Carcom Oy  Elekma

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158043 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #165 : 22.09.2015, 19:52:38 »
Kyllähän se tuo omakin vaihtelevasti papattaa, ja ääni tuntuu kuuluvan nimenomaan ilmanputsarin takaa, EGR:n tienoilta kuten joku on aiemmin kirjoitellutkin. Voisikohan tuota testata ihan vain nyppäämällä egr:stä johdon irti, jolloin egr kai pitäisi pudota pois pelistä? Toki tarpeeksi kauan näin ollessaan sytyttää vikavalon mutta ilmeisesti ei heti kuitenkaan..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Baambu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #166 : 24.09.2015, 10:11:31 »
Eihän tällaisia topikkeja pitäisi olla olemassakaan. Ihan luulosairaaksi tulee :D
Noh..omasta V70 D5 man. -06 yritin kuunnella tuota papatusta ja tikitystä ja mitälie. Oisko kellään videota siitä, miltä ehjän koneen pitäisi kuulostaa. Youtube on pullollaan videoita siitä, mitä sieltä ei kuulu kuulua, mutta yhtään ehjää ei papattavaa/tikittävää/kolisevaa ei löydy.

Omassa olisi ensi kesänä edessä jakopääremontti (vaihdettu 176tkm/2012, nyt mittarissa 286tkm), joten jos samalla kurkkaisi venttiilikoneiston kunnon ja tarvittaessa uusisi sen.
Osia katselin seuraavasti (Volvo V70 D5 2006, D5244T4):

- 31251885 nostin (onko välttämättä oltava INA tai Febi (~16e/kpl) vai kelpaako esim. skandixin tarvike 7,90e/kpl)
- 8670045 keinu
- 30713459 venttiilikopan tiiviste
- 8631561 nokka-akselin stefa
- 31272194 suuttimen asennussarja
- 8627730 suuttimen sokka
- 8631580 ruiskupumpun o-rengas
- 31359568 jakohihnasarja
- 31293668/8694630 vesipumppu (riippuu moottorinumerosta?)
- 30777650 pyörreläpät

Onko yhtään sinnepäinkään? Skandix verkkopuljusta ~1000e toimituksineen kaikki.
V70 2007 D5244T4+M66 
Vikakoodien luku Kouvola

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #167 : 24.09.2015, 21:16:45 »
Eihän tällaisia topikkeja pitäisi olla olemassakaan. Ihan luulosairaaksi tulee :D
Noh..omasta V70 D5 man. -06 yritin kuunnella tuota papatusta ja tikitystä ja mitälie. Oisko kellään videota siitä, miltä ehjän koneen pitäisi kuulostaa. Youtube on pullollaan videoita siitä, mitä sieltä ei kuulu kuulua, mutta yhtään ehjää ei papattavaa/tikittävää/kolisevaa ei löydy.

Omassa olisi ensi kesänä edessä jakopääremontti (vaihdettu 176tkm/2012, nyt mittarissa 286tkm), joten jos samalla kurkkaisi venttiilikoneiston kunnon ja tarvittaessa uusisi sen.
Osia katselin seuraavasti (Volvo V70 D5 2006, D5244T4):

- 31251885 nostin (onko välttämättä oltava INA tai Febi (~16e/kpl) vai kelpaako esim. skandixin tarvike 7,90e/kpl)
- 8670045 keinu
- 30713459 venttiilikopan tiiviste
- 8631561 nokka-akselin stefa
- 31272194 suuttimen asennussarja
- 8627730 suuttimen sokka
- 8631580 ruiskupumpun o-rengas
- 31359568 jakohihnasarja
- 31293668/8694630 vesipumppu (riippuu moottorinumerosta?)
- 30777650 pyörreläpät

Onko yhtään sinnepäinkään? Skandix verkkopuljusta ~1000e toimituksineen kaikki.

Hyvä että joku edes jaksaa listata näitä numeroita. Vielä kun näihin sais tietäviltä kommenttia.

Minulla papatus aina välillä lakkasi ja kohta taas alkoi jonkinsortin naksahduksen säestämänä. Moottorin ääni muuttuu niin paljon että ei voi olla huomaamatta. rap-rap-rap ja yhtäkkiä BAH-BAH-BAH.. :-[
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #168 : 25.09.2015, 18:18:11 »
Nuilla osanumeroilla olikin hyvä katsoa Vidasta työohjeita. Ei tosiaan näytä hirmu hommalle jos saa jonkun moottorien kanssa pelanneen kaverin mukaan, itse olen vaihtanut vain öljyt. Mutta Vidasta löytyy ihan kuvalliset ohjeet hommaan, ainut tietysti just nämä ongelmat että saako suuttimet pitämään ja oikeaan kulmaan toisiinsa nähden (näkyy olevan joku linjaustyökalu erikoiskaluna)... Ja sitten nuo nostimet ja nokka-akselit jne, niistä ei ole itselläni mitään käsitystä miten ne asemoidaan paikalleen laittaessa jne.

Mutta luulisi että sitä löytää jonkun kyläsepän kaveriksi kun on ihan kuvalliset ohjeet mukana. ilmeisesti nuo nostajat on ihan jollain clipseillä kiinni keinuvivuissa..

edit: tyhmä kysymys, mutta ilmeisesti siis nuo nokka-akselit on purettava edestä pois että keinut ja nostajat saa vaihdettua?
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #169 : 25.09.2015, 18:31:47 »
Ilmeisesti jotenkin onnistuisi ilmankin mutta hankala?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67317.0
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #170 : 25.09.2015, 19:08:22 »
Ennen lopullista suuttimien kiristystä laita polttoaineputket löysästi paikalleen, jolloin näet suuttimien asennot on oikein.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #171 : 27.09.2015, 18:51:47 »
Nyt olisi jo tiedossa autonasentaja joka joutohomminaan remontin tekisi autotallissaan. Ylempänä mainittu osasetti ilman jakopään hiluja olisi alle 500e, tarvikenostajilla.

Omalla on siis ajettu vähän alle 240tkm, eikä auto ole minulla ollut kovin pitkään. Alkun en papatusta kuullut vaikka olin asiasta tietoinen ja yritin sillä korvalla kunnella. Kuitenkin yksi kaunis kerta pitkän ajun jälkeen kuulin tuon putputuksen tyhjäkäynnillä. Kylmänä ei mitään ääntä, 20km ajoilla tikittää tai ennemmin säksättää, ja vielä kun lämmittää niin alkaa putputus. En kuitenkaan luonnehtisi sitä pappatunturiksi, vaan ennemmin se kuulostaa siltä kuin putken suille josta tulee ilmaa laitettaisiin hanska tulpaksi :D se on vielä jännä kuinka harva taajuus putputuksessa on esim. Venttiilien säksätykseen nähden. Kuin myös tietynlaisen naksauksen jälkeen ääni kovenee huomattavasti.

Hyvällä tuurilla tuosta remontista selviää reilustikin alle tonnilla jos innostuu tekemään, ei kyllä kiinnostaisi yhtään.

Mihin tuo diesel pumpun o rengas tulee, eikai pumppua irroiteta? Ja mihin tuota tasotiivistemassaa käytetään, kun venttiilikopalle on kuitenkin oma tiivisteenasä?

Mitä lie edellinen omistaja tehnyt, että sai äänen häviämään toviksi, tuskin se alkaa yhtä äkkiä..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #172 : 27.09.2015, 19:59:37 »
Miten toi EGR:n aukeaminen, eikös sekin saa aikaan jonkinlaisen putputtavan äänen aikaan? Näin muistaisin jonkun kirjoittaneen EGR:n vaikutuksesta ääneen.
Omassa olen huomannut ilmastoinnin pitävän tikittävää ääntä, pitäisi poistaa välys kun jaksaisi alkaa rassaamaan.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #173 : 27.09.2015, 20:51:39 »
Miten toi EGR:n aukeaminen, eikös sekin saa aikaan jonkinlaisen putputtavan äänen aikaan? Näin muistaisin jonkun kirjoittaneen EGR:n vaikutuksesta ääneen.
Omassa olen huomannut ilmastoinnin pitävän tikittävää ääntä, pitäisi poistaa välys kun jaksaisi alkaa rassaamaan.

Joo, voisi vielä katsoa kylmäkäynnistyksen yhteydessä vidalla livearvot EGR:n ohjauksesta ja takaisinkytkennästä, mitä asentoanturi näyttää, ja sitten vielä samat arvot putputuksen aikana kuumalla koneella.. Jos EGR:n asentotunnistimessa ei ole vikaa, tuosta pitäisi kyllä näkyä jos tilanne on eri egr:n suhteen.

Jostain minulla jäi vain sellainen kuva että tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla EGR: olisi täysin suljettuna, mutta tämä saattoi koskea mk3 2.0d koneen moottorinohjausta.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #174 : 27.09.2015, 22:02:11 »
Voisiko tässä olla syy miksi tuntuu että hetken joutokäynnin jälkeen jotain tapahtuu, ja pauke kovenee huomattavasti:

"EGR valve (%)
 
Indicates air/exhaust mixture.
Normal value when idling for over 2 minutes is approx. 100% (EGR closed).
Normal value during throttle application is approx. 10-70% (EGR open).
The EGR control test cannot be performed unless the following conditions are fulfilled:
-Intake temperature between +5 and +42 °C/41 to 107.6 °F (read air temperature sensor MAF)
-Atmospheric pressure above 890 hPa.
-Diagnostic trouble codes are set. 
"

