KL-varaosat  Race.fi

945 1996 ilmastoinnissa 5 bar painetta, magneettikytkin ei kytke - missä vika?

  • 16 Vastauksia
  • 15013 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Tilanne on, että Volvo 945 vuosimallia 1996 ilmastointi ei toimi.
Autossa on manuaali-ilmastointi.

Tänään Vianorilla valolla etsittynä vuotoja ei löytynyt (väriaineet laitettu täytössä 2 vuotta sitten).
Ilmastointijärjestelmästä mitattu paine, jota oli 5 bar.
Kompressorin magneettikytkin ei kytke kojelaudan napista painamalla.

Auton käydessä suoraan akusta virtaa antamalla magneettikytkin kytkee.
En käyttänyt kompuraa pitkään, koska en ollut varma onko järjestelmässä ainetta vai ei, ja rikkooko käyttö kompuran.
Mielestäni kylmää pitäisi alkaa tulla melko nopeasti, mutta sen aikaa kun uskalsin kompuraa pyörittää, niin kylmää ei tullut.

Kysymyksiä:
1.
Voiko tuon Vianorilla tehdyn paineen mittauksen perusteella olla varma, että kylmäaineet ovat järjestlmässä kunnossa?
Jos voi, niin sitten voin kokeilla pidemmän aikaa alkaako kylmää tulla.
2.
Onko ehdotuksia, miksi kojelaudan napista magneettikytkin ei kytke?
Jos siis järjestelmässä on aineet ja paine.
3.
Mitä muita tarkistuksia ehdotetaan vian selvittämiseksi ja korjaamiseksi?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Muistaakseni magneettikytkimen ohjaus kulkee kahden painekytkimen kautta.

Toinen on kuivaimen kyljessä, joka on kiinni, kun paine on riittävä, eli toisin sanoen järjestelmässä on kylmäainetta.

Toinen on maskin takana lauhduttimen alareunassa, joka aukeaa, jos painetta on liikaa, eli tämä siis saa kompuran käymään jaksoissa. En muista minkä värinen anturi tämä on, kun siinä lauhduttimessa on kolme anturia. Ne kaksi muuta on flektin ohjaukselle.

Nämä molemmat anturit voisi ohittaa hetkeksi ja testata toimiiko kompura. Voihan se vika olla myös siinä kojetaulun säädinpaneelissa. jotain tinausmurheita niissäkin on ollut.


http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34588.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33849.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34086.0
« Viimeksi muokattu: 12.07.2013, 21:38:24 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1195
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Aineet on lopussa jos koetaulun nappi ei kytke kompuraa päälle ja kompura kytkeytyy jos kuivaimen painekytkimen johdon liittimet pistää yhteen ja kompura lähtee käyntiin. Tämä todettu tänä keväänä.

Ja jos muu vika ja on aineita niin kylmää pitäisi tulla melko nopeasti jos kompura vetää. Puhutaan jotain 30sek tai alle 1 min. Koetaulun nappivika ollut yksi.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2013, 21:47:22 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa peteq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Todennäköisesti aineet vähissä kun ei kytke päälle jos paineet oli vain 5 Bar kun pitäisi olla 16 - 17 bar välillä. Näihin automaattikoneisiin mitkä täyttää ja tyhjiöi järjestelmän alipaineella automaattisesti ei tule sokeasti uskoa että kaikki on kunnossa. Vuoto voi olla jossain sellaisessa paikassa mihin ei UV-lampulla näe. Jos vuotaa reilusti niin näkyy paljaalla silmällä tummana/kosteana kohtana. Vuotokohtia itse lauhdutin siitä kohtaa mistä putket liittyy lauhduttimeen,tiivisteinä o-renkaat,lauhdutin sökönä,putkivuoto tai kuivain. Voi olla myös juotoskatkos käyttöpaneelissa,teettää töitä että löytyy,joku elektroniikkaharrastaja tai korjaaja jolla aikaa ja mielenkiintoa todennäköisesti löytää huonon juotoksen.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Todennäköisesti aineet vähissä kun ei kytke päälle jos paineet oli vain 5 Bar kun pitäisi olla 16 - 17 bar välillä.

