Samppasport  Futurez

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158151 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #285 : 03.09.2018, 11:18:06 »
No saathan sen selvitettyä sitenkin, kun irrotat T-haarasta sen takimmaiselle tyynylle menevän letkun ja pidät vaikka sormenpäätä siinä "pillin" päässä haarottimessa tukkeena ja välillä irrotat otteen, samalla kuulostelet vaikuttaako käyntiääneen. T-Haara liitos löytyy siitä imusarjalle menevän putken takanta.
Tämäkin tuli kokeiltua ja ei vaikutusta.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #286 : 04.10.2019, 13:34:21 »
Onkohan tuolla nostaja / keinuvipu remontilla odotettavissa kulutukseen millaista vaikutusta? Itse viemässä ensi viikolla harmaakoppaista remonttiin kun ilmeisesti nostajat jo kalkattavat, etenkin kylmällä koneella. Tuntuu, että kulutus on viime aikoin noussut reilusti ylöspäin.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #287 : 07.10.2019, 13:56:42 »
Onkohan tuolla nostaja / keinuvipu remontilla odotettavissa kulutukseen millaista vaikutusta? Itse viemässä ensi viikolla harmaakoppaista remonttiin kun ilmeisesti nostajat jo kalkattavat, etenkin kylmällä koneella. Tuntuu, että kulutus on viime aikoin noussut reilusti ylöspäin.

Omassa nousi kulutus reilusti ennen kuin koko kansi rivahti nostimista. Kait liittyy siihen, että hyötysuhde putoaa, kun ei kaasujen vaihto oikein toimi kunnolla.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #288 : 10.10.2019, 08:12:19 »
Sepä olis omaan tuo nostinremppa tehty. Moottorin ääni muuttui selvästi paremmaksi ja ei enää tärise, kuten ennen remonttia teki. Alakierroksilla vetoja tuntuu olevan enemmän ja ei enää "mieti" kun vaikka liikennevaloista lähtee. Keinuvivuissa oli väljyyttä ja lisäksi nostimet menivät sormivoimin painamalla kasaan. Eikös näiden pitäisi olla melko jäykkiä, eli ei sormilla painamalla pitäisi öljyn tulla pois ja mennä kasaan.

Se öljyntäyttökorkin kautta kuuluva papatus ei muuten hävinnyt minnekkään  ;D .

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #289 : 10.10.2019, 08:21:30 »
Löysin muuten hyvän videon miltä venttiilikoneisto vikaantuessa kuulostaa 185hp D5 -moottorissa. Itsellä oli tuo sama naputus. Videon lopussa on sama auto remontin jälkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=4CZnQx9uqbo

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #290 : 30.12.2019, 10:55:03 »
2.4D volvolla on ajettu nyt hieman yli 100 tkm kansiremontin jälkeen, missä jouduin korjauttamaan rikkoutuneen kannen hitsaamalla ja missä yhteydessä vaihdettiin venttiilien ohjurit ja hydr. venttiilien välysten säätäjät sekä rullakeinut. Käy edelleen ilman mitään ylimääräisiä koneen roksotuksia tai huojuvaa tyhjäkäynti papatusta. Egr oli ajettu ohjelmallisesti kuolioon jo ennen kansiremonttia, eikä vaikuttanut siten mitenkään tuohon remonttiin johtaneeseen papatukseen.

Tuo avoimesta ö-korkin aukosta kuuluva "pappatunturin" käyntiäänen kaltainen papatus on ollut omistusaikanani aina koneessa ja mitä olen saman 2.4 D sarjan muita ns. terveitä moottoreita ö-korkin aukosta kuunnellut, niin se on niistä myös vastaavasti kuulunut, joten näkisin sen olevan vain puhdas ko. konetyypin ominaisuus. Hiljenee kun laittaa korkin kiinni. En tarkoita papatuksella tuota ääntä. Kuulette kyllä jossakin marketin pihamaalla kyllä hiljokseen ohiajavasta 2.4 D koneesta irtovavan ihmeellisen puksutuksen tai papatuksen. Sitä ei voi olla korvalla tunnistamatta, on sen verran rumakäyntinen.  Kyse on tästä ongelmaäänestä, joka on selkeästi epäterve oire ja tulee enemmän tai vähemmän kalliisti korjattavaksi, joku ainakin korjaa jos enemmän aikoo moottorilla ajaa.
 
