Vedin 945tic Aut.lähes aina D asennossa kuormattuna n.1600kg painavaa traileria , ehkä 25000km toimi ihan hyvin ,vielä myydessä auto aj.645000
vauhtia pidettiin noin tierajoitusten mukaan
ehkä joskus lipsahti yli
Ysin manuaalissa neuvotaan kytkemään 4:s vaihde aina pois päältä vedettäessä peräkärryä automaattivaihteisella.
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1995/1995_940/95940_4_1.html#4.5Ja sieltä kohta 4.8.
Nimittäin kyllä wituttaa ysin laatikon öljyjä, jos nelosella (ylivaihde) kiskoo kärryä, ilman lisäjäähdyttimiä yms. hiluja. ja sittenkin se saattaa olla sitä mieltä, että nyt loppui leikki!
Kestää nuo manuaalit hienosti viritetyissä vehkeissä joten kestää ne vetää sitä vaunua/kärriä vitosellakin.
Vaikka tehoa olisi sen 1000hv/1000nm, niin silti se ei sitä voimaa tarvitse yhtään enempää sen 80km/h kulkemiseen, kuin vakiokaan... :hello:
Kiihdytyksessä sitä voi käyttää ja sitä saa irti (voimaa), mutta se on aina lyhytaikainen rasitus laatikolle, toisin kuin peräkärrin tms. hinaaminen jatkuvasti!
Vaikka M90 laatikko kestäisikin sen +600nm ja +400hv vakiona, niin silti en vitosella vetelisi mitään auton omaa painoa raskaampaa kuormaa, sillä voitelu on vähän niin ja näin kun hampaiden pintapaineet kasvavat.
Manuaalissa kärrin vetämisessä ongelma on voitelu, eli pintapaineet/leikkausvoimat hammasrattailla kasvavat, mutta voitelu ja sitä kautta
myös jäähdytys ei vastaa kasvanutta kuormitusta isoimmalla vaihteella.
Automaatissa rasitus tulee öljyille ja uudemmissa tomaateissa lisäksi myös turbiinin lukolle ja sen kitkapinnoille (jos laatikko sallii turbiinin lukittumisen).
Tomaatissa se turbiinin lukon auki oleminen ja momentinmuuntimen toiminta keittää öljyjä iloisesti jos kuormaa on.
Tätä voi jokainen automaagimies kokeilla painamalla kaasun pohjaan ja säätämällä jarruja painamalla sen nopeuden siihen 80km/h kaasupohjassa. Ja mittaamalla laatikkoöljyjen lämpötilan 30 ja/tai 60 sekunnin sekunnin kuluttua.
Jos öljyt kiehahtavat tuossa 60 sekunnin ajassa, olivat ne jo vaihtokunnossa aikoja sitten!

Mutta jolleivät kiehahda, niin yllätys voi olla iso, kun katsoo kuinka kuumaksi se öljy ehtii kuumentua jo 30 sekunnissa!

Jep. Tietääkös kukaan että mikä on MKII V70 D5:ssa sitten se suora vaihde. Vitonen ??
Jos tätä uskoo, niin nelonen/vitonen. Eli ei kumpikaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SCGear Ratios:
1 2 3
4 5 6 R Final Drive
4.148 2.370 1.556
1.155 0.859 0.686 3.394 3.20
Maximum Shift speeds:
7000 rpm (up to 350 Nm)
6500 rpm (350 Nm to 400 Nm)
Nyrkkisääntönä voisi sanoa, ettei isoimmalla vaihteella saa vetää mitään auton perässä.