Samppasport  Futurez

Mikä tappoi 940:sen

  • 34 Vastauksia
  • 9380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Mikä tappoi 940:sen
« : 24.03.2013, 11:38:07 »
Eli ajoin eilen pihaan ja oli lähdössä taas vaan eipä lähdettykkään enään minnekkään kerran hörähti eikä sen jälkeen lupailutkaan käyntiin lähdöstä. kipinää näytti tulevan, eli visiiin bensan saannissa vika. auto on vm 97 ja b230fb koneella. Vika koodiahan tuosta vois vilkasta jos muistais miten sinne töpseliin piti ronkkia ja millä, ei oo ennen tarvinnut kun on ollut sen verta luotto peli.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #1 : 24.03.2013, 12:00:55 »
Ajonesto on päällä kun hörähtää mutta ei lähde käyntiin. Kokeile toisella avaimella ja tarkista ettei ajoneston sulakkeet ole palaneet, muistaakseni sulakkeet 4 ja 13.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #2 : 24.03.2013, 12:20:05 »
Ajonesto on päällä kun hörähtää mutta ei lähde käyntiin. Kokeile toisella avaimella ja tarkista ettei ajoneston sulakkeet ole palaneet, muistaakseni sulakkeet 4 ja 13.

Jaa niin tässä on avaimessa se ajonesto, mietin pitkään että voiko olla. Täytyypäs käydä kokeilemassa toisella avaimella. Olikohan tässä vielä 2 bensa pumppua vai ihan se tankissa oleva pumppu pelkästään

Poissa Juhisx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #3 : 24.03.2013, 12:37:13 »
Pitäis löytyä kaks pumppua  :)

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #4 : 24.03.2013, 13:22:06 »
Saman ikäinen turbo on ainakin yhdellä pumpulla, vaparista en tiedä.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #5 : 24.03.2013, 13:26:05 »
Bensapumpunrele?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #6 : 24.03.2013, 13:27:51 »
Pitäis löytyä kaks pumppua  :)

Ei ole kuin yksi pumppu.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #7 : 24.03.2013, 13:59:52 »
Saattaa hyvinkin olla bensapumppu. Mun yksipumppuinen '97 B230FK:lla oirehti pari kertaa nykimällä ajossa ennenkuin pumppu teki täydellisen stopin, eli ei siis enää lähtenyt käyntiin ollenkaan.

Ainakin mun autoni ei tee joka kerta esipaineistusta (siinä on joku aikaraja miten usein se tehdään). Mutta koitapa tätä, eli anna auton seisoa pari tuntia, sitten tankin korkki auki ja toinen kuuntelemaan tankkia, toinen vääntää avaimesta virrat päälle mutta ei käynnistä. Pumpun pitäisi surahtaa niin että sen kuulee aivan selvästi. Jos ei surahda, niin vika on todennäköisesti joko pumpussa tai pumpun releessä (vaihdekepin edessä, tuhkakupin takana).

Bensapumpun piuhasarjassa on liitin takaluukussa vasemmalle, verhouksen alla. Pumppuun pääsee myös käsiksi takaluukun kautta, verhouksen alla on luukku josta pääsee avaamaan tankin laippamutterin, koko 'tankkivaruste', eli pumppu/bensamittarisysteemi lähtee sitä kautta ulos kun sen vain osaa kääntää oikeaan asentoon.

Vuonna 2008 tuo pumppu maksoi noin 140€ sinisellä tiskillä. Tee-se-itse-miehellä menee pari tuntia vaihtotyöhön.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #8 : 24.03.2013, 14:04:54 »
Ja paskat se mikään fb kone ole :D kun fk muistin ihan päin honkia eli matalapaine turbo. täytyypä tutkia se bensapumppu.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #9 : 24.03.2013, 14:59:58 »
Kokeileppa niin yksinkertaista että käytät sen bensapumpun releen irti ja lyöt takaisin. Toimii minun autossa joka kerta. Tekee juuri samankaltsilla oireilla tenät noin kerran kuukaudessa. Mä oon irrottanu radion alla olevasta lokerosta takaseinän josta osaa jo aika näppärästi käyttää releen irti. Käytännössä riittää kun sitä liikuttaa kontaktoreissa riittävästi. Virrat kun kääntää päälle ni kuuleeselvästi et surahtaako pumppu.

