Ajattelen asiaa lähinnä antureiden kalibrointikysymyksenä ja mittauksen oikeana skaalautumisena. Niin, johtosarjassa voi toki olla jossakin havaitsemattomassa kohdin epäjatkuvuutta, ei näy eikä tunnistettavissa ole murtumia kuten perinteisissä johdoissa, etenkin maajohdoissa on tullut vastaan. Onko sitten johtosarjaongelma? - Täysin mahdollista. Toki nuo immit näyttävät muuttavan lukemia kierrosten mukaan mutta täysin epäsuhdassa ilmapyyntöön nähden ja kapealla alueella. Jotakin immit muuttavat ja arvot hieman erilaiset eri tuotteilla, mutta suuruusluokka samoilla huudeilla poskellaan- jos yleensä tulkitsen asian oikean suuntaisesti.
Im johdinyhteys avattuna sitten laakista tuo rapiat 400 mg/S arvo, joka ei siitä enää elä ylöspäin, jokin limiitti tulee vastaan.
Ajopeli ei toki ota edes kierroksia yli 2000 rpm kuten sentään immin kanssa tekee, mutta luokattomalla mustan pöllyttämisellä. Palokaasu on mustaa ja nenään kitkerää, joten keittoa palaa. Ei sinistä. Käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä rytmisesti ok. Ilman immiä tulee heti tuo "moottorijärjestelmä vaatii huollon", kun taas immien kanssa se tulee vasta liikkeelle lähdettäessä. Vida tunnistaa kyllä jotakin immissä ja ilmoittaa " implimented" kun ajaa adaption läpi. Suuttimet eivät mitenkään kolista tai naputa, joten siltäkään puolen on vaikea hakea syytä. Aivopuolen moottorin ohjausjärjestelmään viittaa - ei kokemusta ja siksi ehdollista mutuilua.
Ei viitsisi oikein pajallekaan viedä, kun viimeisen ja ainoan kerran kun käytin diesel merkkihuollossa, "korjasivat" toisesta luottopelistäni täysin väärän ja ehjän osan (vaihdoin sen takaisin uteliaisuuttani myöhemmin ja on edelleen toisessa koneessa kiinni) ja rikkoivat "vikana" syöttöpumpun liittimet väkisin vääntämällä ja nippusiteillä parsien. Vika kuulemma siinä - ja ketut. Artisti maksoi satasien kokemuskokeilut ja korjasi myöhemmin omalla etsinnällä ajan kanssa oikean paikan (tdi ahtopaineanturin nokeentuneen nipan imusarjasta rautalangalla nuohoten), katosi pitkään vaivannut moottorihäiriövalo. Kiitos tämän foorumin vinkkien, joten "huoltoon" viemisen kynnys siten kirjoittajalla erittäin korkea.
Tätä "moottorijärjestelmä vaatii huollon" ongelmaa oli siis ennen tätä "papatus" asian poistoa välillä satunnaisesti ajotietokoneen näytöllä tai tarkemmin sanoen tyhjäkäynnin "lotkottavaa humppaa". Teksti tuli yleensä pitkän ohituskaistan päässä tms. kuormitustilanteessa esille. Keskusteluteemasta edelleen, totuuden nimissä tätä papatusta kuluu vielä pienessä määrin keinuvipu-hydraulisylinteri (lkeinujen vastatappien) uusimisenkin jälkeen koneen sisältä, mutta ö-korkki kiinni sitä ei kuule mitenkään ulospäin kuten se kuului häiritsevästi ennen tätä keinuvipuremonttia. Sisäinen pappatunturi muuttui lähinnä mankiksi. Mitä olen vierestä kuunnellut niin ei poikkea v. 2012 viisipyttyisen volvon dieselin äänestä, joka sekin ääntää jotakin papatusta ö-korkin alta, mutta vielä terveesti.
Vikatesteri ilmoitti viime lukukerralla myös check asiana tuon ECM-intake air sensorin, joten sillä kyselen sijaintia. Sähkövialtahan tämä taitaa oikeasti vaikuttaa ja kertoo toki jotakin ajopelin tai ilmeisesti yleisemmin tämän tyyppisten autojen järjestelmän luotettavuudesta. Epäjatkuvuus ja etenkin maattovioissahan tulee mitä ihmeellisempiä sivujuonia, kun jotakin piuhaa ropaa, ennen kuin löytää sen primäärivian. Sitä edelleen etsiessä. Haasteellista kynämiespohjalta toimivalle amatöörille, kuten oli toki tämä kansiremonttikin edullisesti suoritettuna. Aikaisempi kokemus lähinnä mp- ja traktoripuolelta ja yksinkertaisemmasta s-tekniikasta. Toki toistaiseksi on jäänyt vain kaksi asiaa selvittämättä, "mopon magneetto" ja "toisen sukupuolen ecun ohjauslogiikka", tosin se perustuu sumeaan mutta mielenkiintoiseen koodiin joka vaihtuu ennen kuin kerkee keksimään toimivan avaimen.
No asiaa eli papatuksen yhteydessä esiin sivuasiana noussutta ja myöhemmässä vaiheessa lähes pääongelmaksi muodostunutta ilmaongelmaa edelleen selvittäen. Tutkitaan.. Kiitos vinkeistä ja vaihtoehdoista

.