Volvoa varten on tullut hommattua pikkasen uusia osia

Eli luovuin ideasta sovittaa puristukset kohalleen palotiloja avartamalla, kun kohdalle sattuikin vain 2000km ajetut Ft männät. Konekin on nyt tallissa purettuna, odottelee uusia stefoja ja laakereita. Viime viikonloppuna irrottelin vanhasta volvosta tankin ja muut polttoainepuolen vehkeet. Tankin irroittaminen ei ollut mukavaa, koska siellä oli 50L viinaksia. Meinasin ekana tyhjentää sen tankin pumpulla, mutta se taitaa olla sökö, koska en saanut sitä käyntiin.. Hyvin on tuntunut pelaavan ilmankin, mutta ruiskupumppu ei ole varmaan ollu asemaansa tyytyväinen.
Vakio turbo vaihtunee Schwitserin S200:seen 54/60 siivillä. Saa nähä pelaako, mutta saattaa pelatakin, kompurakartta vaikuttaa ainaskin kelvolliselta. Pakopesän koosta ei vielä tietoa, mutta luulis voivan ahdistella vapaammin, ilman törkeitä pakopaineita. Tälle pitäs sitten hitsailla uus pakosarjakin jossain vaiheessa. Miten niin nä projektit aina lähtee lapasesta?

Tässä on ja tulee olemaan vielä vähän aikaa koulun kanssa kiirusta, kunnes alkaa joululoma, silloin rakennetaan rutkasti! Tänään kuitenkin kerkisin tallille ja ryhdyin irrottamaan kattoikkunaa. Ikkuna on varmaankin sitä surullisenkuuluisaa Finlandia -mallia, vaikka ei sillä, kyllä tuolla olisi ollut ihan hyvät edellytykset pitää, jos toinen saranoista ei olisi ollut murtunut poikki kehyksestä. Huono kuva, mutta ongelma näkyy tästä.

Melkein kaikki kiinnityksessä käytetyt ristipääruuvit olivat niin jumittuneet hapettuneeseen alumiinikehykseen, että niitä ei saanut irti, vaan piti rälläkällä irroittaa kannat. Sen jälkeen kehys lähtikin kampeamalla. Sieltä paljastui pellistä ihan siisti reikä ja tiivistykset oli tehty jollain silikonintapaisella. Tuota saranaa olisi aika vaikea korjata hyvin ja päätin muutenkin, että luovun ikkunasta nyt kokonaan.
Kattoluukun reiän paikkaaminen on suhteellisen vaikea operaatio, koska katto on niin laakea, suuri ala. Menis katto ihan aaltopelliksi, jos lähtisi vaan ympäri hitsaamaan. Todella varovaisesti tekemällä ja pienin täpein hitsaten se nyt vaikutti onnistuvan ihan kohtuullisesti, että ainakaan vielä tässä vaiheessa ilman maaleja ei suurempia ongelmia näy, vaikka niitä varmasti siinä on.


Käytin hommaan ohutta 0,75mm peltiä, vielä se ei ole kinni kuin sieltä täältä. Ajattelin yrittää käydä saumat läpi tinalla, mutta en tiedä onnistuuko se, koska kokemusta koritinailusta ei vieläkään ole. Kyljetkin on vielä laittamati.