Proturbo  Autodiagnoosi

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158091 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #300 : 31.12.2019, 22:11:00 »
Tämä keskustelu on varmaankin käyty jo monesti aiemminkin, mutta nostan kuitenkin esiin - miksi mustakoppaisilla ajaa vaikka miljoonan, ilman nostinremppaa..? Olisiko sillä tekemistä ettei niissä vielä hölmöilty kovin päästöjen kanssa kestävyyden kustannuksella ja öljysuositus oli siten vielä 5w-40 ??

Ei Volvo hölmöile päästöjen kanssa. Heidän on vain pakko koettaa täyttää vaatimukset. Mustakoppaisissa ei ole edes DPF:ää..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kottimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #301 : 31.12.2019, 22:46:31 »
Ei Volvo hölmöile päästöjen kanssa. Heidän on vain pakko koettaa täyttää vaatimukset. Mustakoppaisissa ei ole edes DPF:ää..

En tarkoittanutkaan, että Volvo itsekseen hölmöilee. Maailma on vaan mennyt siihen suuntaan, että päästörajoihin pääsemiseksi käytetään kaikki mahdolliset keinot kestävyydenkin kustannuksella. Myös juoksevampaa, kovin ohutta öljyä jota myös "vähäkitkaiseksi" kutsutaan. Se ei taida enää täyttää sitä alkuperäistä tehtäväänsä kunnolla - voitelua.

Niin, ei ollut mustakoppaisissa DPF:ää, mutta niissä käytettiin toimivaa öljyä, jolla kone ja nostimet kesti.
Mikä muu voisi selittää kestävyysongelmat harmaakoppainen versus mustakoppainen? Tekniikka on ymmärtääkseni varsin sama, jos unohdetaan dpf:t, ym.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #302 : 31.12.2019, 22:55:25 »
Kyl mä veikkaisin, että se öljy on isoin tekijä. Dpf tosin aiheuttaa  sen, että polttoprosessissa kulkeutuu naftaa öljyn sekaan, niin öljyn ominaisuudet huononevat entisestään.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #303 : 31.12.2019, 22:59:20 »
Harmaakantisetkin taitaa kestää jollain 15tkm öljynvaihtovälillä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #304 : 01.01.2020, 15:13:51 »
Mitenkäs nämä uudemmat 2010-mustakoppaiset vitoskoneet sitten kestää? Samoja nostimiahan noissakin käytetään.. Luulisi, että samat sylinterikannen vaivat niissäkin olisi.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #305 : 01.01.2020, 15:21:37 »
Mitenkäs nämä uudemmat 2010-mustakoppaiset vitoskoneet sitten kestää? Samoja nostimiahan noissakin käytetään.. Luulisi, että samat sylinterikannen vaivat niissäkin olisi.
Jotain muutoksia niihin on tehty, koska niitä ei tämä papatus vaivaa läheskään samassa suhteessa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #306 : 01.01.2020, 16:51:15 »
Eikö harmaakoppaistenkin nostimet parantunu myöhemmissä malleissa? Minulla oli 2006 malli johon oli vaihdettu kansi jossain 100tkm paikkeilla. Öreä BAH BAH kuului kun EGR oli auki. EGR eliminoitiin ja ajelin noin 150tkm tyytyväisenä ilman ääniä. Möin auton pois 330tkm ajettuna. Tiedä sitten mitä autolle kuuluu tänäpänä. Trafin tietojen mukaan alkaa olla puoli milliä mittarissa jo..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #307 : 02.01.2020, 11:11:38 »
Kokemukseni rajoittuu vain tähän yhteen "harmaa koppaiseen" 2.4 D vm- 07 versioon, joten en lähde vielä  inttämään/ yleistämään. Oma käyttöpelini on taustaltaan vanha ns. 700 yön ihme, eli maaseututaksi (lukematon tuntimäärä mahdollista tyhjäkäyntiä nakkareiden ja -asemien pihamailla).  Remontti oli väistämättömänä edessä 380 tkm kohdalla.

