Elekma  Autoracing

B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?

  • 24 Vastauksia
  • 4795 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« : 17.05.2013, 15:17:31 »
Mulle kertyy näitä tosi mystisiä riesoja tämän yhen kivan yksilön kanssa, kuten jotkut ehkä muistavat tapauksen kardaanitärinä. Enivei, nyt se riivattu verme on kehittänyt uuden riesan, nakutuksen.

Kokoonpano on B230FT -97 peruskone ahtimineen ahtoputkineen jne jne, eli periaatteessa täysin FT kone, paitsi että A-nokka ja motronic ohjaamassa (tiedetään, ei tartte sanoa). Lastutettu "kunnollisella" lastulla, ei viking. Pelasi viimekesänä noin 0.95 ahdoilla kivasti, puhalsi tommosen 210/350 vailla merkkiäkään mistään nakuoireista. Vaan talven jäljiltä tilanne onkin se, että 0.7bar kohdilla nakuttaa isosti vaikka AFR 12.5-13 kierrosluvusta riippuen, 98 tankissa (tuoretta) ja ahtoja tosiaan laskettu reilusti ja nakuttaa yhä. Niin että mitäs helvettiä nyt taas  :buck2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #1 : 17.05.2013, 15:40:24 »
Aina näitä helppoja sulta...
Lämpöanturien mittaus(myös immun) ??
Jos sytkä saa väärää lämpötietoa..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #2 : 17.05.2013, 16:11:31 »
Lämpöanturit mitattu, IMM antaa hiukan turhan kuumaa arvoa mutta toisaalta kahdessa immussa tosi tarkasti sama arvo, kannen lämpöanturi on ihan taulukon arvoissa olettaen että kone oikeasti käy siinä 90C huiteissa ajon jälkeen.

Tietääkseni motronic ei käytä erikseen sytkä- ja bensapuolelle niitä anturin lähtöjä, kun kerta molemmat on samassa purkissakin?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2013, 16:13:26 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #3 : 17.05.2013, 16:29:43 »
Missä on jakajan kansi, venakopan päässä?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #4 : 17.05.2013, 16:40:24 »
Sielläpä hyvinkin.

Kurkkasinpa uhallani tulpatkin, näyttäävät aivan prikulleen samalta kaikki eli ei liene suutinviastakaan kysymys, vähän kellertävää sävyä sivuelektrodissa on mutta muuten semmonen harmaanruskea on pääväri (mikä ei yllätä tasaisehkolla noin 14afr tasavauhtiseoksilla). Tulpanjohdot 4kohm kahtapuolta lyhimmästä pisimpään, puolanjohto jotakin 3kohm ja risat.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #5 : 18.05.2013, 10:02:34 »
Teinpä pieniä mittauksia IMMusta, ja nyt tarvittaisiinkin seuraavanlainen mittaustieto: paljonko jännitettä tulee IMMun nastaan 9 koneen käydessä tai vain virrat päällä?`Mulla tulee 9.55V virrat päällä, ja jostain syystä se vielä hiukan laskee tästä kun immun läppää liikuttaa (suuttimien johdot irti kaiken varalta), voihan tuo toki toimia "reguloidulla" 10V jännitteelläkin, mutta olettaisin että sinne pitäs tulla suora 12 boksilta. Siis mitenkä on?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #6 : 19.05.2013, 14:21:16 »
Motukassahan on joku ihmeellinen IMMu?

Joten jos sopat ovat kohdallaan ja lämpötila-anturit antavat oikean tuloksen, on IMMun tieto väärää!
Eli liikaa ennakkoja, koska kuormatieto näyttää pienempää arvoa kuin pitäisi!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #7 : 19.05.2013, 18:06:40 »
Juuri tätä edellisen viestin kysymys koskeekin, tahtoisin tietää mikä tuo vastusliuskan ääripäiden jännite-ero pitäisi olla, 9.55V ei tunnu järkevältä jännitearvolta...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #8 : 19.05.2013, 18:11:13 »
Juuri tätä edellisen viestin kysymys koskeekin, tahtoisin tietää mikä tuo vastusliuskan ääripäiden jännite-ero pitäisi olla, 9.55V ei tunnu järkevältä jännitearvolta...

Väittäisin, että IMMun syöttöjännitteen ja nollan välinen alue ja kun kone käy, tyhjäkäynti tietysti sitä nostaa.

Vaan senkin kai voisi mitata jotenkin siitä IMMusta?  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #9 : 19.05.2013, 18:43:30 »
Väittäisin, että IMMun syöttöjännitteen ja nollan välinen alue ja kun kone käy, tyhjäkäynti tietysti sitä nostaa.

Vaan senkin kai voisi mitata jotenkin siitä IMMusta?  :o
No juuri tuota syöttöjännitettä kysyinkin. Täyskaasun päässä kun ollaan siellä syöttöjännitteen reunamilla. Kyseessähän on siis jännitteenjakopotentiometri...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #10 : 19.05.2013, 20:43:42 »
No juuri tuota syöttöjännitettä kysyinkin. Täyskaasun päässä kun ollaan siellä syöttöjännitteen reunamilla. Kyseessähän on siis jännitteenjakopotentiometri...

