Mitäs makutesti sanoi?
En tiedä auton polttoaineen mausta, kun kuskin "polttoaineet" ostetaan valtion monopolikaupasta ja auton St1:ltä tai ABC:ltä!

E85-polttoaineella tuo polttoaineen öljyn sekaan meneminen tehostuu bensaan verrattuna, kun kylmäkäynnistyksessä rikastukset on niin suuria ja kylmässä moottorissa osa etanolista jää syttymättä. Ainoastaan bensaosuus tuosta polttoaineesta palaa heti käynnistyksen yhteydessä. Tuohon öljy etanolisoitumiseen vaikuttaa varmaan paljolti se että minkä tyyppistä ajoa autolla suoritetaan.
Lyhyt hetki se on ainakin vinokoneessa, jossa etanolia menee raakana koneen läpi. Sen verran hyvä krematorio tuo vinokone on!

Ja kyllähän tuosta etanolistakin palaa suurin osa siinä kylmäkäynnistyksessä, heti kun kone käynnistyy (Kts. AFR arvot bensa vs. viina).
Vinokoneen tulee olla äärimmäisen väljä ja ajon järjettömän lyhyttä, jotta sitä viinaa kertyy öljyn sekaan.
Heti kun öljyn lämpötila ylittää 78,4C, viina poistuu öljystä kiehumalla. Joten pirun lyhyttä ajoa vaaditaan.

Noiden kylmäkäynnistysrikastusten ja kylmänä palamattoman etanolin vuoksi E85:lla ajaessa lohkolämmittimen käyttö kyllä palkitsee itsensä varmaan vielä paremmin kuin bensalla ajaessa.
Vinokoneella palkinto tulee lähinnä viinakoneen käyntiin lähdössä, jos palikat tai rikastukset ovat hitusen vaillinaisia.
Polttoaineen kulutuksessa se 200% lisäys muutaman ensimmäisen kilometrin kohdalla ei meinaa mitään....