Hydrauliset venttiilien välysten säätöpatruunat (nostajiksikin niitä kait kutsutaan) olivat kaikki rakenteellisesti täysin valmiita, kahtena kappaleena kun niitä hieman käpisteli. Yksi oli jo tullut pesästään kappaleina rullakeinun väliin, joten kannen hitsaustöitä oli tiedossa, kuten olen aikaisemmin jo vuodattanut. Kone oli saattanut käydä jo jonkin aikaa 19 venttiilillä.  Tämä oli puhdasta omaa ymmärtämättömyyttäni, etten tehnyt ajoissa korjausliikkeitä vaikka tunnistin oireet. Kone kävi subarumaisesti kuin vanha nelari kolmella pytyllä hengettömästi papattaen. Alakierroksilla voimaton ja mietti hetken ennen kuin sitten lähti liian suuren pyynnön vuoksi syötöllä ryntäämään, kuin hieman alhaalta kuollut ja liikaa ilmaa saava kaksipyöräinen. Moottorinohjaus kyllä alkoi välistä kuittailemaan itsekin  "moottorijärj. vaatii huollon", mutta poisti myös sen hetkeksi aikaa.

Eli mikään ö-paine ei voinut pysyä niiden osien välissä asianmukaisissa painerajoissa koneen käydessä. Ei voi välttyä siltä vaikutelmalta, että kyseessä on jokin materiaaliin viittaava laadullinen epäkohta. Suunnitteluun ei kompetenssini riitä ottamaan kantaa.

Hiukkaskiihdytetty ja nestelauhdutteinen egr- toki ajaa tätä pakopuolen "nokilientä" imupuolelle ja edelleen imuventtiilien kautta palotilaan, mutta ei näyttäisi kuluttavan muuta kuin venttiilien ohjurit holeiksi (välykset yli 0,5 mm). Toki taksitaustaisen matalan ö-paineen tyhjäkäyntitunnit ovat luokattoman suuret. Jankki sinällään ei näyttäisi syövän juurikaan mäntiä tai sylinteriputkia, koska sylinteripintojen hoonijäljet olivat vielä todella hyvät 380 tkm huudeilla.   

Rullakeinut olivat kaikki myös luokattoman väljiä, välykset rullien laakeroinneissa useita millimetrejä, kuin vanhoissa kuluneissa sepäntakomissa ovensaranoissa. Niissähän ei ole mitään muuta kuin öljykylpyvoitelu. Eli sama vaikutelma kuin venttiilien käyntivälysten säätöpatruunoissakin, - materiaalin laatu?

Jollei ole kyse yksittäisestä tapauksesta (mahdollinen yleistys), niin todellinen tieto on jossakin ammattilaistasolla, mutta sitä ei edes vielä näinkään vanhojen pelien kohdalla tuoda esille (tuotevastuukin on jo historiaa, imagoasiat toki luku sinällään).  Varsinkin jos oireita ei tunnisteta asiakkaalle töitä ammatikseen tekevien korvalla (kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan). Jakopääremontti oli teetetty edellisellä omistajalla vain 30 tkm aikaisemmin merkkiliikkeessä. No pienellä remontillahan näissä kuitenkin pääsee, kun tunnistaa olemassa olevan oireyhtymän ja vaihtaa po. legot ajoissa ennen varsinaisia rakenteellisia vaurioita uusiin tai kierrättää nykyhengen mukaisesti materiaalin sulan kautta "vähäpäästöisempään" :)

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #308 : 02.01.2020, 12:25:42 »
Kokemukseni rajoittuu vain tähän yhteen "harmaa koppaiseen" 2.4 D vm- 07 versioon, joten en lähde vielä  inttämään/ yleistämään. Oma käyttöpelini on taustaltaan vanha ns. 700 yön ihme, eli maaseututaksi (lukematon tuntimäärä mahdollista tyhjäkäyntiä nakkareiden ja -asemien pihamailla).  Remontti oli väistämättömänä edessä 380 tkm kohdalla.

Hydrauliset venttiilien välysten säätöpatruunat (nostajiksikin niitä kait kutsutaan) olivat kaikki rakenteellisesti täysin valmiita, kahtena kappaleena kun niitä hieman käpisteli. Yksi oli jo tullut pesästään kappaleina rullakeinun väliin, joten kannen hitsaustöitä oli tiedossa, kuten olen aikaisemmin jo vuodattanut. Kone oli saattanut käydä jo jonkin aikaa 19 venttiilillä.  Tämä oli puhdasta omaa ymmärtämättömyyttäni, etten tehnyt ajoissa korjausliikkeitä vaikka tunnistin oireet. Kone kävi subarumaisesti kuin vanha nelari kolmella pytyllä hengettömästi papattaen. Alakierroksilla voimaton ja mietti hetken ennen kuin sitten lähti liian suuren pyynnön vuoksi syötöllä ryntäämään, kuin hieman alhaalta kuollut ja liikaa ilmaa saava kaksipyöräinen. Moottorinohjaus kyllä alkoi välistä kuittailemaan itsekin  "moottorijärj. vaatii huollon", mutta poisti myös sen hetkeksi aikaa.

