Kulkukoira  Proturbo

-530 vs -531

  • 156 Vastauksia
  • 91791 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #105 : 07.08.2015, 22:43:22 »
Tätä keskustelua seuranneena pakko kysyä, lukeeko kukaan toistensa kirjoituksia vai alkaako olemaan pelkkää mutua ja päällehuutoa?

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

Tuo linkki on linkitetty tähänkin topickiin useamman kerran  :buck2:

Ja jos ei ruotsi taivu niin:

Insug=imu
Avgas=pako
Lyft=nosto

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tuosta voisi tulkita ainakin nämä pari asiaa:
-12mm jälkeen virtaus ei vain kasva
-531 imukanava virtaa 20% paremmin vakiona
-maksiminostolla pakopuoli on yhtä kökkö kummassakin, 531 virtaa pienellä nostolla paremmin


Itse päädyin omaan ahdettuun budjettikoneeseen 530, josta imu- ja pakokanavaa hieman nostettu, seetit kohdistettu kanavaan, venttiilimaljan reunat pyöristetty ja 38mm pakoventtiilit+palotila muoltoiltu isommille venttiileille. Pakoventtiilit maksoi 50€ ja seetien koneistus 60€.

Mitä tulee kansien valupaksuuksiin niin muistaakseni sävarturbon puolelta löytyi kuvat ja mitat kaikista kansista halkaistuina... Kaivakoon se ketä kiinnostaa

On siellä jotain eroa oltava pakopuolella siis. Jännän mutkan tuo 530 tekee  :)

Kiitos, jotenkin mennyt ohi nuo  :-[

Slerba:
NokkaNosto (IMU)Nosto (PAKO)Asteet (IMU)Asteet (PAKO)LSANotes:
A10.510.5254249109B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230A/E/ET
B10.610.6256249?B21F/E, B23ET
D11.211.2253253?B19E, B21E
H12.011.5272268?B23E (79-80)
K11.9511.95270257110B23E (81-83), B19 Sport, B230 Penta marine engine
L9.89.8252252?B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 US & Can.), B200K
M (F)9.510.5242234?B21F (77-80 in US & Can.), B21F, B23F, B200F/G, B230F/FD
T9.949.94225218109B19ET, B21ET/FT, B23ET/FT, B200FT, B230K/FT/FK/GT
V11.2711.27245.4245.4B200E, B230E
VX11.3710.65245.4236.2111Sport, V-intake, X-exhaust
VX311.3710.65245.4236.2111Sport, new style, VX advanced 3 degrees. B230EB/FB/G
X10.6510.65236236?B230K
Y10.3510.35232232?B200K
Mulla olisi kyllä päänaukomista mutta kun en tiedä kummalla kannalla olen :idiot2:
Eli: Jos käytät kannen virittämiseen vaikka 600e, niin kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?

Tahi: Jos viilaat kanavat itse, kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?


16v kannet, Kouvola tai ahtaminen eivät suoranaisesti kuulu tämän otsikon alle
Rakentava keskustelu toki toivottua ::)

Tätä vähän ajoin takaa... :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #106 : 07.08.2015, 23:34:55 »

Eli: Jos käytät kannen virittämiseen vaikka 600e, niin kumpaa aihiota käytät?
Oma vastaukseni on tämä.
Ostan 531, plaanaan tason. 300e.
Asennan Aftermarket nokka akselin. ~300e.
nostoa +12mm
saa koko kannen virtauksen käyttöön, ja jälleenmyyntiarvo lähes sama kun ostohinta. bolt on ratkaisu.

tämä siksi koska en osaa viilata ja luotan Börjen suunnitteluun kannen osalta.
Offtopic. tämä on aikomus toteuttaa. volvo kun ei ole tehnyt kovin rajuja turbonokkia, niin en laita kirjainnokkaa
« Viimeksi muokattu: 07.08.2015, 23:44:38 kirjoittanut lakeshead »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #107 : 07.08.2015, 23:59:01 »
Mitenkäs vaparista puhuttaessa. Jos on 530 ja 531, molemmissa vaikka vx3 ja sama puristus (530 vakio rutut), onko 531 edelleen "toimivampi"?
Vai pitääkö vinokoneen olla jotain muutakin kuin vakio, että kansien erosta on hyötyä.

