Siis selventävä totean, että d5 moottorin venttiilit nostaa auki tilanteesta kiinni venttiilinjouset. Normisti ajoitetun moottorin venttiilit on kiinni aina palotapahtuman aikana. Poikkeus jos välys puuttuu ja ne kantavat.
Nokka-akselin alla on rullakeinu, jonka toinen pää on suoraan venttiilien päässä. Hydraulinen välyksensäätäjä toimii rullakeinun toisessa päässä parina.
Mikäli hydraulinen säätäjä ei pidä öljynpainetta se joustaa liikaa tai on kokonaan kasassa niin nokka-akselin liike ei vaikuta liikematkaltaan venttiilin päähän, kun keinulaudan toinen pää ei jeesaa. Säätäjässä liikerata useita millimetriä. Palovaiheen pakopaineen jäännöstä jää sylinteriin. Tuloilmaa kyllä tulee imupuolelta, mutta pakopaineen jääännöstä tulee matalilla kierroksilla vastavirtaan. Kierroksilla ja kuormituksessa turbo painaa jo vastaan.
Tähän oireyhtymään sisältyy oman kokemuksen mukaan väljät rullakeinujen laakeroinnit, jotka pienentävät edelleen nokka-akselin painamaa liikerataa venttiilien päihin. Aikansa papatettuaan jokin hydraulinen säätäjä hajoaa ja jokin rullakeinu kaatuu väliin ja pyytää nostajan ulos pesästään. Rikkoo usein myös kannen. Papatus loppuu ja sepitys alkaa.