Eli mikään ö-paine ei voinut pysyä niiden osien välissä asianmukaisissa painerajoissa koneen käydessä. Ei voi välttyä siltä vaikutelmalta, että kyseessä on jokin materiaaliin viittaava laadullinen epäkohta. Suunnitteluun ei kompetenssini riitä ottamaan kantaa.

Hiukkaskiihdytetty ja nestelauhdutteinen egr- toki ajaa tätä pakopuolen "nokilientä" imupuolelle ja edelleen imuventtiilien kautta palotilaan, mutta ei näyttäisi kuluttavan muuta kuin venttiilien ohjurit holeiksi (välykset yli 0,5 mm). Toki taksitaustaisen matalan ö-paineen tyhjäkäyntitunnit ovat luokattoman suuret. Jankki sinällään ei näyttäisi syövän juurikaan mäntiä tai sylinteriputkia, koska sylinteripintojen hoonijäljet olivat vielä todella hyvät 380 tkm huudeilla.   

Rullakeinut olivat kaikki myös luokattoman väljiä, välykset rullien laakeroinneissa useita millimetrejä, kuin vanhoissa kuluneissa sepäntakomissa ovensaranoissa. Niissähän ei ole mitään muuta kuin öljykylpyvoitelu. Eli sama vaikutelma kuin venttiilien käyntivälysten säätöpatruunoissakin, - materiaalin laatu?

Jollei ole kyse yksittäisestä tapauksesta (mahdollinen yleistys), niin todellinen tieto on jossakin ammattilaistasolla, mutta sitä ei edes vielä näinkään vanhojen pelien kohdalla tuoda esille (tuotevastuukin on jo historiaa, imagoasiat toki luku sinällään).  Varsinkin jos oireita ei tunnisteta asiakkaalle töitä ammatikseen tekevien korvalla (kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan). Jakopääremontti oli teetetty edellisellä omistajalla vain 30 tkm aikaisemmin merkkiliikkeessä. No pienellä remontillahan näissä kuitenkin pääsee, kun tunnistaa olemassa olevan oireyhtymän ja vaihtaa po. legot ajoissa ennen varsinaisia rakenteellisia vaurioita uusiin tai kierrättää nykyhengen mukaisesti materiaalin sulan kautta "vähäpäästöisempään" :).

Omassa kävi 470 tkm kohdalla sama homma. Pari keinua ja välyksen säädintä pois paikoiltaan. Kansi murskaantui tuolta kohdin korjauskelvottomaksi ja samoin meni pakonokka ruvelle, kun tuli annettua kenkää metallisen äänen sävyttämänä. Uusi käytetty kansi ja hilut sekä uusi pakonokka paikoilleen, niin matka jatkui entistä paremmin. Sit kyllä hajos ahdin, mutta saikin jo mennä noilla kilsoilla. Nyt on 615 tkm rullattu tuolla.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #309 : 02.01.2020, 12:28:53 »
En tarkoittanutkaan, että Volvo itsekseen hölmöilee. Maailma on vaan mennyt siihen suuntaan, että päästörajoihin pääsemiseksi käytetään kaikki mahdolliset keinot kestävyydenkin kustannuksella. Myös juoksevampaa, kovin ohutta öljyä jota myös "vähäkitkaiseksi" kutsutaan. Se ei taida enää täyttää sitä alkuperäistä tehtäväänsä kunnolla - voitelua.

Niin, ei ollut mustakoppaisissa DPF:ää, mutta niissä käytettiin toimivaa öljyä, jolla kone ja nostimet kesti.
Mikä muu voisi selittää kestävyysongelmat harmaakoppainen versus mustakoppainen? Tekniikka on ymmärtääkseni varsin sama, jos unohdetaan dpf:t, ym.

En nyt sanoisi, että 0-30 öljy nyt ominaisuuksien osalta on huonompaa. Harmaakoppaisen saastelaitteet huonontavat öljyn laatua. Joku 5-40 menisi todennäköisesti ihan yhtä huonoksi tuolla tekniikalla.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #310 : 05.01.2020, 20:41:15 »
En tarkoittanutkaan, että Volvo itsekseen hölmöilee. Maailma on vaan mennyt siihen suuntaan, että päästörajoihin pääsemiseksi käytetään kaikki mahdolliset keinot kestävyydenkin kustannuksella. Myös juoksevampaa, kovin ohutta öljyä jota myös "vähäkitkaiseksi" kutsutaan. Se ei taida enää täyttää sitä alkuperäistä tehtäväänsä kunnolla - voitelua.

