Tehtiin etuvetomiehen kanssa termostaattiremontti.
Laitoin ensiksi jäähdytysjärjestelmään STP:n puhdistusliuoksen ja ajelin koneen kuumaksi motarilla nelosella, jotta koneessa oli hieman korkeammat kierrokset (varmistin että vesi kiertää koko järjestelmässä).
Remontti aloitettiin huuhtelemalla jäähdytysjärjestelmä. Irroitin lämppärin kennon letkut tulipellistä. Niissä oli kätevät pikaliittimet. Kennosta tuli ihan puhtaan oloista nestettä.
Huuhtelin kennon puutarhaletkulla ja vesi virtasi hyvin kennon läpi. Tämän jälkeen syylärin proppu auki ja nesteet ulos. Puutarhaletkulla vielä puhdasta vettä paisariin ja syyläriin,
jotta puhdistusaineen jämät huuhtoutuivat pois.
Seuraavaksi apulaitehihna irti ja tehostimen pumppu irti kiinnikkeestä. Nyt pääsi käsiksi termostaattikotelon alempaan kiinnitysruuviin. Kotelo pois ja tasopinnan puhdistus ja uusi termari paikoilleen.
Pumppu kiinni ja hihna paikoilleen. Uudet nesteet koneeseen ja kone käyntiin. Hieman letkujen rutistelua ja paisari täyteen ja kotimatkalle. Järjestelmä taisi ilmaantua ja hetken päästä hyttiin tuli lämmintä ilmaa.
Remontti oli siis onnistunut. Uusi termostaatti olisi maksanut sinisellä reilu 180 €. Ranskasta löytyi Calorstat:n tekele 87,50 € hintaan, eli ihan kohtuullinen säästö.
Termostaattikotelon irroitusta erikoistyökalun kanssa. Tehostimen pumppu on jo irti, jolloin termarin alempaan kiinnitysruuviin pääsi käsiksi.

Erikoistyökalu

Termari irrallaan...