Monestihan pieni kanava on parempi esim. laakeaa vääntöä haettaessa. Kumpi kansi on tässä parempi?

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #108 : 08.08.2015, 00:19:22 »
Koko ei aina ratkaise pakokanavassa, kuten ei myös imukanavassakaan. Pyörteettömyys on etenkin pakopuolella ensiarvoisen tärkeää. Paljon tärkempää kuin cfm arvot, tai nopeus. Jos kanava on pyörteinen, kanavasta toisinaan suurikin osa jää toimimatta.

Liian suuri nopeus esim imupuolella saa aikaan sen, ettei seos kerkeä kunnolla kääntyä oikeaan suuntaan. Monesti kanavakokoa on suurennettava, että tilanne rauhoittuu. Ja tämä ei ole mutuilua.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #109 : 08.08.2015, 01:22:52 »

Pyörteellä on suuri vaikutus niin imussa kuin paossa, siksi yritetään tehdä kanavista mahdollisimman "juohevat" vaikka ei isonnettaisikaan.

Uskon kyllä itse vahvasti pienellä viilaamisella 530 on varmasti tehokkaampi mitä 531. Näkihän sen tuosta parametristä imukana vain erona.

Sotketaas pakkaa lisänä pakosarja, itsellä vähä ongelmana ollu tekee pyörteen tuonne pakosarjaan. Huomaa ku tekee tavallaa "väli kuoleman" sitten taas homma jatkuu. Tein supisteen siihen, en ole vielä päässy testaa auttoiko.
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #110 : 08.08.2015, 12:23:38 »
Ei ne jouheat muodot paljon auta, jos istukan seutu tiivistepinnalta kanavaan päin on pyörteinen. Ja näissä vinokoneen kansissa pakopuoli on juurikin niiltä osin hankala. Sen vuoksi niihin kannattaa suurentaa pakoventtiiliä.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 12:25:10 kirjoittanut porttari »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #111 : 09.08.2015, 21:40:12 »

Uskon kyllä itse vahvasti pienellä viilaamisella 530 on varmasti tehokkaampi mitä 531. Näkihän sen tuosta parametristä imukana vain erona.



Tässä oon samaa mieltä. Monelle harrastajalle riittää tuo 530 kansi puhaltimen kanssa. Toki jos oikein tehoja haetaan niin sit voi olla paikallaan päivittää hattu koneen päälle. Niin paljon riippuu mitä auton käyttäjä hakee tehojen suhteen. Vaparina varmaan 531 tai 405 on valinta mut ahettuna asia muuttuu.
V70 TDI

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #112 : 09.08.2015, 22:31:15 »
Mulla olisi kyllä päänaukomista mutta kun en tiedä kummalla kannalla olen :idiot2:
Eli: Jos käytät kannen virittämiseen vaikka 600e, niin kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?

Tahi: Jos viilaat kanavat itse, kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?
530...kanavat teen itte, seetityöt+oikasu 50€, isot venttiilit n.80€, 12,7 nokka 150€. Rahaakin jäi 320€ vaikka alakerran tekoon.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #113 : 10.08.2015, 10:10:47 »
Jatketaan asiallisella linjalla. Jos joku on saanut jostain halvalla jonkun osan, niin ei yksittäiskappale markkinahintaa muuta.

Poissa Panu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #114 : 10.08.2015, 12:01:38 »
530...kanavat teen itte, seetityöt+oikasu 50€, isot venttiilit n.80€, 12,7 nokka 150€. Rahaakin jäi 320€ vaikka alakerran tekoon.

Mitäs penkki on näyttänyt näiden viritysten jälkeen?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #115 : 10.08.2015, 14:02:20 »
Mitäs penkki on näyttänyt näiden viritysten jälkeen?

Ihan villi veikkaus et tuota konetta ei olla penkissä käytetty vaan jokkis ajossa. Ei kaikkia kotitallin viritelmiä viedä penkkiin.
V70 TDI

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #116 : 10.08.2015, 20:05:42 »
Ihan villi veikkaus et tuota konetta ei olla penkissä käytetty vaan jokkis ajossa. Ei kaikkia kotitallin viritelmiä viedä penkkiin.
Eikö ole vähän turhaa keskustella kotitalli viritelmien ylivertaisuudesta jos ei ole esittää minkäänlaisia mittaustuloksia kannesta/moottorista?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #117 : 10.08.2015, 20:55:30 »
Eikö ole vähän turhaa keskustella kotitalli viritelmien ylivertaisuudesta jos ei ole esittää minkäänlaisia mittaustuloksia kannesta/moottorista?

