Samppasport  Futurez

D5 moottori "papattaa"

• 341 Vastauksia
  • 158213 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Aagis453

• De Luxe
  • *
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #195 : 14.04.2016, 16:54:30 »
Kokeilin nyt omaan tapaukseen tuota jarrun painelua useampaan kertaan,kun korkki oli auki... kyllähän se ääni vaimeni selkeästi. Eli alipainepumppu alkaa olla ehtoon puolella tämän perusteella? Vai ihan normaalia tuo reagointi?

Siis näin?
https://www.youtube.com/watch?v=QHLyubTrIQ8&index=1&list=PLsu5qN3ty8F4AtISG6u5ZP5kz0af4z4a1
Jos samaistut niin tässä voi olla viisasten kivi joltain brittiläiseltä herrasmieheltä.  :)
Volvo V50 D5 -06
Volvo V70 2,4 -01
Opel Vectra B 2,0 -97

Poissa völvöxc60

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #196 : 18.04.2016, 15:59:54 »
Tuossa tuli kokeiltua aukaista alle 60tkm ajetusta pelistä tuo öljykorkki. Samanlaista papatusta se piti, ja sata varmasti siitä ei ole alipainepumppu tai mikään muukaan kulahtanut!
Eli älkää nyt hyvät immeiset kaikkien äänien perusteella autojanne rikkinäisiksi todetko 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #197 : 18.04.2016, 17:12:42 »
Tuossa tuli kokeiltua aukaista alle 60tkm ajetusta pelistä tuo öljykorkki. Samanlaista papatusta se piti, ja sata varmasti siitä ei ole alipainepumppu tai mikään muukaan kulahtanut!
Eli älkää nyt hyvät immeiset kaikkien äänien perusteella autojanne rikkinäisiksi todetko 8)

Just näin :) Eikä sitä paitsi se öljykorkista kuuluva ääni edelleenkään liity mitenkään tämän topikin aiheena olevaan papatukseen.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #198 : 19.04.2016, 18:22:56 »
Pitäisköhän otsikko muuttaa "D5 moottori babattaa" ;D Se varsinainen papatus kun on kumeaa ja pehmeää eikä pappatunturimaisen kireää niin kuin on se korkin alta kuuluva ääni
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hornanvasara

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #199 : 22.04.2016, 07:26:48 »
Tähän omaan tapaukseen totean vain,että myöhemmin kyllä selvisi ettei omassa mitään järisyttävää vikaa ole. Ääni on joka tapauksessa,mikä öljykorkin alta kuuluu,suht kummallinen/outo käyttäjälle,joka ei aiemmin kyseisen moottorimallin kanssa ole ollut tekemisissä. Tämän brittiherran videoita olen kattonut ja hitusen letkuja olen tutkinut jne,mitään mullistavaa vuotoa en ole löytänyt. Kumityynyistä joku on varmaan huonona.

Asiasta en ole siis sen kummemmin stressannut. Ja sitähän varten nämä foorumit on,että viisaammat/kokeneemmat osaa opastaa. Ja hattuahan minä aina neuvoista nätisti nostan  :hg:

Poissa völvöxc60

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #200 : 22.04.2016, 08:01:39 »
Tähän omaan tapaukseen totean vain,että myöhemmin kyllä selvisi ettei omassa mitään järisyttävää vikaa ole. Ääni on joka tapauksessa,mikä öljykorkin alta kuuluu,suht kummallinen/outo käyttäjälle,joka ei aiemmin kyseisen moottorimallin kanssa ole ollut tekemisissä. Tämän brittiherran videoita olen kattonut ja hitusen letkuja olen tutkinut jne,mitään mullistavaa vuotoa en ole löytänyt. Kumityynyistä joku on varmaan huonona.

Asiasta en ole siis sen kummemmin stressannut. Ja sitähän varten nämä foorumit on,että viisaammat/kokeneemmat osaa opastaa. Ja hattuahan minä aina neuvoista nätisti nostan  :hg:
Edelleenkin. Tuo ääni kuuluu myös omasta alle 60tkm "yli" huolletusta Xc60:stä ;)
Toki kaikki on mahdollista, mutta uutena tuon omani ostanut, ja 15tkm välein huollattanut, niin en millään halua edes uskoa, että on jotain vika vika vikaa ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Hornanvasara

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #201 : 23.04.2016, 07:25:42 »
Ja edelleenkin,ei siinä moottorissa ole vikaa enkä sitä enää ole olettanutkaan. Kunhan nyt vain totesin,että ääni on vaan suht outo ja sitä saattaa epäillä joksikin vakavemmaksi,mitä oikeasti on. Varsinkin,jos aiheuttajasta ei tiedä yhtään mitään.