« Viimeksi muokattu: 24.03.2013, 15:01:31 kirjoittanut j_tapio »

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #10 : 24.03.2013, 22:18:50 »
joo tänään lähti sitten käyntiin niinkuin ei ois mitään tapahtunut. :o  Oiskohan kastellu tulpat eilen, ettei sen takia lähtenyt käyntiin??

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #11 : 24.03.2013, 22:29:56 »
Saattaa olla myös näissä itselle vastaan tullut ohjainlaitevika. Seuraavalla kerralla, kun tekee saman tempun, niin kokeiles koputella ohjainlaitetta samalla, jos sitten lähtee tulille, niin vika on siinä.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

hevonen

  • Vieras
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #12 : 24.03.2013, 23:13:24 »
Saattaa olla myös näissä itselle vastaan tullut ohjainlaitevika. Seuraavalla kerralla, kun tekee saman tempun, niin kokeiles koputella ohjainlaitetta samalla, jos sitten lähtee tulille, niin vika on siinä.
Alkaa oleen vissiin elektroniikka lopussaan kun korjaustoimenpiteet ovat tuota luokkaa... :facepalm:

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #13 : 25.03.2013, 01:43:06 »
Alkaa oleen vissiin elektroniikka lopussaan kun korjaustoimenpiteet ovat tuota luokkaa... :facepalm:

Olin töissä Volvoon erikoistuneessa korjaamossa. Iäkäs mies tuo 940:n huoltoon. Hanttimiehen penkillä puolen metrin puukeppi. Ihmettelin, että mikä selänraaputin tuo on. Yritän autoa käymään, ei lähde. Menen pomolta kysymään, että mikäs tässä on, onko ajonesto vedetty napille johonkin piiloon tms.. Vastaus: "Koputtele hanttarin jalkatilaa sillä kepillä. Siitä autosta on ollut ohjainlaite paskana viitisen vuotta. Pappa ei suostu ostamaan uutta, kun maksaa liikaa." Hieman huvittuneena takaisin autoon, keppiä muoviin ja auto käymään.

Sitä en sitten tiedä, että mikä sieltä mahtaa hajota, että käyttäytyy noin. Mitsubishi Galantin moottorinohjainlaitteiden kanssa tullut puljattua useamman yksilön verran ja niissä vika on ihan selkeä ja silmin nähtävissä eli kondensaattorit sylkevät sisuskalunsa pihalle ja litku syövyttää sitten piirilevyltä pintaliitoskomponentteja ja folioita rikki.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2013, 01:49:24 kirjoittanut Gorgane »
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Mikä tappoi 940:sen
« Vastaus #14 : 25.03.2013, 03:27:48 »
Olin töissä Volvoon erikoistuneessa korjaamossa. Iäkäs mies tuo 940:n huoltoon. Hanttimiehen penkillä puolen metrin puukeppi. Ihmettelin, että mikä selänraaputin tuo on. Yritän autoa käymään, ei lähde. Menen pomolta kysymään, että mikäs tässä on, onko ajonesto vedetty napille johonkin piiloon tms.. Vastaus: "Koputtele hanttarin jalkatilaa sillä kepillä. Siitä autosta on ollut ohjainlaite paskana viitisen vuotta. Pappa ei suostu ostamaan uutta, kun maksaa liikaa." Hieman huvittuneena takaisin autoon, keppiä muoviin ja auto käymään.

Tinausvika, eli murtunut juotos...  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Eli ohjauslaite (ECU) ei ole rikki varsinaisesti, mutta jokin tinaus on murtunut esim. "tinaruton" vuoksi.
Enkä tarkoita varsinaista tinaruttoa, vaan lyijyjuotteiden ominaisuuksia lämpötilanvaihteluiden vuoksi.

Perussettiä jokaiselle vähänkin vanhempaa elektroniikkaa tuntevalle!  *kahvia->

Sitä en sitten tiedä, että mikä sieltä mahtaa hajota, että käyttäytyy noin. Mitsubishi Galantin moottorinohjainlaitteiden kanssa tullut puljattua useamman yksilön verran ja niissä vika on ihan selkeä ja silmin nähtävissä eli kondensaattorit sylkevät sisuskalunsa pihalle ja litku syövyttää sitten piirilevyltä pintaliitoskomponentteja ja folioita rikki.

Mitsun ECU ei ole tiettävästi LH....    ::)

Ja mitä tuohon elkojen elektrolyyttiin tulee, niin sen syövyttävä vaikutus loppuu heti, kun piirilevy on pesty.   :buck2:

Kysymys kuuluukin, miksi elkot ovat sylkeneet sisuksensa ulos?   :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing