Moottorinohjaimen sielunelämän tutkiminen muuttui juuri erittäin mielenkiintoiseksi.
Olen liki kolmisen vuotta yrittänyt kaivella netistä tähän MSA15.7:aan sopivaa ns. damos-tiedostoa, joka kertoisi tasan tarkkaan mistä dataosoitteesta säädetään mitäkin ecun parametriä. Tähän asti en ole moista löytänyt, ja kaikki löytyneet kartat ja parametrit ovat olleet oman päättelyn ja etsiskelyn tulosta. Nyt kävi tuuri, ja vastaan tuli versio, joka on vieläpä jonkinlaisella menestyksellä käännetty saksasta englanniksi, ja siitä on tehty TunerProhon sopiva XDF!
Ensinnä halusin muuttaa erästä vakkariin liittyvää ikävää piirrettä. Laatikkoswapin myötä vakkarista on tullut tasaista maantietä lukuunottamatta käyttökelvoton; ala/ylämäissä turbiinin luiston kasvaessa liiaksi, ecu on lyönyt pelin poikki, kun (manuaalivaihtesesta peräisin oleva) ecu on tietysti kuvitellut että manuaalivaihteisen kytkin luistaa, sillä auton vauhti ei kasva moottorin kierrosten mukana. Päättelin tällä olevan jonkun suojausrajan, ja se löytyi nyt damoksen avulla heti toisella yrittämällä:

Parametrillä oli ihan järkevä nimikin,
Vehicle speed governor V/N deviation for switching off governing jossa V on tietystikin auton nopeus, N moottorin kierrosluku ja governing meinaa vakionopeudensäätöä. Tehtaan arvo oli tuo 608,281250 km/h / 1/min (hauska yksikkö). Heitin arvon maksimiinsa (998,xxxxx) ja kas, nyt vakkari pysyy päällä vaikka vauhtia hidastaessa kierrokset kävisi välillä vaikka tyhjäkäynnillä. Vaihteitakin voi vaihdella, eikä suojausraja tule vastaan.
Pelkästään vakkariin liittyviä parametrejä on kymmeniä, yhteensä niitä on tuhansia. Eiköhän tässä keksitä vielä vaikka mitä hauskaa tämän kanssa.