Poissa D5S60

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #202 : 27.09.2016, 17:26:08 »
Omassa kulkineessa tämä öljykorkista kuuluva papatus hävis,kun uusin vuotavan jarrutehostimen. Ei se öljykorkin kautta kuuluva papatus kait myöskään normaalia ole,se on eri asia että annetaanko siitä moottorilla purkutuomiota sentään.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #203 : 27.09.2016, 18:52:55 »
Tuo SiRobb videossaan myös sanoo että se on vuotavasta alipainejärjestelmästä johtuva(ääni katoaa tulppaamalla ilmanputsarilta Pierburgista lähtevä johto). Jarrutehostin taitaa olla niitä alipaineella toimivia härveleitä. Mulla tuo korkin avaamalla papattaa kuin siinä videossa, mut ei muuten tunnu missään.

Sen sijaan Urjalassa parkista vierestä lähti uudempi V70 joka kävi ihan kuultavasti BAH BAH BAH
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D5S60

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #204 : 27.09.2016, 21:43:45 »
Juurikin näin. Kattelin ensin alipaineletkut sun muut läpi,myöhemmin hoksasin kokeilla sitä,että öljykorkki auki ja painelin jarrupoljinta,ääni hävis aina painellessa. Vuoto ei kait ollu vielä kovin paha,mutta vaihdoin osan ja ääni poissa. Auto kyllä toimi ihan normaalisti,vaikka papatteli korkin kautta  :D

Poissa mh82

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #205 : 28.09.2016, 12:28:29 »
Itse olen muutamaan otteeseen ihmetellyt moottorin äänen muuttumista hitaasti ajaessa, esimerkiksi pihaan tultaessa ja ajaessa kierrokset noin 1400-1500rpm:n paikkeilla.

Tuntuu, että silloin joku läppä tms. aukeaa ja moottorin ääni muuttuu "kumeaksi". Ääni muuttuu normaaliksi kun hieman enemmän painaa kaasua. Ääni muuttuu ärsyttävästi kumeaksi ja normaaliksi, kun ajaa esimerkiksi parkkihallissa. Sisälle ei tämä äänen muuttuminen mielestäni kuulu.

Isä ihmetteli pihaan saapuessa, että vuotaako pakoputki... Paikoillaan kaasutellessa en vastaavanlaista ääntä ole saanut syntymään.

Mikähän edellä mainitun "kumean" käyntiäänen voisi aiheuttaa?

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #206 : 28.09.2016, 13:59:22 »
EGR lienee yksi veikkaus
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Chili

• Grand Luxe Touring
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
« Vastaus #207 : 28.09.2016, 20:08:41 »
Juurikin näin. Kattelin ensin alipaineletkut sun muut läpi,myöhemmin hoksasin kokeilla sitä,että öljykorkki auki ja painelin jarrupoljinta,ääni hävis aina painellessa. Vuoto ei kait ollu vielä kovin paha,mutta vaihdoin osan ja ääni poissa. Auto kyllä toimi ihan normaalisti,vaikka papatteli korkin kautta  :D

Vaihdoit siis osan? Minkä osan?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #208 : 28.09.2016, 22:04:42 »
Jarrutehostimen sanoi hän yllä

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #209 : 28.09.2016, 22:34:12 »
Itse olen muutamaan otteeseen ihmetellyt moottorin äänen muuttumista hitaasti ajaessa, esimerkiksi pihaan tultaessa ja ajaessa kierrokset noin 1400-1500rpm:n paikkeilla.

Tuntuu, että silloin joku läppä tms. aukeaa ja moottorin ääni muuttuu "kumeaksi". Ääni muuttuu normaaliksi kun hieman enemmän painaa kaasua. Ääni muuttuu ärsyttävästi kumeaksi ja normaaliksi, kun ajaa esimerkiksi parkkihallissa. Sisälle ei tämä äänen muuttuminen mielestäni kuulu.

Isä ihmetteli pihaan saapuessa, että vuotaako pakoputki... Paikoillaan kaasutellessa en vastaavanlaista ääntä ole saanut syntymään.

Mikähän edellä mainitun "kumean" käyntiäänen voisi aiheuttaa?

Taitaa olla juuri samaa oiretta jonka vuoksi tämän ketjun aikoinaan aloitin. Kokeile antaa käydä tyhjäkäyntiä vähän pitempään niin kuuluu "naks" ja ääni lakkaa kunnes taas kohta naksahtaa ja ääni alkaa taas. Minulla tuo ääni hävisi kun EGR eliminoitiin.

Erittäin yleinen riesa. Välillä näkee tai paremminkin kuulee aika tuoreen näköisten Volvojen päästävän tuota ääntä esim. parkkipaikoilla. Kauhea BAH-BAH-BAH..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Proturbo  Autodiagnoosi