Carcom Oy  Elekma

Öljyt ja vedet sekasin.

  • 37 Vastauksia
  • 12727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #15 : 22.06.2013, 17:57:38 »
Älä avaa korkkia kuumasta koneesta, anna olla auki kylmästä lähtien, saatat järkyttyä! :o

Enempää en tähän vänkää kun on selvä homma.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #16 : 22.06.2013, 18:02:26 »
Älä avaa korkkia kuumasta koneesta, anna olla auki kylmästä lähtien, saatat järkyttyä! :o

Enempää en tähän vänkää kun on selvä homma.

Kokeiltu tuokin muutaman kerran tahattomasti (korkki jäänyt raolleen).  Ja nestettä on kadonnut ja se onkin aiheuttanut päänvaivaa, että mistä ja minne, kun jälkiä ei ole juurikaan jäänyt, ennenkuin on tajunnut kokeilla paisarin korkkia!   :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #17 : 22.06.2013, 18:21:13 »
Jos kirjoitan tähän vaikkapa että "pöö", niin varmaan mikan vastaa siihen perustelujen ja linkkien kanssa.
Joskus käytäntö vain ei kohtaa teoriaa...

Luovutan. :facepalm:

Ainiin,  :hello:

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #18 : 22.06.2013, 22:20:15 »
Ja pitikän se mitata, jotta saadaan mitattua dataatm.   :juhau:

Ensin öljynvatkaimella kaasupullon haku reissu reilun nelisen kymmentä kilometriä.
Viimeinen kilometri hissukseen pinta-kaasulla (melkein kilometri) pääsääntönä alamäkeä, parkkiin pihaan ja flekti käynnistyi.  Konepelti auki ja IP-lämpömittarilla lohkoa mitaten. Tulos 107C.
Kannesta 111C, venttilikoppa 109C, ylävesiletku termarikotelosta 101C ja alavesiletku 88C.

Viisi minuuttia seisten ja uusi mittaus.
Venttiilikoppa 119C, Lohko 105C, kansi 114C ja ylävesiletku 95C, alavesiletku sama 88C.

Tuntia myöhemmin ajoin koiran kanssa 6km päähän metsä tielle, jotta pöhköpuudelia saa ulkoiluttaa entuudestaan tuntemattomassa paikassa. Pysähtyessä flekti puhalsi.
Venakoppa 113C, Lohko 107C, Kansi 113C ja ylävesiletku 99C ja alavesiletku 86C.

Mittauksen absoluuttinen tarkkuus +/- 2C ja 0,2%.  Verrokki mitattu kämmenestä, josta saatu ensin 37,2, sitten 36,4 ja 36,7C. 

Joten kyllä se kiehuu, kun paisarin korkin avaa, vaikka olisi etyleeniglykoliakin mukana sen 50%.
Ja tietysti kokeilin avata paisarin korkkia, niin iloisesti purskahtaa kiehuvaa nestettä korkin raoista!  :hello:

Öljynvatakaimessa (automaagi) kun on huomattavasti isompi syyläri kuin vaparissa ja ilmastoidussa tomaatissa vielä isompi (muistaakseni 590*590mm).

Kaipa se on kiinni ajotavasta, kone/lämpöanturi-yksilöstä ja vaihteistosta ja ilmastoinnin olemassa olosta?  :o

Kuulostaa kyllä oudolta. Omassa ysissä flekti ei todellakaan pyörähdä kovinkaan helposti, paitsi tosi kuumina päivinä. Poislukien tietenkin ECC:n käskyttämänä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #19 : 22.06.2013, 22:57:28 »
Kuulostaa kyllä oudolta. Omassa ysissä flekti ei todellakaan pyörähdä kovinkaan helposti, paitsi tosi kuumina päivinä. Poislukien tietenkin ECC:n käskyttämänä.

Maantieajossa flekti pyörii harvoin. Mutta tänään on tullut käytetty ilmastointia kun täällä pöndellä on kuumempi kuin kaupungissa, eikä nopeudetkaan ole olleet maantienopeuksissa soraränneissä.

Kaupunkiajossa flekti pyörii näissä +23C lämpötiloissa aikas herkästi, tosin käynti ajat ovat lyhyitä. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että kone+laatikko on riittävän lämmin.

Termostaatti on nykyisin 88C, entisen 92C sijaan, kun se oli mielestäni turhan kuuma kesäkeleihin.

Osansa tässä on varmasti sillä, että ahtoja on enemmän kuin vakio FK:ssa ja tuossa öljynwatkaimessa (AW71L), joka kun lämpiää, niin se pitää koneenkin lämpöisenä.

Tosin flektin käytiajat ovat pienentyneet sen vuoksi, kun tuli kiepitettyä 7m 10mm kupariputkea tuonne keulaan automaagin öljyä jäähdyttämään ajossa.
Automaatin öljynjäähtytys oli alun perin hoidettu vain siellä syylärin alavesiletkun puolella.

