Lisätään tänne myös raporttia oman D5 papattajan korjauksesta.
Volvo S60 D5 2008, ajettu 302tkm. Ilmanpuhdistinkotelosta kuului aika voimakas "papatus" ja venttiilit pitäneet jo pidemmän aikaa säksätystä.
Imusarjan läppäremontin yhteydessä päätin samalla uusia keinuvivut, nostajat sekä tiivisteet (alipainepumppu, polttoainepumppu, nokka-akselin stefa). Jakopää+vesipumppu juuri viime kesänä uusittu, vaihdoin ainoastaan vanhan nokka-akselin stefan pienestä öljyvuodosta johtuen pelkän hihnan.
Opiskelua ennen tätä pari tuntia Vidan/Youtuben avustuksella, kaikki sujui ongelmitta.
Suuttimien kärjet purin ja puhdistin (10h uuninpuhdistusaineessa) ja suuttimet kiinnitin vielä vanhoilla raudoilla koneeseen (ruuvipenkissä taivuttelin uutta esijännitystä uusien rautojen muotoa mukaillen), ovat ainakin toistaiseksi pitäneet.
Uudet raudat hyllyssä odottamassa, suuttimien uusinta tulee kuitenkin varmasti lähitulevaisuudessa eteen mistä johtuen päädyin tähän ratkaisuun.
Papatus hävisi ja kone käy nyt todella nätisti, ero vanhaan oli huomattava.
Alakierroksilla tuntuu vääntöä olevan huomattavasti enemmän.
Osalistaa:
-Volvo 30777650 imusarjan läppien korjauspaketti (Ebay)
-Lukitustyökalusarja KT1669 (Toolfin)
-Jakohihna Motonet
Skandix:
-20x 1022964 Valve lifter
-20x 1022965 Cam follower
-1x 1062823 Sealing Thread (päätypukkien tiivistykseen, vaatii tiivisteliimaa)
-1x 1015490 Radial oil seal Camshaft
-1x 1026563 Seal, Injection pump
-1x 1026564 Gasket, Vacuum pump
Alustaremontin (jouset+iskarit joka nurkkaan) ja tämän jälkeen ei toivottavasti tule vähään aikaan uutta rempattavaa