Suurinpiirtein 5bar on paine järjestelmässä silloin, kuin ainetta on riittävästi ja ulkolämpö parinkympin paikkeilla, paine nousee noihin 16-17 lukemien lähelle vasta kompura käynnissä ja tuokin paine vain korkeapainepuolella.




Tuossa ylempänä kulmamiehen vastaus on mielestäni aika jämpti ja se kannattaa lukea.

5bar paine tarkoittaa siis sitä, että kylmäainetta on riittävästi kompuran käynnistymiseksi ja kymän tekemiseksi, mutta suoraan se ei kerro sitä, että onko ainetta niin paljon  kuin kuuluu olla.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vein auton ilmastointihuoltoon täyttöäa varten ja selvisihän se vika.
Kenno vuotaa vasemmasta alanurkasta sen kiinnityslevyn takaa joka on niiden kolmen kappaleen tunnistimien yläpuolella.
Uuden kennon hankinnan ja vaihdon jälkeen siis uusi yritys.

Vaan mitä mieltä tietävät ovat siitä, että pitääkö kuivain vaihtaa?
7 vuotta sitten vaihdoin toiseen 945:een uuden kennon ja putkia (joku oli ilmeisesti yrittänyt hinata autoa ja oli laittanut hinausköyden ilmastoinnin putkiin kiinni, kun putket oli poikki ja kennon alakulma oli vääntynyt ulospäin).
Tuon auton ilmastointi toimii tänäkin päivänä ihan ok, kylmää puhaltaa aivan riittävästi.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1195
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Täsmälleen samasta paikasta oli oma lauhdutin rikki. Toimiva ilmastointi jäi maaliskuussa auton myötä seisomaan ja kesäkuussa auto käyttöön ja ilmastointi kaputt. Kompura ei vetänyt, veti kun laittoi kuivaimen johdon liittimet yhteen. Eli aineet poissa, muutenhan se ei selviä ovatko vain vuosien myötä vähentyneet vai jokin muu vika kun mennä liikkeeseen täytölle/testille/väriaineille. Uuusi lauhdutin tilalle ja hyvin pelittää tänäkin päivänä ilman ongelmia. Tulihan sitä samalla putsattua jokin ihmeellinen kasvusto pois syyläristä, ilmankos tuntuu että nyt saa helteelläkin palella kabiinissa nykyään  :)



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Tilanne on toistaiseksi sellainen, että uusi kenno (Nissens) tilattuna eilen ja tuli paikalliseen AD-varasosamaaimaan tänään aamulla. Jotain ihmettä varten edestäpäin katsoen oikeassa yläkulmassa on "lovi" alkuperäiseen verrattuna.
Olkoon minun puolesta.

Nyt uusi kenno on paikoillaan, kuivainta en vaihtanut, uudet O-renkaat tunnistimille hankin, kun uudessa kennossa oli ne nysät paikallaan mihin tunnistimet ruuvataan kiinni. Tunnistimien irroituksessa vanhat O-renkaat lähtivät kierrettäessä liikkeelle ja leikautuivat.
Muuten panin vanhoilla (kennosta lähtevät putket) O-renkailla kasaan.
Täytetty tänään ja ainakin 20 km matkalla puhalsi kylmää.
Seurataan tilannetta kauanko tämä korjaus kestää.....

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jotain ihmettä varten edestäpäin katsoen oikeassa yläkulmassa on "lovi" alkuperäiseen verrattuna.
Olkoon minun puolesta.

960:ssa on alunperin tuollainen lovi, joten johtuisiko juuri siitä. Samaa varaosaa myydään siis molempiin malleihin, 940 ja 960, koska muuten ovat samanlaisia.

Ihmettelen vähän, että miksi ilmastoinnin toimimattomuus johtui vuotavasta kennosta, jos siellä kuitenkin oli 5bar painetta. Tuliko uuden kennon mukana uudet paineanturit, vai otettiinko ne vanhasta?
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 19:23:05 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Ihmettelen vähän, että miksi ilmastoinnin toimimattomuus johtui vuotavasta kennosta, jos siellä kuitenkin oli 5bar painetta. Tuliko uuden kennon mukana uudet paineanturit, vai otettiinko ne vanhasta?

Tuota on ihmetelty vähän useammankin henkilön suunnalta.
Paineanturit otin vanhasta, ne nysät kennon ja paineanturien välissä olivat uudessa kennossa mukana, ja niiden ja paineantureiden väliin hommasin uudet O-renkaat.