Pa-suuttimet päivitin matkan varrella (nyt 472 tkm ajettuna) varuiksi ebay:n kautta ostamilla varaosasuuttimilla, kun piti muutoinkin suutin kerrallaan vaihtaa remontissa käyttämäni vanhat suutinpannat uusiin. Niiden alkuperäisosahinnoittelu kyllä kivistää, mutta muukaan ei auttanut pysyvästi.  Aluksi vanhat pitivät, mutta muutaman kymmenen tuhannen km ajon jälkeen jokainen niistä alkoi vuorollaan vanhalla pannalla vuotamaan, kun panta väsyi ja vaikka pultit oli "tappiin" asti kiristetty. Olisi pitänyt vaan uskoa foorumin kokeneempia ja vaihtaa kerrasta uudet suuttimien pannat, niin olisi päässyt yksillä töillä. Vanhat pannat vaan jousti eikä puristaneet enää riittävästi vaikka niitä kuinka takoi ennakkokaarelle. Suutinputket toki näyttää voivan irrottaa ja kiinnittää lukemattomia kertoja ongelmitta ja pitävät edelleen, kun tekee sen nätisti.
Näin siis omalla kertaluonteisella tämän ongelmaratkaisun kokemuksella.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #291 : 30.12.2019, 10:59:21 »
Onko tuo tyhjäkäynnillä potpotus kuitenkin oire tukityynyjen alipainevuodosta, huomatkaa huohotus https://www.youtube.com/watch?v=z7Pny9goYHA. Sehän on ääni alipainepumpulta, jonka saa pois kun tukkii sopivan alipaineletkun.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #292 : 30.12.2019, 20:42:00 »
Kuulette kyllä jossakin marketin pihamaalla kyllä hiljokseen ohiajavasta 2.4 D koneesta irtovavan ihmeellisen puksutuksen tai papatuksen. Sitä ei voi olla korvalla tunnistamatta, on sen verran rumakäyntinen.

Kyllä(!)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #293 : 30.12.2019, 23:52:21 »
Mulla heitti papatuksen pois nostajat ja keinut vaihtamalla, sillon oli 340tkm mittarissa ja nyt on muutamaa satkua vaille 500tkm ja ei ole papatellut. Moottoriin olen öljyt vaihdellu 15tkm välein niin riittää voitelukyky yläkertaankin öljyllä paremmin.
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #294 : 31.12.2019, 00:23:26 »
Nämä papattavat yksilöt tunnistaa kyllä kaukaa, mutta mites jos kone "säksättää"? Oma 370 000km ajettu koneeni kuulostaa kuumana lähinnä säksättävältä, eikä niinkään papattavalta. Kysymys kuuluukin, että onko tämä säksätys ns. esivaihe papatukseen vai peräti päinvastoin? Vai mikä tuon määrittää että säksättäkö vai papattaako?

https://www.youtube.com/watch?v=5ptDaBkCsnY

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #295 : 31.12.2019, 19:45:19 »
Videon perusteella sanoisin että alkaa olla jo vivut ja tapit kuluneita yläkerrassa.
Tarpeeks kun kuluu niin tulee se bah bah bah ääni mukaan käyntiin kun EGR on sopivasti auki.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #296 : 31.12.2019, 21:10:06 »
EGR on ollut tulpattuna viimeisen ikuisuuden tästä autosta. Mutta siis, pystyykö äänestä päättelemään onko yläkerta huonommassa vai paremmassa kunnossa kuin näissä mitkä ihan aidosti papattavat?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #297 : 31.12.2019, 21:16:51 »
Kyllä se sälinä on yhtälailla oire viallisesta venttiilikoneistosta. Harmaakoppaisissa D5 moottoreissa se alkaa pikkuhiljaa jossain 200-250tkm paikkeilla. Enemmän ajetut sälisee ihan varmasti, jos ei ole nostimia uusittu.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #298 : 31.12.2019, 21:39:50 »
No voihan.  >:( Jakopää olisi seuraavan kerran ajankohtainen vasta 2021 ja kilometrejä tulisi varmaan 60-70tkm lisää sinä aikana. Kehtaakohan tuolla ajella siihen asti ja sitten jakopään yhteydessä käyttää kannen auki vai onko syytä aukaista kansi jo aiemmin? Öljyt tähän autoon vaihtuu max 7 000km välein minun ajossani.

Poissa kottimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #299 : 31.12.2019, 21:59:06 »
Harmaakoppaisissa D5 moottoreissa se alkaa pikkuhiljaa jossain 200-250tkm paikkeilla. Enemmän ajetut sälisee ihan varmasti, jos ei ole nostimia uusittu.

Tämä keskustelu on varmaankin käyty jo monesti aiemminkin, mutta nostan kuitenkin esiin - miksi mustakoppaisilla ajaa vaikka miljoonan, ilman nostinremppaa..? Olisiko sillä tekemistä ettei niissä vielä hölmöilty kovin päästöjen kanssa kestävyyden kustannuksella ja öljysuositus oli siten vielä 5w-40 ??

 

Carcom Oy  Elekma