Ohuiden öljyjen "sivuvaikutuksena" tulee myös tehon kasvu. Sitä me emme kai protestoi :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #311 : 05.01.2020, 21:28:21 »
2.4D volvolla on ajettu nyt hieman yli 100 tkm kansiremontin jälkeen, missä jouduin korjauttamaan rikkoutuneen kannen hitsaamalla ja missä yhteydessä vaihdettiin venttiilien ohjurit ja hydr. venttiilien välysten säätäjät sekä rullakeinut. Käy edelleen ilman mitään ylimääräisiä koneen roksotuksia tai huojuvaa tyhjäkäynti papatusta. Egr oli ajettu ohjelmallisesti kuolioon jo ennen kansiremonttia, eikä vaikuttanut siten mitenkään tuohon remonttiin johtaneeseen papatukseen.

Tuo avoimesta ö-korkin aukosta kuuluva "pappatunturin" käyntiäänen kaltainen papatus on ollut omistusaikanani aina koneessa ja mitä olen saman 2.4 D sarjan muita ns. terveitä moottoreita ö-korkin aukosta kuunnellut, niin se on niistä myös vastaavasti kuulunut, joten näkisin sen olevan vain puhdas ko. konetyypin ominaisuus. Hiljenee kun laittaa korkin kiinni. En tarkoita papatuksella tuota ääntä. Kuulette kyllä jossakin marketin pihamaalla kyllä hiljokseen ohiajavasta 2.4 D koneesta irtovavan ihmeellisen puksutuksen tai papatuksen. Sitä ei voi olla korvalla tunnistamatta, on sen verran rumakäyntinen.  Kyse on tästä ongelmaäänestä, joka on selkeästi epäterve oire ja tulee enemmän tai vähemmän kalliisti korjattavaksi, joku ainakin korjaa jos enemmän aikoo moottorilla ajaa.
 
Pa-suuttimet päivitin matkan varrella (nyt 472 tkm ajettuna) varuiksi ebay:n kautta ostamilla varaosasuuttimilla, kun piti muutoinkin suutin kerrallaan vaihtaa remontissa käyttämäni vanhat suutinpannat uusiin. Niiden alkuperäisosahinnoittelu kyllä kivistää, mutta muukaan ei auttanut pysyvästi.  Aluksi vanhat pitivät, mutta muutaman kymmenen tuhannen km ajon jälkeen jokainen niistä alkoi vuorollaan vanhalla pannalla vuotamaan, kun panta väsyi ja vaikka pultit oli "tappiin" asti kiristetty. Olisi pitänyt vaan uskoa foorumin kokeneempia ja vaihtaa kerrasta uudet suuttimien pannat, niin olisi päässyt yksillä töillä. Vanhat pannat vaan jousti eikä puristaneet enää riittävästi vaikka niitä kuinka takoi ennakkokaarelle. Suutinputket toki näyttää voivan irrottaa ja kiinnittää lukemattomia kertoja ongelmitta ja pitävät edelleen, kun tekee sen nätisti.
Näin siis omalla kertaluonteisella tämän ongelmaratkaisun kokemuksella.

Jaa onnistuisko, jos joku päivä tulisin kuunteluttaan mun moottoria?  :D

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #312 : 06.01.2020, 01:56:51 »
Jaa onnistuisko, jos joku päivä tulisin kuunteluttaan mun moottoria?  :D

Jos epäilyttää että papattaako Volvosi niin silloin se ei papata. Sitten jos/kun se papattaa niin tiedät kysymättäkin ;D Vastaavan äänen saat aikaan irroittamalla bensamoottorista yhden sylinterin tulpanjohdon.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #313 : 07.01.2020, 07:36:21 »
Onko noissa D5244T17 moottoreissa ollut nostaja vikoja?

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #314 : 20.02.2020, 14:41:32 »
Moro,

Onko videolla koneen takapäästä kuuluva  metallinen rahina/rohina oire nostajista? Vai jotain muuta vikaa? Öljykorkin kun käydessä avannut 4kpl eri D5 koneesta niin kaikista kuulunut metallinen kilkatus ilmeisesti kuuluu asiaan. Kilometrit vaihdellut 118tkm-220tkm välillä Ei siis tuommoista alipainepuolelta johtuvaa "papatusta" vain pelkkä kilkatus. mitä noissa vanhemmissa koneissa missä öljykorkki on vänkärin puolella.

Koneena siis D5 215 hv
D5244T15

https://www.youtube.com/watch?v=o-qcho5kalI&feature=youtu.be

 

KL-varaosat  Race.fi