Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä

  • 29 Vastauksia
  • 13051 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #15 : 02.06.2013, 10:19:13 »
talvirengas antaa paljon anteeks noissa kulmissa/ei vaan kulu samanlailla mitä kesärengas. ja periaatteessa pääsit aika "pitkänkin matkan" kun jos kulmat oikein kunnolla on pielessä niin 500km saattaa jo riittää. Eli suuntaukseen vaan ja kovaa ajoo  :)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #16 : 02.06.2013, 10:23:15 »
talvirengas antaa paljon anteeks noissa kulmissa/ei vaan kulu samanlailla mitä kesärengas. ja periaatteessa pääsit aika "pitkänkin matkan" kun jos kulmat oikein kunnolla on pielessä niin 500km saattaa jo riittää. Eli suuntaukseen vaan ja kovaa ajoo  :)

Kun saan tuon koottua niin tahtoisin saada sen tunarin henkilökohtaiseen käsittelyyn joka nuo pyörät käännellyt.

Poissa anddi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #17 : 03.06.2013, 21:13:15 »
Jos on ollu etuiskarin alapää irti jossain vaiheessa, eikä ole laitettu samaan asentoon takas niin camber voi olla muuttunu. Mutta säätövara on kyllä melko pieni että ei pitäs kyllä mielestäni ainakaan kovin voimakkaasti syödä rengasta kantilta.

Poissa riesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #18 : 04.06.2013, 18:02:43 »
Auto oli pajalla kaksoismassakytkimen vaihdon vuoksi ja tämän jälkeen talvirenkailla ennätin ajaa vain noin 1500 km. Olisikohan tuon vauhtipyörärempan yhteydessä tarpeen aukoa jotain paikoja, minkä vuoksi etuset olisivat voineet mennä vinoon?

Mulla ainakin saman rempan yhteydessä sanoivat pajalla suoraan, että on syytä tarkistaa ja säätää kulmat sen jälkeen. En kyllä osaa sanoa mitä on pitänyt aukoa ja mistä säätötarve syntyi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #19 : 04.06.2013, 18:09:13 »
Apurunkoa täytyy irroittaa ja se kun ei mene täysin samaan kohtaan takaisin, niin pyörämkulmat muuttuu

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #20 : 04.06.2013, 21:54:34 »
Jaahas. Ratti oli viitsitty kääntää suoraan, mutta ohjauskulmat sitten jätetty päin peetä. Tuo voisi selittää asiaa, sillä ehdin ajaa talvirenkailla rempan jälkeen varsin vähän.

En tullut mitanneeksi, mihin suuntaan pyörät olivat niillä tukivarsilla, mitkä autossa olivat mutta nyt uusilla Bilteman tukivarsilla säätötarvetta oli toista sentiä pyörän mitalla. Aurausta oli aivan hirveästi ja pari kierrosta molempia raidetangon päitä ruuvaamalla sain etuset mielestäni suoraan. Yritin ne säätää nimen omaan suoraan näin ensi hätään. Edessä olleet pyörät olivat kuluneet myös kauttaaltaan 3 mm takarenkaita enemmän. Aika hyvä tulos kuukauden aikana.

Muuten. Pyörien suuntausta ja renkaan odotettavissa olevaa kulumistaipumusta voi yrittää pienellä viitseliäisyydellä tarkastaa hyvin helposti, kun liimaa renkaaseen maalarinteipistä (esim 40 mm leveästä) tai muusta sopivasta teipistä poikkivedot kulutuspintaan. Sitten pitää vain ajaa ~100 km asfalttitietä ja katsoa kummasta reunasta teippi näyttää kuluvan enemmän. Ei maksa paljon ja tulos on yllättävän tarkka. Talvella vähän vaikeaa, kun rengas tuppaa olemaan märkä mutta kesällä onnistuu helposti. Voi liimata kerralla useammankin samaan pyörään, niin on helpompi sitten tarkastaa kun on aina joku näkyvissä. Teippaus kannattaa tehdä myös takapyörään niin voi verrata onko eroja edessä ja takana. Rattia ei vaan pidä väännellä kokeen aikana paikoillaan, sillä teippi menee tietty heti myttyyn, jos paikoillaan asfalttiin hieroo pyöriä kääntelemällä. Teipit kuluvat myös heti pois, kun ajaa soratiellä. Jos pyörät ovat suunnilleen suunnassaan, liian aurauksen pitäisi kuluttaa rengasta ja teippiä ulkoreunalta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #21 : 05.06.2013, 09:31:11 »
Kun hiplailin tukivarsia, Bilteman malliset vaikuttivat olevan jotenkin siistimmän oloista valua mutta malli oli niin sama, että voisi melkein kuvitella niiden tehdyn samoilla muoteilla niin alumiinivalun kuin kumiosienkin suhteen. Vai muutama valupäivää koskeva merkintä näytti tyystin puttuvan. Nyt kun on ne tukivarret ylimääräiset, voisi joutessaan vaihdella niihin ne puslat kun olisi prässikin, jos niitä puslia saisi jostakin kohtuu hintaan. Jotenkin olen ymmärtänyt, että kaikilla myytävänä olevilla puslilla ei ole kovin pitkä elinajan odote. Tosin ei ne nyt oikeastaan minun mielestä rikkikään ole mutta väännellessä uudet kyllä napakammat olivat. Ei kukaan mitään sikaflexiä ole sattumoisin kokeillut ?

