2.5 10V ~140 hp bensakone on aina vapari. Toiset haukkuu laiskaksi, myös 20V ilman turboa on haukuttu. Riittää kyllä kiireettömään arkiajoon ja kyllä noilla pääsee kaikkia tieliikenteessä sallittuja nopeuksia. Omassani alavääntö tuntui olevan hukassa, vähän ikävä ajella kun joutuu luistattelemaan kytkimellä. Saattoi olla jotain vikaakin tietty.
Omassa sekalaisessa ajossa kulutus 10V-koneella farkkukorissa 10-11 litraa sataselle, ja ehkä 60/40 suhteella maantie/kaupunki. Maantiellä pitäisi kai mennä seiskalla alkavia lukemia, itse en sellaisiin koskaan päässyt.
Ei kannata ollenkaan puuttua -95 vanhempiin, niissä oli jotakin valuvikaa ja öljyä sit kuluu. Uudemmissa käsittääkseni korjattu, mutta terve konehan noissakin syö öljyä ja saa syödäkin, kuten nykyautoissa tuntuisi olevankin ihan yleistä.
Kaikki bensakoneet on 5-pyttyisiä eli saundit on ihan mukavat, paitsi turboissa se mutka taitaa jonkin verran vaimentaa moottorin laulua.
Koneet ovat rakenteeltaan moderneja täysalumiinisia, ja alkupään öljynsyöntiongelmia lukuunottamatta ovat osoittautuneet ilmeisen kestäviksi ja noilla on ajeltu varsin dieselmäisiä kilometrimääriä. Korjaaminen ei ole yhtä helppoa kuin vanhemmissa takavetoserkuissa, mutta itse ropaaminen onnistuu kyllä ilman suuria erikoistyökaluhankintoja. Esim. jakopää on ihan tehtävissä kone paikallaan, vaikka rakonen hiukka kapea onkin. Torx-avaimia kannattaa hankkia reilusti erikokoisia ja -mallisia. Koneen rakenne ei ole ihan perinteinen, joten oikeat työmenetelmät kannattaa selvittää ennen remontteihin ryhtymistä, jos on tottunut perinteisiin valurautamöhkäleisiin.
Ja huohotinongelmiahan noissa on, paikkoja menee tukkoon ja letkuja murtuu. Huohottimen osia täytyy varmasti uusia jokaiseen yksilöön jossakin vaiheessa.
Siinäpä suurinpiirtein kaikki mitä itse tiedän, joku muu jatkanee tästä..