Tuo kupariputkihässäkkä on siellä laatikolle paluussa, kun lootaöljyt tykkäsivät pysyä siellä toisella sadalla kokoajan ilmastointia käytettäessä ja "kevyissä" kiihdytyksissä.  ;)

Aikas samalla syklillä käyvät parin kaverinkin 945:ten flektit, mutta minulla käy hitusen useammin.

Silti pannu ei keitä, vaikka sille antaisi avosandaaliatm huolella ja jäähdytysjärjestelmän paineet pysyvät silti alle paisarin korkin vuotorajan.

Wiinallakaan ei varsinaisesti ole ollut vaikutusta koneenlämpöihin, muutoin kuin talvella lämpöjen nousussa. Selvimmin wiina näkyy pakolämmöissä, jotka ovat turbon pakopesässä tippuneet bensaan nähden sen 100-200C samassa ajossa.

Joskus käytäntö vain ei kohtaa teoriaa...
No, käytännöstä, eli omista empiirisistä havainnoistani olen tässä pelkästään puhunut, enkä teoriasta.
Äläkä nyt heti luovuta! Sinun havaintosi ovat sinun havaintojasi, minun ovat omiani. Kummankaan havainnot eivät välttämättä ole vääriä, vaan täysin oikeinta hajontaparametrien rajoissa! :hello:

Minä vain pyrin aukikirjoittamaan kaiken mitä havaintojeni perusteella on tiedossa.  -H-

Jos teoria ei sopeudu käytäntöön, on teoria väärä tai väärin sovellettu. Fysikaaliset faktat ovat kyllä muuttumattomia, täysin eriasia on, osaammeko ymmärtää niitä kaikkia oikeissa kohdin, saati sitten soveltaa niitä oikein.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #20 : 23.06.2013, 22:12:07 »
940 iso syyläri on ilmastoiduissa turbossa, ei liity vammalaatikkoon mitenkään. Ja kyllä on vikaa jossei voi ajella ilman korkkia, hukkaahan se aavistuksen vettä mutta joskus vuotavalla syylärillä joutu ajamaan luokkaa 1000km korkki löysällä, vettä katosi desi-pari huolimatta jatkuvasta kuplavanasta kuumana tyhjäkäynnillä, turbon kierrossa vesi kävi siis aika kuumana  :P. Mulla on 740:ssä tuo iso kenno keulalla, ja flektiä ohjaa vanhemmanmallinen ratkaisu eli syylärin repsikanpäädyssä oleva vanhemmasta kotoisin oleva termostaattikytkin, muistaakseni 92/87. On todella harvinaista että flekti pyörähtää, kesähelteillä sentäs jonkunverran käykin se fropeli. Ilmastoinnin kenno edessä selkeästi huonontaa ilmavirtausta ja semmosissa versioissa flekti puhiseekin vähän useammin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #21 : 23.06.2013, 23:37:38 »
Oma merikontti (B230FB) ei kyllä työnnä vettä paisarista, vaikka ajon jälkeen käynnissä olevasta kuumasta koneesta avaa sen korkin. ??? Edes kierroksien nostaminen 2k-3krpm ei saa vesipintaa nousemaan yli tai edes kuplimaan.

Tosin itsellä häviää se 3-4desiä/5-6kk ja ainakin vanhat öljyt olivat mössöiset (tosin myös melko säläiset, veikkaanpa että vanhat kuin taivaat). Nykyinen ölppä ei ole mössööntynyt ollenkaan. Tuulilasin alalaita ei ole huurusta vapaa, mikäli on lämppäri päällä (kennossa kiertää kuuma vesi), mutta sisällä ei haise makea (saattaa vuotaa kenno ihan hintusti, ettei haise kuitenkaan vaan pääasiassa vain haihtuu vuodon kautta hissuksiin).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #22 : 24.06.2013, 00:24:13 »
940 iso syyläri on ilmastoiduissa turbossa, ei liity vammalaatikkoon mitenkään. Ja kyllä on vikaa jossei voi ajella ilman korkkia, hukkaahan se aavistuksen vettä mutta joskus vuotavalla syylärillä joutu ajamaan luokkaa 1000km korkki löysällä, vettä katosi desi-pari huolimatta jatkuvasta kuplavanasta kuumana tyhjäkäynnillä, turbon kierrossa vesi kävi siis aika kuumana  :P. Mulla on 740:ssä tuo iso kenno keulalla, ja flektiä ohjaa vanhemmanmallinen ratkaisu eli syylärin repsikanpäädyssä oleva vanhemmasta kotoisin oleva termostaattikytkin, muistaakseni 92/87. On todella harvinaista että flekti pyörähtää, kesähelteillä sentäs jonkunverran käykin se fropeli. Ilmastoinnin kenno edessä selkeästi huonontaa ilmavirtausta ja semmosissa versioissa flekti puhiseekin vähän useammin.

