Kuulostaa kyllä oudolta. Omassa ysissä flekti ei todellakaan pyörähdä kovinkaan helposti, paitsi tosi kuumina päivinä. Poislukien tietenkin ECC:n käskyttämänä.
Maantieajossa flekti pyörii harvoin. Mutta tänään on tullut käytetty ilmastointia kun täällä pöndellä on kuumempi kuin kaupungissa, eikä nopeudetkaan ole olleet maantienopeuksissa soraränneissä.
Kaupunkiajossa flekti pyörii näissä +23C lämpötiloissa aikas herkästi, tosin käynti ajat ovat lyhyitä. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että kone+laatikko on riittävän lämmin.
Termostaatti on nykyisin 88C, entisen 92C sijaan, kun se oli mielestäni turhan kuuma kesäkeleihin.
Osansa tässä on varmasti sillä, että ahtoja on enemmän kuin vakio FK:ssa ja tuossa öljynwatkaimessa (AW71L), joka kun lämpiää, niin se pitää koneenkin lämpöisenä.
Tosin flektin käytiajat ovat pienentyneet sen vuoksi, kun tuli kiepitettyä 7m 10mm kupariputkea tuonne keulaan automaagin öljyä jäähdyttämään ajossa.
Automaatin öljynjäähtytys oli alun perin hoidettu vain siellä syylärin alavesiletkun puolella.
Tuo kupariputkihässäkkä on siellä laatikolle paluussa, kun lootaöljyt tykkäsivät pysyä siellä toisella sadalla kokoajan ilmastointia käytettäessä ja "kevyissä" kiihdytyksissä.

Aikas samalla syklillä käyvät parin kaverinkin 945:ten flektit, mutta minulla käy hitusen useammin.
Silti pannu ei keitä, vaikka sille antaisi avosandaalia
tm huolella ja jäähdytysjärjestelmän paineet pysyvät silti alle paisarin korkin vuotorajan.
Wiinallakaan ei varsinaisesti ole ollut vaikutusta koneenlämpöihin, muutoin kuin talvella lämpöjen nousussa. Selvimmin wiina näkyy pakolämmöissä, jotka ovat turbon pakopesässä tippuneet bensaan nähden sen 100-200C samassa ajossa.
Joskus käytäntö vain ei kohtaa teoriaa...
No, käytännöstä, eli omista empiirisistä havainnoistani olen tässä pelkästään puhunut, enkä teoriasta.
Äläkä nyt heti luovuta! Sinun havaintosi ovat sinun havaintojasi, minun ovat omiani. Kummankaan havainnot eivät välttämättä ole vääriä, vaan täysin oikeinta hajontaparametrien rajoissa! :hello:
Minä vain pyrin aukikirjoittamaan kaiken mitä havaintojeni perusteella on tiedossa.

Jos teoria ei sopeudu käytäntöön, on teoria väärä tai väärin sovellettu. Fysikaaliset faktat ovat kyllä muuttumattomia, täysin eriasia on, osaammeko ymmärtää niitä kaikkia oikeissa kohdin, saati sitten soveltaa niitä oikein.