Toki pitää paikkansa mutta tällä foorumilla on ihmisiä joilla on välineet ja tieto joilla saadaan kannesta sopivaan käyttötarkotukseen. Ei se virtauspenkki tee autuaaks jos kokoonpano on koneessa päin hanuria. Nää b230FT rakennelmat on niin nähty ja sit kun siihen sotketaan mega jota ei osata säätää. Veikkaan et taitava kotiseppä tekee 530 kannesta ihan yhtä hyvän kun 531 kannesta. Näitähän on nähty kisoissakin jopa.

Eihän monella kotitalli virittäjällä ole edes virtauspenkkiä joten tuo keskustelu on turhaa.

V70 TDI

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #118 : 10.08.2015, 21:34:06 »
Täytyy sanoa että tämän keskustelun seuraaminen on hyvin terapeuttista :2funny:. .

Laitetaampa hieman suuntia vapariin.
Tehty 530 kansi riittää 225-230 hv. Halpa aihio jonka ajattaa cnc koneessa tai kaivattaa jollain asian osaavalla. Kanteen saadaan tehtyä käyttötarkoituksen mukainen kanava (oikean kokoinen). Venoiksi omiin seeteihin käy vaikka 46 ja 37. Vakio venoillakin saa jonkinlaisen. Halvempi aihio kaikki lisäkkeet maksaa saman kuin 531. 2.0-2.3L moottoreihin ihan sopiva. N 10 tälläistä konetta penkitetty väliin 215-230. Vaatii erittäin tarkkaa valitut nokka akselit yms.

Tehty 531 kansi riittää 250-> . F ryhmän huippu autoihin 531 on ainut vaihtoehto koska teho tavoite on 240->. Nykyään ei kansia tehdä enää niin isoilla venttiileillä kun ennen. 48 ja 40 venttiileillä otetaan kovia tehoja nykyään. Rossi ja printti koneet ovat aivan oma lukunsa niin tilavuutensa kun kanavan koonkin suhteen. Kustannukset nousee helvetisti kun ruvetaan vaihtamaan seetejä tai siirtelemään ohjureita. 531 kannesta saa ihan hyvän kanssa vakio venttiileillä kun tietää mitä tekee. Näitäkin on ollut aikapaljon penkissä väliin 230-280.

Tärkeintä kuitenkin on että osat on sellaisia yhteen sopivia. Vaikka olis paras nokka maanpäällä ei siitä ole iloa vääränlaisessa kannessa. Imu ja pakosarjojen testaamiseen ei voi käyttää liikaa aikaa. Aina tulee yllätyksiä suuntaan jos toiseenkin :-[.

Itse siirryn just ajamaan omassa autossa b204 eli 094 kannella. Ei siitä sen enempää.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #119 : 10.08.2015, 22:51:35 »
Toki pitää paikkansa mutta tällä foorumilla on ihmisiä joilla on välineet ja tieto joilla saadaan kannesta sopivaan käyttötarkotukseen. Ei se virtauspenkki tee autuaaks jos kokoonpano on koneessa päin hanuria.

Oikeassa olet, näillä ammattimiehillä on myös oikeita referenssejä/mittauksia siitä miten laitteet toimii.

[/quote]
Nää b230FT rakennelmat on niin nähty ja sit kun siihen sotketaan mega jota ei osata säätää.
[/quote]
?!?

[/quote]
Veikkaan et taitava kotiseppä tekee 530 kannesta ihan yhtä hyvän kun 531 kannesta. Näitähän on nähty kisoissakin jopa.
Eihän monella kotitalli virittäjällä ole edes virtauspenkkiä joten tuo keskustelu on turhaa.
[/quote]

Onhan se turhaa jos ei ole mitään muuta kuin usko omaan tekemiseen, millä voisi vertailla virityksen onnistumista. Siksi moni hyvä keskustelu karkaa "meidän iskä on parempi kuin teidän" alueelle   :(

Tuossa s40racingin viestissä varmaan tulee olennaisin esille tuosta väitteestä että 530 saa yhtä hyvän kuin 531..

 

Futurez  Kulkukoira