No, tänään tein mökillä "kevyen" (55min) esilämmityksen tyhjäkäynnillä omassa turbokontissa.  Puhtaasti Wiinaa tankissa ja sopat kohdallaan.  Lohkon lämpötila samaisen IP-mittarin mukaan +22C, ilma +21C. Konepelti auki ja mittailua.

Joten mitattua dataatm tässä!  :juhau:

Pelti auki flekti käynnistyi ensimmäisen kerran 36 minuutin käynnin jälkeen ja kävi n. 20 sekuntia. Lohko +104C ja kansi samaten. Syylärin tulopääty +94C ja paluu puoli flektin käynnistymisen aikaan +93C.
Kun flekti alkoi käymään nousi ensimmäisessä käynnistyksessä paisarista kaasukuplia (isoja) ja jo siinä 30 minuutin käynnin jälkeen paisarista nousi pieniä kuplia silloin tällöin. Flektin käydessä paisarin pinta laski liki 2cm käyntijakson aikana. Flektin käynnistyessä turbon pako pesä oli n. +250C lämpötilassa.

Toisella flektin käynnistymisellä 39 minuutin kohdalla paisarista alkoi tulla jo runsaasti isoja kulpia. Pieniä kuplia tuli koko ajan. 

Kolmannen flektin käynnistymisen kohdalla paisarissa tuli kuplia runsaasti siinä 43 minuutin kohdalla ja flektin käyntiaikakin oli liki minuutin.

Neljäs flektin käynnistyminen tuli siinä 45 minuutin kohdalla ja käyntiaikakin oli jo siellä minuutissa. Paisarista purskahteli jo jatkuvasti isompia kuplia ja pieniä jatkuvasti.  Syylärille tuleva vesi oli syylärin päädyssä siinä +97C ja paluu ennen flektin käynnistymistä +96C.  Flektin käydessä paluu päädyn lämpötila tippui sinne +88C lämpötilaan.

Siinä vaiheessa paisarista roiskahteli jo nestettä kuplien tullessa, joten nostin kierroksia ja kuplat pienenivät mutta niiden määrä moninkertaistui.

Kiersin korkin kiinni ja ajoin autoin pintakaasulla jyrkkään ylämäkeen ja P-vaihde päälle, kierroksia 2500rpm parisen kymmentä sekuntia ja konetta mittaamaan. Tuloksena se, että lämpötilat tasoittuivat nopeasti samaksi kautta koneen ja kiehumiskuplat siirtyivät syyläristä paisariin. Tästä sitten kevyt 1km lenkki ja takaisin mökin pihaan parkkiin ja pelti auki ja IP-lämpömittari käteen. Kannessa 105C ja lohkossa 103C flektin pyöriessä.

Kämmenestä mitatut verrokkilämpötilat pysyivät haarukassa 36-38C koko ajan. Kannen emissiokerroin ei ole tiedossa, eikä lohkonkaan, mutta mittasin mahdollisimman likaista pintaa, normalisoidakseni emissiokertoimesta johtuvat virheet!


En malttanut tässä testissä pitää peltiä kiinni niin kauan, että näkisin, milloin flekti käynnistyy korkki auki ja pelti kiinni, koska mittailin koko ajan lämpötilan kehittymistä ajan funktiona tyhjäkäynnillä.   :juhau:

Näin käyttäytyy meikäläisen kontin moottori, joka on ehjä. Ja minulla kansipahvi on myös ehjä!  :hello:

Ihan knoppologiana;
Meikäläisen keskikulutuksella (12,3L/100km) bensalla keittää vettä höyryksi vaivaiset 183L sadan kilometrin matkalla!  ;D
Wiinalle en viitsinyt laskea!  ;) :2funny:

Ps. jotain pientä videotakin löytyy aiheesta!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #23 : 27.06.2013, 09:50:45 »
Kukaan ei tainnut mainita sitä, että sen veden keittäminen vie kohtuullisen runsaasti energiaa, eli jokainen kupla jäähdyttää konetta jonkun verran... Tiedä häntä sitten, meneekö suuruusluokat semmoisiksi, että sillä olisi merkitystä, mutta tähän mitatun datan kaveriksi tämmöinen huomio.

mikan... Käyttelikkö sää oikeesti konetta tyhjää melkeen tunnin jonku pahuksen foorumisodan OT-pointin todistamiseksi?
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #24 : 27.06.2013, 09:53:38 »
Ihan knoppologiana;
Meikäläisen keskikulutuksella (12,3L/100km) bensalla keittää vettä höyryksi vaivaiset 183L sadan kilometrin matkalla!  ;D
Wiinalle en viitsinyt laskea!  ;) :2funny:

Entäs se vehkeiden liikuttamiseen vaadittu energia?  :o
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #25 : 27.06.2013, 09:59:37 »
mikan... Käyttelikkö sää oikeesti konetta tyhjää melkeen tunnin jonku pahuksen foorumisodan OT-pointin todistamiseksi?