Syöttöjännitteestä en osaa sanoa juuta tai jaata varmaksi.

Edistynyt arvaus on, että se on joku reguloitu vakiojännite tai sitten suoraan sähköjärjestelmän jännite.
Reguloitu jännite on useamman voltin pienempi kuiin auton järjestelmän jännite.  Yleinen jännite on 5V, koska auton järjestelmässä vaikka akku olisi tyhjä saadaan tuo aikaiseksi, eikä startissakaan jännite tipu noin alas semisti terveellä akulla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #11 : 19.05.2013, 21:48:16 »
Syöttöjännitteestä en osaa sanoa juuta tai jaata varmaksi.

Edistynyt arvaus on, että se on joku reguloitu vakiojännite tai sitten suoraan sähköjärjestelmän jännite.
Reguloitu jännite on useamman voltin pienempi kuiin auton järjestelmän jännite.  Yleinen jännite on 5V, koska auton järjestelmässä vaikka akku olisi tyhjä saadaan tuo aikaiseksi, eikä startissakaan jännite tipu noin alas semisti terveellä akulla.
Mainitsin tuon jännitteen olevan mulla 9.55V, joten pidän 5V ratkaisua melko epätodennäköisenä.

Kiitokset Sjtv! Mittaus ehjästä autosta ja sama tilanne, nyt tarvii siis tutustua vielä että mitenkä immun signaali käyttäytyy ajaessa, paikallaan olen simulaatiomitannut sen kyllä mutta nyt tarvii vissiin virittää skooppi kiinni ja lähteä ajelemaan, tarttishan tuohon nyt lopulta syy löytyä. Parani jo immun laaharia mitattu määrä rikkaammalle kääntämällä.

Bensanpaineenmittaus on seuraava listalla jossei immun signaalista löydy vajavaisuutta...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #12 : 25.05.2013, 12:14:13 »
Mitattuna boksin nastoista IMMun signaali pohjaa kyllä reilusti ennen nakutustilanteen alkamista, eli savuttaa skoopin lukutarkkuuden puitteissa saman arvon kuin käsin kääntämällä läppä toppariin asti auki. Eli oletettavasti vika löytyy siis bensanpaineesta eli bensapumpusta, toivottavasti se tankkipumppu olis nyt luovuttanu ni pääsis toteamaan että tankkivaruste ei kestä enää irrotusta vaan sirpaloituu tuhannen p....un päreiks heti kun letkuihin koskee.

Kun katsoo vielä toista topiccia koskien LH-koneista versiota aiheesta, voisin todeta että v...u mie työnnän nää kaikki romut ladontaa häpeämään ja ajelen tuolla rentun ruusulla kun -84 esi-isä-LH vaan toimii. Plaah.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #13 : 26.05.2013, 00:45:05 »
Jos AFR-arvot pysyvät tuolla, missä alkuviestissäsi mainitsit, niin kyllä siellä bensanpaineitakin on...
Tutkisin enneminkin sitä sytyn ajoitusta sillä skoopilla puolanjohdosta ja VR-anturilta.

Tai sitten pytyissä/tulpissa on jotain mätää...

Kumpaa se on oikeasti? Esisytytystä vaiko nakutusta (kipunan jälkeen)?




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230ET/FT nakuttaa ilman järkevää syytä?
« Vastaus #14 : 26.05.2013, 01:04:58 »
No siis 13 huiteista se alkaa rapistamaan, IMMun laaharia siirtämällä bluffaten seosta sakeammalle kesti pitemmälle vetoa ennenkon alko nakuttamaan. Mystiseks asian tekee se, että talven aikana en muuttanut mitään, mutta talven ajan oli ahtopaineensäädin hanskalokerossa ettei tuolla kitkalukkoperällä tultasi joka ainoota ramppia kylki edellä, rajapainevena tekee ahtojen noususta vähän terävän talvikeliin ainakin kun on "ikuinen" lukko. Ja keväällä säädin asetuksiin koskematta paikalleen -> nakuttaa jo paljon ennen täyskaasua.

Tulpat näytti kovinkin hienolta, tosin ehkä tuo käy osakuormakiihdytyksissä vähän tarpeettoman laihalla (+-0 tilanteessa joku 15-15.4), en tiä voisko se olla tehny esim venttaaleihin karstaköttejä mitkä tekis esisytytystä... Vaikee sanoa kummasta kyse mutta krapina käy.

Joskohan sitä hakis bp7es tulpat tuohon ja testais viä, bensanpainemittauksen kanssa.

Mekaanisesti koneessa tuskin (vielä) on vikaa kun pata ei edelleenkään huohota ollenkaan, ts. se imusarjaan menevä 3m letku virtaa kaiken huohotuksen jonka lisäksi pata vielä imee isosta letkusta lisää ilmaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

KL-varaosat  Race.fi