Mielenkiinnosta kyselisin että onnistuuko dumpin asennus omaani autoon,kyseessä 240 Volvo
B21et koneella. mitä kaikkea pitäisi ensin tietää,esim minkälainen tulisi ostaa yms.? En ole kovin tietoinen tästä dump,bypass jutuista :/ valaiskaa ihmeessä ketkä tietävät. Kiitos!
No lähetään alusta eli termeistä:
-dumppi, BOV (blow-off-valve): laskee "ylimääräisen" ahtoilman taivaan tuuliin kun esim. nostat koiven kaasupolkimelta vaihtaessasi reippaan kiihdytyksen jälkeen
- by-pass, pässi : kierrättävä venttiili, ilma lasketaan turbon painepuolelta takaisin turbon imupuolelle kun esim. nostat koiven kaasupolkimelta vaihtaessasi reippaan kiihdytyksen jälkeen
No niin, jos sinulla on b21et kone niin se on k-jet-ruiskulla eli se mittaa koneeseen menevää ilmamäärää. Jos sinä nyt asennat siihen dumpin niin ruiskusysteemi kuvittelee koneen saavan enemmän ilmaa ko. vaihtotilanteissa kuin se todellisuudessa saa ( koska se dumppi laskee sitä JO MITATTUA ahtoilmaa ulkomaailmaan) ja kone käväisee rikkaalla.
Ja jos odotat viikon niin täällä on n. 23,5 mielipidettä joista puolet väittää etteivät huomanneet mitään eroa omassa k-jetissään dumpin laiton jälkeen ja toinen puoli sanoo et auto meni ajokelvottomaksi ja he vaihtoivat bypassiin

Sähkösuutinruiskuissa asia muuttuu koska käytännössä kaikissa niissä on ns. syötönkatkaisu eli jos kierrosluku on yli tietyn rajan ja kaasu on ylhäällä => polttoaineen syöttö katkeaa (eli kun "moottori jarruttaa" esim alamäessä niin sinne ei syötetä polttoainetta)
Aikanaan ruiskusysteemien erot tuli silminnähden selville kun seurasin rataluokkien kisoja, saab Turbot(K-jet) anto mutkissa pikkumustat tupraukset kun taas Fiat Turbot (marelli sähköruisku) ei antaneet mitään merkkiä...
Miksi dumppi bypassin tilalle: teoriassa bypass kierrättää jo kerran lämmitettyä ilmaa ( koska ilma lämpenee turbossa väkisin) takaisin imupuolelle jolloin se lämpiää uudelleen mennessään turbon läpi johtaen korkeampaan imuilman lämpötilaan ja sitä kautta huonompaan täytökseen MUTTA "normi "ahtopaineilla+ ilmamäärillä+ välijäähdyttimien koolla ilmiön merkitys on niin vähäinen että rohkenen väittää et ellei tarkoituksena ole voittaa EM-kilpailuja jossain tietyssä luokassa niin autosta ja kuskista löytyy vähintään 5 tärkeämpää kohdetta suorituksen parantamiseen...
PS. jos minä olisin tilallasi niin valintani olisi bypass, pelkän äänen vuoksi en uhraisi yhtään (edes mahdollista) ajettavuutta
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.