Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158146 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dfter

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #315 : 20.09.2020, 18:35:14 »
Tervehdys foorumille uudelta jäseneltä. Kyseisen koneen normaalia luonnetta tuntematta mietin samaa edellisen kyselijän kanssa, eli onko uudemmissa 5-mukisissa ollut kansimurheita? Täällä XC60 D4 AWD vm. -13, ajettu noin 280tkm. Huoltokirjan mukaan öljynvaihtoväli ollut mallia vaihteleva...

Tyhjäkäynnillä ja kevyellä kaasulla räklättävä ja tärisevän oloinen käynti. Veto on vahvaa, mutta välillä hieman nypyttävää taajamanopeuksissa. Käyntiviisari ei heilu, joten tuo voi johtua laatikostakin. Enemmän kun antaa kenkää, niin ihan hyvin laulaa. Korkin alta kuuluu metallinen kilinä papatuksen ja pienen savutuksen kera. Suojakopan kun ottaa pois, niin on kyllä ruma kolkattava käynti.

"Omamekaanikon" mielestä normaalia, mutta vähän vaikea uskoa. Onko heittää valistuneita arvauksia johtuisiko nostimista vai esim. suuttimista? Melko pian tässä olisi remmin vaihtokin edessä...

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #316 : 30.03.2021, 14:24:03 »
Morjens!

Tuossa kuuntelin kun vaimo tuli kotiin V70 -07. 2.4d:llä.. Välillä kuului pelkästään tyhjäkäynnillä tasainen kumea ääni muttei papattanut. Ajettu rapiat 300tkm.

Onko kokemusta jos tuo kumea ääni kuuluu ajottain vaimeasti muttei papata?
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #317 : 30.03.2021, 19:21:48 »
EGR:n asento varmaan muuttui.

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #318 : 31.03.2021, 09:09:16 »
EGR:n asento varmaan muuttui.

Jep, tuskin tässä aihetta hysteriaan..
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #319 : 10.09.2021, 19:32:44 »
Taitaa omassakin olla edessä nostinjumppa, ku koneen lämmettyä rupeaa raksuttaa. Samalla varmana vois laittaa pyörreläpät kuntoo ja putsata nokikanavat.

Saiskihan alla olevilla osilla homman tehtyä? Onko porukalla kokemuksia noista skandixin vivuista ja nostimista? Kannattaako vain suosiolla ottaa INAt? Mistä INAn valmistamat löytyis kohtalaiseen hintaan?




Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #320 : 03.08.2022, 20:29:29 »
Lisätään tänne myös raporttia oman D5 papattajan korjauksesta.

Volvo S60 D5 2008, ajettu 302tkm. Ilmanpuhdistinkotelosta kuului aika voimakas "papatus" ja venttiilit pitäneet jo pidemmän aikaa säksätystä.

Imusarjan läppäremontin yhteydessä päätin samalla uusia keinuvivut, nostajat sekä tiivisteet (alipainepumppu, polttoainepumppu, nokka-akselin stefa). Jakopää+vesipumppu juuri viime kesänä uusittu, vaihdoin ainoastaan vanhan nokka-akselin stefan pienestä öljyvuodosta johtuen pelkän hihnan.

Opiskelua ennen tätä pari tuntia Vidan/Youtuben avustuksella, kaikki sujui ongelmitta.

Suuttimien kärjet purin ja puhdistin (10h uuninpuhdistusaineessa) ja suuttimet kiinnitin vielä vanhoilla raudoilla koneeseen (ruuvipenkissä taivuttelin uutta esijännitystä uusien rautojen muotoa mukaillen), ovat ainakin toistaiseksi pitäneet.
Uudet raudat hyllyssä odottamassa, suuttimien uusinta tulee kuitenkin varmasti lähitulevaisuudessa eteen mistä johtuen päädyin tähän ratkaisuun.

Papatus hävisi ja kone käy nyt todella nätisti, ero vanhaan oli huomattava.
Alakierroksilla tuntuu vääntöä olevan huomattavasti enemmän.