Suhteellisen nättihän noita sammakon jalkoja on vaihdella. Minun korjausoppaassa neuvottiin vain ottamaan pyörä pois, irrottamaan kiinnityspultit sekä se alapallonpää ja ottamaan tukivarsi pois. No joo, kyllä se sieltä pois juuri ja juuri tulikin mutta jotta sain uuden paikalleen, itse kyllä irrotin myös raidetankonpään ja koiran luun alapään niin sitten sain uuden menemään, kun se taaempi tuppaa olemaan aika jännityksessä asennettaessa. Eli ihan "päinvastaisella järjestyksellä" se ei onnistunut. Kun ensin pujotin taaemman puslan ja sitten alapallon, sai ne vaakasuorat pultit paikoilleen kun väänsi M12 puoleen kierteeseen pyöritetyllä pultilla hylsän ja jatkovarren kanssa kierteet pultin suuntaisiksi. Kyllähän sen alapalloin sai kiinni viimeiseksikin, kun oikein julmasti tukivartta taljalla alas väänsi, kai ne kumit senkin kestävät.  Näin laitoin sen vänkärin puoleisen, missä pulttien liike oli "rajoittunut" moottorin vuoksi. Ei kai noita pultteja oikessa elämässä joka kerta uusita, ainakaan tukivarren mukana niitä ei tullut?

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #22 : 05.06.2013, 17:21:49 »
En minä ainakaan ole pultteja uusinut, käskeekö korjausopas tekemään näin, itse en omista mitään opusta?

Tuosta kulmien säädöstä, miksi et käytä ihan kunnon laitteessa säädettävänä niin olisi varmuus että arvot ovat kohillaan. Maksaa muutaman kympin, renkaat aika paljon enemmän?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #23 : 05.06.2013, 17:48:26 »
Ja vaikuttaa selkeästi ajettavuuteen. Ainakin camperin erovaisuudet puolittain.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #24 : 05.06.2013, 18:33:18 »
Jos vetareita ei löysää ni olkavarsia väännellessä kannattaa varoa etteivät vetarin nivelet purkaudu kumen sisään.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #25 : 06.06.2013, 02:02:14 »
Ja vaikuttaa selkeästi ajettavuuteen. Ainakin camperin erovaisuudet puolittain.


Kyllähän niitä vetareita olisi tehnyt mieli vähän sivuun käännellä, mutta se pultti pyörän navan päässä taitaa olla kanssa kertakäyttöinen ja olisi pitänut hoksata hankkia sekin. Ainakaan minulla ei purkaantunut ja vaikutti toppaavan jossakin määrässä kun veti kauemmaksi.

Raidetangon päät ja alapallot olivat tiukan tuntuiset ja selkeästi varsin tiukat, mitä niitä joutui kääntelemään. Mistäs kohti muuten camber ja caster kulmaa pääsee säätämään, vai onko ihan tehtaalla valmiiksi määritelty?

En minä ainakaan ole pultteja uusinut, käskeekö korjausopas tekemään näin, itse en omista mitään opusta?

Tuosta kulmien säädöstä, miksi et käytä ihan kunnon laitteessa säädettävänä niin olisi varmuus että arvot ovat kohillaan. Maksaa muutaman kympin, renkaat aika paljon enemmän?

Alfamerin opaassa V70 & S80 noin sanotaan - kohta 10.10 §6. Moottorin nostaminen vänkärin puoleisten pulttien ulosvetämiseksi on jo melkoinen operaatio. Myös alapallon mutteri neuvotaan vaihtamaan uuteen. Tähän asti olen noissa pyöräkulmissa pärjännyt omin avuin.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #26 : 06.06.2013, 08:56:02 »
Casteria ei taida pystyä ihan helposti säätämään?
Camberia säädetään avaamalla iskarin alapää olkatuesta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #27 : 22.06.2013, 19:06:54 »
Sorvailin työkalun ja puristelin joutessani ne puslat irti tukivarista. Ajattelin kunnostaa vanhat tukivarret kaiken varralta valmiiksi, niin on jotain kehään heitettävä jos  Bilteman kumit (Biltemassa tukivarsi myydään kokonaisena kumiheloineen) eivät sattuisi pakkasta kestämään.

Irtiottamissani tukivarsissa varsinkin niissä takimmaisissa yhdellä pultilla kiinniolevissa kumipuslissa oli pieniä alkavia repeämiä reunoissa. Puslien viat eivät varmaan renkaitani syöneet, mutta eikös tuollainen kumi ole joko ehjä tai rikki ja jos siinä vähän ruopumisen alkua on, ei korjaamatta viitsisi takaisin alle vääntää.

Pelkkiä kunnollisia pusliako ei sitten saanut muualta kuin Siniseltä ?

Poissa mattipeura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #28 : 22.06.2013, 19:45:20 »
skruvatista sai ainaki halvalla valmiita etummaisia uretaani puslia

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
« Vastaus #29 : 22.06.2013, 23:19:07 »
Tämmöisiä myös on ainakin Motonetissä olemassa mutta laadusta ei ole mitään käsitystä....
Hinta ei ainakaan pahalta vaikuta mutta onhan noissa aika homma vaihtaa ja ihan turhaan ei viitisi roplata.

Tuote 18-2593 Nimike Etualatukiv etuhela VolvoS60  Hinta19.90 €
Tuote 18-2594 Nimike Etualatukiv takahela VolvoS60 Hinta14.90 €

Sopivuus Motonetin mukaan V70 & S60 mk II 2000-2007

 

Autoracing  KL-varaosat