Tonilta kysyin vuosi sitten viinalastua, vastaus oli: Eipä ole tapahtunut viinarintamalla mitään uutta. Ei ole paljoa kyselty, porukka ajelee vaihtelevasti eri seoksilla eri lastuilla, vakio tai toi viri näyttää toimivan.
Taisipa olla vuosi sitten niin, ettei niille Wiinalastuille ollut paljoa kysyntää.
Kaikki laittelivat adaptereita, koska Wiinaa myyviä asemia on sen jälkeen tullut lisää, niin Wiinalla ajaminen alkaa kiinnostaa ihan arki-ajossakin.
Mitä noihin blandiksiin tulee, niin ne jotka niillä ajavat, eivät pääsääntönä aja virivehkeillä ja muutenkin käyttävät kaasupolkimella vain pikkuvarvasta. Lopulta se toiminta riippuu pitkälle moottorinohjauksen adaptaatio-alueesta.
Yseissä se on puhtaasti kiinni binääristä, mikä LH:ssa sattuu olemaan. Tietyt binäärit pitävät sopat stoikassa kaikissa tilanteissa vakiokuormalla ja adaptaatio-aluekkin on isompi kuin vaikka 954 binäärissä.
954 binääri esim. ei siedä kuin maksimissaan 30/50L seoksia (Wiina/bensa), jonka jälkeen tulee vikakoodi ja pannu rapistelee kiihdytyksissä yläkierroksilla.
Ja jokainen, joka ymmärtää vähänkin ruisku-moottorista varoo kokeilemasta liian viinapitoisia soppia turbokoneessa, ellei sen adaptaatioalue riitä riittävän pitkälle, sillä sen ikävän hyönteisen (mäntäpistiäinen) pesimisyritys voi olla ihan nurkan takana.
Adapterilla se sitten onnistuu ilman ongelmia, HIPO-koneita lukuunottamatta.
Jos tilaan Tonilta lastut niin mitä sitten? Bensalastu a; poistaa ahtovahdin b; mitä muuta? Sytkälastu on bensalle ja syttyä myöhäistävä, siis tarpeeton viinalle. Hankinko Tonilastun vai 3" immulle tehdyn bensalastun? Hankinko originaalin 012 960 immun? Kuka pystyisi tekemään "custom made" lastun juurikin ko. kokoonpanolle eli 78mm IMM ja 630cc suuttimet ja mitkä on kustannukset? Tarvitaanko penkissä ajoa? Vaihdanko vakiohilut takaisin ja ajan 98:illa?
Tonilta polttoainelastuun:
- Suuttimien koko oikeaksi
- IMMun linearisontikäyrä oikeaksi (-012 3" IMMulle).
Jos pelkkä Wiinalastu (ei bensalla ajoa enää tämän jälkeen):
- Kylmäkäynnistys/käynnistysrikastukset kohdilleen (bensalle nämä ovat tukahduttavan korkeat arvot).
- Soppien kusetus suutinvakioilla siten, että perusrikastus bensaan nähden on +25%
Niin johan rullaa ja rykii!

Syttylastu (bensan) on Wiinalle liian loiva yläpäässä sen kolmisen astetta tms. kovalla kuormalla. Joten vakiolastu toimii siinä ihan jees. Pintakaasulla Wiina taas kestää ennakkoa ihan toiseen tyyliin kuin bensa.
Yleensä kaikki lastun tekijät poistavat tuon Fuel-cutin, joka on tehty suojaamaan vakiomoottoria, koska normaalisti moottori ei pääse tuollaisille kuormille vakioromuilla, kuin hukkaportti jumissa tai letku sen poikki/halki.
Kukaan ei siis toistaiseksi ole tehnyt viinalastua jossa olisi kylmäkäynnistysrikastukset, eli Flexitune X1 on kuitenkin hankittava. Tarkoitus on nostaa ahtoa sen mitä mitsu pystyy tuottamaan, lienee 1,2-1,3. Nyt pitäisi keksiä konsti millä saa kartat kohilleen tai sitten askel taaksepäin ja pelkkä flexitune ja vakio immu +420cc suuttimet. Nyt olen ajanut vanhalla K-jetti-seiskalla, jossain vaiheessa laitan PLX:n kiinni fk:hon ja tutkailen miten seos käyttäytyy.
No, Wiinalastun olen tehnyt ja toimimaankin saanut. Sekä itselle että kaverille mutta sillä ei bensalla ajeta sitten ollenkaan, enää koskaan! :hello:
Jos haluat ajaa bensalla ja Wiinalla, niin silloin se flexi tms. on laitettava, sillä vinokoneen ecua/lastua ei saa sopeutumaan tilanteeseen kunnolla. Tai saa kyllä, mutta koko moottorinohjauksen softa on kirjoitettava kokonaan uudelleen jokaisen bitin osalta!

Pikku-mitsulla turha tavoitella sitä 1,2 baarin ahtoja, sillä ahdin on kaukana kartalta, ellet ole suunnitellut nopeuttavasi turboremppaa. Lisäksi vakio coolerilla on turha tuollaisia ahtoja tavoitella, sillä imuilman lämpötila saavuttaa helposti jo baarissa sen +100C avosandaalilla.
Jos peruutat "askeleita" niin sitten vakioromut kiinni, lastu ja flexitune kiinni ja ahdot maksimissaan 0,8 baaria, niin pärjäät vakioromuilla. Siitä ylöspäin vaatii aina suuttimet ja IMMun ja niille sovitetun lastun, oli kyseessä bensa tai Wiina (+flexi wiinalla ajaessa). Tietysti välttävästi toimivan setin saa bensalla vielä vakio suuttimilla, mutta teho jäävät sinne 200-220hv väliin maksimissaan.
Kartat saa kohdalleen tekemällä lastun kohdilleen tai sitten laittamalla vakio- suuttimet ja IMMun, sillä
niiden muutos vaatii aina muokatun lastun!

K-jettistä opitut jutut eivät sitten toimi LH:n kanssa, sillä se pyrkii aina palaamaan siihen kartta-arvoihin jos se on adaptaation rajoissa. Jos ei, tuloksena on vikakoodi ja pahimmillaan "nilkuta-himaan" moodi tai äärimmäisessä tilanteessa moottorivaurio.
Ja LH:ssa et pysty säätämään seoksia, tekemättä uutta karttaa sinne LH:n uumeniin. Kaikki lämpöanturi typeryydet kannattaa unohtaa suosiolla, sillä ne estävät LH:ta toimimasta oikein ja esim. ohjaamasta sähköflektiä oikein. Tietysti, jos kansiremonttia halajaa, niin sitten antaa mennä vaan!