Osalistaa:

-Volvo 30777650 imusarjan läppien korjauspaketti (Ebay)
-Lukitustyökalusarja KT1669 (Toolfin)
-Jakohihna Motonet

Skandix:
-20x 1022964 Valve lifter
-20x 1022965 Cam follower
-1x 1062823 Sealing Thread (päätypukkien tiivistykseen, vaatii tiivisteliimaa)
-1x 1015490 Radial oil seal Camshaft
-1x 1026563 Seal, Injection pump
-1x 1026564 Gasket, Vacuum pump


Alustaremontin (jouset+iskarit joka nurkkaan) ja tämän jälkeen ei toivottavasti tule vähään aikaan uutta rempattavaa  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #321 : 03.08.2022, 22:37:41 »
Kiitos tarkasta raportista, onko kylmäkäynnistys vaikea kun suuttimien vaihtoa mietit?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #322 : 03.08.2022, 22:49:03 »
Käynnistyy sekä kylmänä että lämpimänä moitteetta ja korjausarvot kaikissa suuttimissa alle +-1. Siksi asiaa pohdin kun kilometrejä on kuitenkin jo aika paljon ja suuttimet vielä alkuperäiset, hieman oli dieseliä vuotanut kahdesta suuttimesta kierteiden välistä siitä kärjen kiinnittävästä päästä. Poteron pohjalla ei polttoainetta kuitenkaan ollut, ainoastaan suuttimen runko vähän tuosta kohtaa kostea.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #323 : 03.08.2022, 22:58:19 »
Mustakoppaisissa D5:ssa on normaalia että kylmäkäynnistys huononee jossain 300tkm jälkeen monesti suuttimien jumituksen takia, tuntuu että noissa uudempien D5:n suuttimissa ei olisi yleistä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #324 : 23.01.2023, 21:43:02 »
Puoli vuotta jaksoin kuunnella tuota papatusta! Vaihtoon meni nostajat 20kpl ja keinut 20kpl samalla myös pyörreläpät tiivisteineen uusittiin. Osien pesuun kannattaa varata aikaa, tilava paikka ja hyvät liuottimet. 5syl suutin oli tiukassa!

Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #325 : 24.01.2023, 15:25:55 »
Nostajaremontin jälkeen ajettu nyt reilu 10tkm täysin ongelmitta ja edelleen kehrää nätisti :)

Heti remontin jälkeen päivitin D5T5.com-softan (EGR OFF) jottei imusarjan puhdistuksen jälkeen likaantuisi enää niin nopeasti. DPF jäi edelleen käyttöön kun on toiminut moitteetta tähänkin asti.

Lopputuloksena näiden toimenpiteiden jälkeen polttoaineen kulutus on pudonnut todella huomattavasti, keskikulutus ennen remonttia 7.5-8.0L/100km ja nyt samanlaisella ajolla +10tkm matkalla ja vielä suurin osa talvirenkailla 6.42L/100km joka mielestäni varsin kohtuullinen tälle S60 -08 D5 automaatille.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #326 : 30.01.2023, 21:44:42 »
@sauvo_tatu ; pystyitkö paikallistamaan, mikä remontin osa-alue poisti papatuksen?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #327 : 04.02.2023, 22:57:09 »
Useampi heikossa kunnossa oleva hydraulinen venttiilinnostaja aiheutti papatuksen.

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #328 : 06.02.2023, 10:54:28 »
Kaverilla V70 D5 lämpimänä säksättää, kuulostaa hiukan paukutukselta.. Liekkö nostajat.. Ei papata. Ajettu 400tkm.
Minkälaisista summista puhutaan jos tekee nostinrempan itse tai vie pajalle?
« Viimeksi muokattu: 06.02.2023, 11:01:29 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #329 : 06.02.2023, 11:30:29 »
Itsetehtynä nostajat, keinuvivut + tarvittavat tiivisteet n. 300-400€, riippuen minkä valmistajan tavarat laittaa. Samallahan kannattaa myös laittaa pyörreläpät kuntoon ja tehdä jakopääremontti, kun ne joutuu muutenkin käyttää auki. Jakopää + pyörreläpät nostaa hintaa n. 250€.

VMS-racingilta sain aikanaan kustannusarvion 2000€ avaimet käteen periaatteella (nostajat, keinuvivut, pyörreläppä ja jakopää vesipunppuineen)

Jos joku vielä tähän hommaan itse ryhtyy, niin kannattaa nostimia uittaa/painella moottoriöljyssä ennen asentamista.

Remppa ei sinänsä mitenkään mahdottoman vaikea ole tehdä itse, jos vain saa suuttimet helposti irti. Tehokasta mutterimopoa ja momenttiavainta kummempia erikoistuöksluja ei muistaakseni hommaan tarvinnut. Kannattaa tuohon päivä kuitenkin varailla aikaa, niin ei tarvi kiirehtiä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2023, 11:38:04 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

 

Carcom Oy  Elekma