Minulle vain tuli mieleen pätkä Studio Julmahuvista:

Lainaus
Joukko Mellunkyläläisiä nukkui 200 tuntia putkeen sekä tanssi letkajenkkaa koko matkan Lapista Espanjaan. Syytä kysyttäessä vastaus kuului:

"Ei siinä mitään erikoista syytä, halutaan vaan olla esillä ja päteä"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #26 : 27.06.2013, 14:03:14 »
Kukaan ei tainnut mainita sitä, että sen veden keittäminen vie kohtuullisen runsaasti energiaa, eli jokainen kupla jäähdyttää konetta jonkun verran... Tiedä häntä sitten, meneekö suuruusluokat semmoisiksi, että sillä olisi merkitystä, mutta tähän mitatun datan kaveriksi tämmöinen huomio.

Hyvä huomio! Hyvä, että joku sanoi asian ääneen! ;)

Kilo vettä vaatii 2260kJ energiaa höyryksi muuttamista varten ja yhden asteen lämmittäminen vaatii vain 4,19kJ.
Toisin sanoen paineettomassa järjestelmässä se kiehuminen vien sitä energiaa pois ja auttaa hätätilanteessa siinä, ettei järjestelmä välttämättä kuivu, mikä tappaa taatusti vinokoneen kannen!
Kiehuminen kuluttaa lämpöä ja sen määrä saattaa olla riittävä pelastamaan tilanteen.

Painotan sanoja, "saattaa riittää"!   :hello:
 
mikan... Käyttelikkö sää oikeesti konetta tyhjää melkeen tunnin jonku pahuksen foorumisodan OT-pointin todistamiseksi?

Ihan omasta mielenkiinnosta tutkin, ettei minun tarvitsisi luulla asiaa!  :hello:
Alkusysäyksen antoi tämä keskustelu (ei minusta mikään foorumisota).   ;)

Mittaustulokseni pätevät vain omassa kotterossani, mutta antavat osviittaa muihin. Joten joku saattaa saada siitä jotakin hyötyä, täten julkaisin tulokseni.   

Entäs se vehkeiden liikuttamiseen vaadittu energia?  :o

Vinokoneessa ehkä se n. 20% kokonaisnergiasta, eli 36,6kg verran vähemmän vettä keitettynä. Eli hukkalämmöllä keittäisi vieläkin 146,4kg vettä!  :o :o :o

Hyötysuhteen osalta vinokone on...  :facepalm:    No, aikakautensa tuote!

Minulle vain tuli mieleen pätkä Studio Julmahuvista:

No, minun ei tarvitse täällä päteä tai olla esillä millään muotoa!    O0

Pätemiseni suoritan ihan jossain ihan muualla ja täysin muissa piireissä, kuin autoihin liittyvissä!    :juhau:
Tuolla jossain pätemisestä sentään maksetaan, volvoilussa vain kulutetaan rahaa!   ;)

Katsos, hulluilla on halvat huvit! :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Mutta idiooteilla ilmaiset!  :buck2:


ROFLMFAO


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa suursmurffi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #27 : 06.07.2013, 05:42:42 »
En nyt ois ihan tämmöstä tappelua uskonu saavani aikaan  :2funny: Joka tapauksessa auto kansremppaan meni.. Ensiviikolla koneistamolle lamps ja katsomaan miten herkkään tuo 16v kansi vääntyy ottaessa lämpöä  :P
Volvo V70

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #28 : 06.07.2013, 10:21:50 »
Terve.
Toivottavasti särötutkivat kannen samalla,ettei mene remppa hukkaan.
Itselläni on 940fk koneella ja 280 000km tuli täyteen,paras auto mitä mulla on ollut,pensaa vie tottakai mutta se tulee takas olemattomissa korjauskustannuksissa!!
Mikan huhuu, onkohan mun kontissa joku vika kun en ole koskaan kuullut sen flektin pyörivän ainoastaan ilmastoinnin ollessa päällä on pyörinyt,hmmm vai olisko sulla jotain?
Se siitä,hyvää kesää kaikille ja tavataan näillä hienoilla sivustoilla.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #29 : 06.07.2013, 12:24:57 »
Toivottavasti särötutkivat kannen samalla,ettei mene remppa hukkaan.

Eihän tuollainen asia toivomisesta ole kiinni, vaan tilaajan/maksajan halusta :)

 

Samppasport  Futurez