Eli ilmeisesti EGR sulkeutuu kokonaan 2min joutokäynnin jälkeen. Pitää kokeilla ajaa tuota egr:ää manuaalisesti putputuksen aikana, ja katsoa onko vaikutusta. Tosin jos vika on nostajissa ja johtaa siihen kuten ulkomaanfoorumilla arveltiin, että pakoventtiili sulkeutuu liian aikaisin ja imuventtiili aukeaa -> sylinterissä jäljellä oleva pakokaasu purkautuu paineena imupuolelle. Nyt kun EGR sulkeutuu, imupuolen paineiskut kovenee kun ylimääräinen paine ei pääse purkautumaan "takakäteen" egr:n läpi pakopuolelle? Tuskin pakosarjasta EGR:ään päin on mitään takaiskuventtiiliä...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #175 : 27.09.2015, 23:08:04 »
Voisiko tässä olla syy miksi tuntuu että hetken joutokäynnin jälkeen jotain tapahtuu, ja pauke kovenee huomattavasti:

"EGR valve (%)
 
Indicates air/exhaust mixture.
Normal value when idling for over 2 minutes is approx. 100% (EGR closed).
Normal value during throttle application is approx. 10-70% (EGR open).
The EGR control test cannot be performed unless the following conditions are fulfilled:
-Intake temperature between +5 and +42 °C/41 to 107.6 °F (read air temperature sensor MAF)
-Atmospheric pressure above 890 hPa.
-Diagnostic trouble codes are set. 
"

Eli ilmeisesti EGR sulkeutuu kokonaan 2min joutokäynnin jälkeen. Pitää kokeilla ajaa tuota egr:ää manuaalisesti putputuksen aikana, ja katsoa onko vaikutusta. Tosin jos vika on nostajissa ja johtaa siihen kuten ulkomaanfoorumilla arveltiin, että pakoventtiili sulkeutuu liian aikaisin ja imuventtiili aukeaa -> sylinterissä jäljellä oleva pakokaasu purkautuu paineena imupuolelle. Nyt kun EGR sulkeutuu, imupuolen paineiskut kovenee kun ylimääräinen paine ei pääse purkautumaan "takakäteen" egr:n läpi pakopuolelle? Tuskin pakosarjasta EGR:ään päin on mitään takaiskuventtiiliä...

Kuten sanottu niin mulla papatus lakkasi kun EGR eliminoitiin. Lisäksi, silloin kun vehje papatti niin tyhjäkäynnillä tuo mainitsemasi 2min sääntö ei toteutunut vaan papatus alkoi ja loppui ja alkoi kohta taas.

Edit: minusta nuo listaamasi EGR auki-kiinni tilanteet on nurinkuriset ellei mun muisti nyt ihan täysin suttaa. Eikö se EGR nimenomaan ole tyhjäkäynnillä auki ja kun otetaan tehoa ulos ja kierroksia niin kiinni
« Viimeksi muokattu: 27.09.2015, 23:19:42 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #176 : 28.09.2015, 18:39:30 »
Kuten sanottu niin mulla papatus lakkasi kun EGR eliminoitiin. Lisäksi, silloin kun vehje papatti niin tyhjäkäynnillä tuo mainitsemasi 2min sääntö ei toteutunut vaan papatus alkoi ja loppui ja alkoi kohta taas.

Edit: minusta nuo listaamasi EGR auki-kiinni tilanteet on nurinkuriset ellei mun muisti nyt ihan täysin suttaa. Eikö se EGR nimenomaan ole tyhjäkäynnillä auki ja kun otetaan tehoa ulos ja kierroksia niin kiinni

On se.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Jaru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #177 : 28.09.2015, 20:04:06 »


Mihin tuo diesel pumpun o rengas tulee, eikai pumppua irroiteta? Ja mihin tuota tasotiivistemassaa käytetään, kun venttiilikopalle on kuitenkin oma tiivisteenasä?

tiivistemassa tulee päätypukin väliin. kannttaa varata ruiskupumpun ja alipainepumpun tiivisteet. juu ja joutuu irottamaan molemmat, että saa nokat paikalleen.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 831
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #178 : 06.10.2015, 22:37:59 »
Missä vuosimallissa vaihtuu konetyyppi? Eli mustasta harmaakoppaseks. Onko 03 vielä vanhaa konetyyppiä, joissa tätä ongelmaa ei ole?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #179 : 06.10.2015, 23:46:46 »
Missä vuosimallissa vaihtuu konetyyppi? Eli mustasta harmaakoppaseks. Onko 03 vielä vanhaa konetyyppiä, joissa tätä ongelmaa ei ole?

03 on mustaa, muistaakseni syksystä 05 eteenpäin myyty harmaakoppaa. Tosin ei harmaakopassa nyt ihan pelkkiä huonoja puolia ole. Turbo säätyy sähköllä joka luonnollisesti alipainekelloja luotettavampi, isompaa turboa, enemmän potkua (enemmän viripontentiaaliakin) jne. 6-portainen geartronic jne

Täältä tarkempaa tietoa https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine

Ne D5244T4/T5 moottorit on niitä kuuluisia ensimmäisiä harmaakoppia jotka siis tuli 2005.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2015, 00:05:04 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi