Täytyy sanoa että tämän keskustelun seuraaminen on hyvin terapeuttista

. .
Laitetaampa hieman suuntia vapariin.
Tehty 530 kansi riittää 225-230 hv. Halpa aihio jonka ajattaa cnc koneessa tai kaivattaa jollain asian osaavalla. Kanteen saadaan tehtyä käyttötarkoituksen mukainen kanava (oikean kokoinen). Venoiksi omiin seeteihin käy vaikka 46 ja 37. Vakio venoillakin saa jonkinlaisen. Halvempi aihio kaikki lisäkkeet maksaa saman kuin 531. 2.0-2.3L moottoreihin ihan sopiva. N 10 tälläistä konetta penkitetty väliin 215-230. Vaatii erittäin tarkkaa valitut nokka akselit yms.
Tehty 531 kansi riittää 250-> . F ryhmän huippu autoihin 531 on ainut vaihtoehto koska teho tavoite on 240->. Nykyään ei kansia tehdä enää niin isoilla venttiileillä kun ennen. 48 ja 40 venttiileillä otetaan kovia tehoja nykyään. Rossi ja printti koneet ovat aivan oma lukunsa niin tilavuutensa kun kanavan koonkin suhteen. Kustannukset nousee helvetisti kun ruvetaan vaihtamaan seetejä tai siirtelemään ohjureita. 531 kannesta saa ihan hyvän kanssa vakio venttiileillä kun tietää mitä tekee. Näitäkin on ollut aikapaljon penkissä väliin 230-280.
Tärkeintä kuitenkin on että osat on sellaisia yhteen sopivia. Vaikka olis paras nokka maanpäällä ei siitä ole iloa vääränlaisessa kannessa. Imu ja pakosarjojen testaamiseen ei voi käyttää liikaa aikaa. Aina tulee yllätyksiä suuntaan jos toiseenkin

.
Itse siirryn just ajamaan omassa autossa b204 eli 094 kannella. Ei siitä sen enempää.