Tuolla aikaisemmin oli keskustelua tulppien lämpöarvoista. Itselläni ovat alkuperäiset, joita valmistaja on moottorille suositellut (NGK arvoltaan 5, vissiin, koodi on PTR5A-13).
Ajattelin, että pitäisikö tuota vaihtaa johonkin toiseen (kylmempään?)? En juuri tulppien lämpöarvoista ole perillä, enkä siitä miten ne moottorin vaikuttavat.
Kuitenkin, ongelmana on sellainen että etanoli ei oikein syty. Osakaasulla toimii useimmiten todella hyvin, välillä moottorin ollessa hieman vajaa käyntilämpöinen (about 70 astetta) niin hyppii kuin kenguru. Ei aina, mutta välillä. Täydelläkin kaasulla toimi oikein hyvin kesähelteillä, mutta nyt ilmojen jäähdyttyä alkaa rykimään täydellä kaasulla noin 3000-5000 kierroksen alueella. Tämän alla ja yllä toimii hyvin ja vetää hienosti. Useimmiten ongelma ilmenee siten, että moottori vain boaa eikä vastaa kaasuun, joskus hyppii kuin kenguru. Tämä kengurumaisuus tuntuu kuin joka toisella rundilla seos syttyisi ja joka toisella taas ei, ja booaaminen taas siten että kesken täyskaasuvedon meno loppuu kuin seinään, aivan kuin nostaisi jalan kaasulta eikä meno jatku ennenkuin kaasua nostaa hieman. Bensalla näitä ongelmia ei ollut, kun 95:llä testasin. Ongelmat lievenevät kun on muutaman täyskaasuvedon parin vaihteen läpi vetänyt kierrosten ollessa 5000-7000, sillä alueella kun ei ongelmia tunnu olevan. Seuraavan kerran kun taas ajamaan lähtee niin sama booaaus ja nykiminen jatkuu.
Tästä ajattelin, että voisiko sytkäpuolella jotain olla ongelmana? Ajattelin ensin kokeilla kylmempiä tulppia, vai oliko se että niiden piti olla lämpimämmät etanolilla? Kylmempi lämpöarvoltaan=tulppa välittää vähemmän lämpöä kanteen? Käsittääkseni kun etanolin palamislämpötila on viileämpi kuin bensan (tästä en ole kylläkään varma), niin pitääkö silloin tulpan toimia tämän kylmemmän palotapahtuman kanssa, eli välittää vähemmän lämpöä kanteen (jotta tulppa itsessään pysyisi lämpimämpänä?)=kylmempi lämpöarvoltaan?
Sinä aikana kun tätä ongelmaa on ollut, niin kulutus on noussut 11->15 litraan. Liekkö johtuu siitä että sitä nyt menee enemmän että saa kiihdytettyä kun ei pala kunnolla?