Kokemukseni rajoittuu vain tähän yhteen "harmaa koppaiseen" 2.4 D vm- 07 versioon, joten en lähde vielä inttämään/ yleistämään. Oma käyttöpelini on taustaltaan vanha ns. 700 yön ihme, eli maaseututaksi (lukematon tuntimäärä mahdollista tyhjäkäyntiä nakkareiden ja -asemien pihamailla). Remontti oli väistämättömänä edessä 380 tkm kohdalla.
Hydrauliset venttiilien välysten säätöpatruunat (nostajiksikin niitä kait kutsutaan) olivat kaikki rakenteellisesti täysin valmiita, kahtena kappaleena kun niitä hieman käpisteli. Yksi oli jo tullut pesästään kappaleina rullakeinun väliin, joten kannen hitsaustöitä oli tiedossa, kuten olen aikaisemmin jo vuodattanut. Kone oli saattanut käydä jo jonkin aikaa 19 venttiilillä. Tämä oli puhdasta omaa ymmärtämättömyyttäni, etten tehnyt ajoissa korjausliikkeitä vaikka tunnistin oireet. Kone kävi subarumaisesti kuin vanha nelari kolmella pytyllä hengettömästi papattaen. Alakierroksilla voimaton ja mietti hetken ennen kuin sitten lähti liian suuren pyynnön vuoksi syötöllä ryntäämään, kuin hieman alhaalta kuollut ja liikaa ilmaa saava kaksipyöräinen. Moottorinohjaus kyllä alkoi välistä kuittailemaan itsekin "moottorijärj. vaatii huollon", mutta poisti myös sen hetkeksi aikaa.
Eli mikään ö-paine ei voinut pysyä niiden osien välissä asianmukaisissa painerajoissa koneen käydessä. Ei voi välttyä siltä vaikutelmalta, että kyseessä on jokin materiaaliin viittaava laadullinen epäkohta. Suunnitteluun ei kompetenssini riitä ottamaan kantaa.
Hiukkaskiihdytetty ja nestelauhdutteinen egr- toki ajaa tätä pakopuolen "nokilientä" imupuolelle ja edelleen imuventtiilien kautta palotilaan, mutta ei näyttäisi kuluttavan muuta kuin venttiilien ohjurit holeiksi (välykset yli 0,5 mm). Toki taksitaustaisen matalan ö-paineen tyhjäkäyntitunnit ovat luokattoman suuret. Jankki sinällään ei näyttäisi syövän juurikaan mäntiä tai sylinteriputkia, koska sylinteripintojen hoonijäljet olivat vielä todella hyvät 380 tkm huudeilla.
Rullakeinut olivat kaikki myös luokattoman väljiä, välykset rullien laakeroinneissa useita millimetrejä, kuin vanhoissa kuluneissa sepäntakomissa ovensaranoissa. Niissähän ei ole mitään muuta kuin öljykylpyvoitelu. Eli sama vaikutelma kuin venttiilien käyntivälysten säätöpatruunoissakin, - materiaalin laatu?
Jollei ole kyse yksittäisestä tapauksesta (mahdollinen yleistys), niin todellinen tieto on jossakin ammattilaistasolla, mutta sitä ei edes vielä näinkään vanhojen pelien kohdalla tuoda esille (tuotevastuukin on jo historiaa, imagoasiat toki luku sinällään). Varsinkin jos oireita ei tunnisteta asiakkaalle töitä ammatikseen tekevien korvalla (kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan). Jakopääremontti oli teetetty edellisellä omistajalla vain 30 tkm aikaisemmin merkkiliikkeessä. No pienellä remontillahan näissä kuitenkin pääsee, kun tunnistaa olemassa olevan oireyhtymän ja vaihtaa po. legot ajoissa ennen varsinaisia rakenteellisia vaurioita uusiin tai kierrättää nykyhengen mukaisesti materiaalin sulan kautta "vähäpäästöisempään"

.