Kolmesta paikasta kyselin, että miten saisi selville ilmastoinnin vian.
Kaikki oikeastaan vain totesivat, että vaikea on homma.
Volvolta ehdottivat että kompuran tiivisteet vuotaa, Vianorilta kokeilivat sen paineen ja sanoivat, että hyvältä näyttää siltä osin, paikallinen autosähköliike, joka tekee ilmastoinnin korjausta/täyttöjä ei osannut sekään sanoa muuta kuin että vaikeaa on.
Autosähköliikkeeseen kuitenkin varasin täyttöajan ja hetihän se selvisi, että kenno vuotaa.
Siitä sitten olikin helppo lähteä tekemään korjausta.....

Asiasta vieläkään oikein kunnolla ymmärtämättä ihmettelen, että miksi kukaan ei tarjonnut järjestelmän testaamista paineella?
Kaikki vain tuntuivat pyörittelevän päätään ja toteavan, että vaikeaa on.
Näinköhän seuraavan kerran vastaavan ongelman osalta tarjoan itse paineilmaa vedenerottimen läpi. Jos se erottaa ilmasta veden ja kelpaa maalaukseen, niin eikös se kelpaa ilmastointiikin?.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Näinköhän seuraavan kerran vastaavan ongelman osalta tarjoan itse paineilmaa vedenerottimen läpi. Jos se erottaa ilmasta veden ja kelpaa maalaukseen, niin eikös se kelpaa ilmastointiikin?.

Näkisin että tuossa ei ole mitään ongelmaa, jos sinne nyt kosteutta hiukan pääsisi paineilman mukana niin kyllä se tulee pois kun järjestelmä tyhjiöidään ilmastoinnin täytön yhteydessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa peteq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Juu,paineilma hyvä keino testata. Se miksei testata paineella vaikea sanoa näistä korjaamoista lieneekö tietämättömyyttä vai mitä vaiko rahat pois meininki ja asiakas jätetään ongelman kanssa painiskelemaan itsekseen.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6706
  • 1% Hybridi
Juu,paineilma hyvä keino testata. Se miksei testata paineella vaikea sanoa näistä korjaamoista lieneekö tietämättömyyttä vai mitä vaiko rahat pois meininki ja asiakas jätetään ongelman kanssa painiskelemaan itsekseen.

Paineilman seassa on kaikkea muutkin epäsopivaa: kosteutta, öljyä. Typpi on inertti kaasu joka ei aiheuta jälkiongelmia. Paineenalennin typpipulloon maksaa n.150-800 laadusta ja paineesta riippuen, lisäksi typpi (joko vuokrapullosssa tai omassa)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Paineilma on toki kotikoplaajalle helpoin vaihtoehto, mutta jos se on vaihtoehto korjaamolle, niin pitäisi kyllä jättää koko homma tekemättä, paineilma kun ei imastointiin kuulu.
Typellä koeponnistettaessa tehdään muutakin kuin kuunnellaan, että pihiseekö jostain, tarkoitus on katsoa painemittarista, että pysyykö se paine sielä sisällä mitä sinne laitettiin ja milläs sen pienen vuodon sitten havaitsee, jos sisällä on kaasuseosta, jonka paine muuttuu lämpötilan mukaan vaikka ja kuinka.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6706
  • 1% Hybridi
Paineilma on toki kotikoplaajalle helpoin vaihtoehto, mutta jos se on vaihtoehto korjaamolle, niin pitäisi kyllä jättää koko homma tekemättä, paineilma kun ei imastointiin kuulu.
Typellä koeponnistettaessa tehdään muutakin kuin kuunnellaan, että pihiseekö jostain, tarkoitus on katsoa painemittarista, että pysyykö se paine sielä sisällä mitä sinne laitettiin ja milläs sen pienen vuodon sitten havaitsee, jos sisällä on kaasuseosta, jonka paine muuttuu lämpötilan mukaan vaikka ja kuinka.

Typen kanssa pelatessa tärkein apuväline on ruiskupullo, jossa on vahva "fairy" tms. liuos. Kuplat kertovat paremmin kuin suhinat  ;)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Autoracing  KL-varaosat