Juu, ei jäykkä akselia.
De-Dion akseliksi tuota nimitetään kuten hevonen totesi, tosin vähän erilainen sovellus kun esin Alfa75 vastaava.
Vetarit kyllä kestää, se on nivelet ku paukkuu. Saattaa kyl olla että jäykällä akselilla vois ruveta kans noi volvon vetoakselit katkeamaan, eikös se oo se 500hv kun se kestää.
Tosin tähän se ei ole vaihtoehto, vielä enemmän töitä kun nykyinen hommeli, eikä
vika ole vetareissa tai akselissa, vaan heikossa oerän kardaanilaipassa.Putkesta tekisin, mutta en luota siihen että se kestää. Joku 3mm seinämävahvuudella oleva putki on aika nöyrää kun puhutaan niistä voimista jotka siihen kehikkoon kohdistuu kun otetaan lähtö risteyksestä (tai vartilta).
Perän "kardaanilaippa" kuntoon vaan, niinku svenskilläkin, eli paksumpi materiaali, ni eiköhän kestä. Svenskillä lähemmäs 10mm materiaalipaksuus, mulla 4,5mm... VAHVIMMASSA kohtaa, heikoimmassa kohtaa 3mm josta se on hajonnut.
Tuo kehikko kun antaa edes 0,001mm periksi (pienemmät heitot laakerit jo antaa anteeksi), niin se jo aiheuttaa vääntörasitusta laipalle, ja se hajoittaa sen laipan. Ja jostain putkesta tehty kehikko ei niin vääntöjäykkä ole että se eo tuhannesosamillimetriä 70cm matkalla anna periksi, vai onko muka?

70cm matkalla 20mm putki 3mm seinämällä antaa periksi 70kg voimalla (joka on pieni voima) noin 11cm, 60x40mm profiiliputki 2mm seinämällä 0,6cm, ja 20x20 kalusteputki 2mm seinämällä 7cm. 50x50mm L-rauta antaa periksi noin 3mm. Millä noista on paras vääntölujuus?

Tässä tuo 70cm on siis "transaxlen" pituus, ja nuo luvut kertovat mielestäni ihan täysin verrannollisesti sen miten tuo materiaali antaa periksi väännön voimasta.
Laskujeni mukaan tuo 70kg voima on aika pieni. Jos oletetaan että kone tuottaa 1000Nm (mitä se ei tuota, mutta varmuuskertoin tarvitaan), jos voima välitetään noin 1,7 kertaiseksi vaihdelaatikolla 3.vaihteella jolla saadaan varmasti suurin ahtopaine, se on 1700Nm luokkaa, perävälitys on 2,56, joka edelleen lisää momenttia, eli saadaan noin 4000Nm. Se jaetaan sitten 70cm matkalle tuossa transaxlessa, eli 4000Nm= n.420kg/m / 70cm = 5700Nm = n. 600kg vastaava voima
Puhumattakaan siitä mikä voima kohdistuu kehikkoon ilman tukevaa laakerointia KUN lähdetään risteyksestä kumit ulvoen.
Ja miettikää millainen voima tarvitaan tuollaisen lähemmäs 100mm vetonivelen hajottamiseen. 1000Nm ei riitä lähellekkään, vaikka se olisi miten huonossa kunnossa. 800Nm momenttiavaimella kokeilin 300tkm ajettua paskaa niveltä, NO PROBLEM.

Voitte sitten miettiä miten tuo 70cm matkalla 70kg painosta 10cm taipuva putki sopeutuu tuohon 600kg voimaan... aivan oikein, se katkeaa, vaikka putkea olisi 5-6kpl vierekkäin.

Tässähän on siis se ongelma, että tuon perän "kardaanilaipan" on kannettava osa noista voimista, TAI väliin on asennettava kumivulkanointi.
Kysykää schmidt:iltä miksi hän ei asentanut vulkanointia lootan ja perän väliin. Aivan oikein, kysyin, kehikko hajoaisi.
