Autoracing  KL-varaosat

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 107587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #60 : 03.11.2013, 20:03:17 »
Rakentelin tänään loppuun johdotukset hukkakipinäsytkälle tuohon vihreään, josta kone siirtyy 242:seen. Kun kaikki oli laiteltu niin ei lähteny käymään, koska bensapumppu ei pyörinyt. Haettuani uuden bensapumpun releen, kone lähti vaivoin tulille. Kunnolla se ei alkanut käydä missään vaiheessa ja pitkään en voinut kerralla käyttääkään, koska ei ole vettä koneessa ja kannentiiviste on palanut. Syy voi olla monessa asiassa, mutta kuitenkin huojentavaa, että se perjaatteessa edes jotenkin toimii. Tulpanjohdot olivat esimerkiksi aikamoiset patentit. En halunnut uusia vielä laittaa, koska en tiedä vielä mihin kohtaan asennan puolan lopulta. Vaikutti siltä, että jokin pytty ei sytytä tai sitten sytyttelee ihan mihin aikaan sattuu. Kokeilen varmaan jotain vielä, mutta jos ei auta niin ihmetellään sitten lisää, kun kone on toisessa kopassa kiinni.

Päädyin hommaamaan tähän myös räikkälukon kimppatilauksessa. Onhan se takavetoon lisävaruste tärkeimmästä päästä. Hitsilukosta on ennestään vain kokemuksia, ja se oli kyllä mukava lisä autoon.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #61 : 07.11.2013, 23:49:06 »
Nyt on tsekkailtu lisää hukkakipunaa ja vikaa ei tunnu löytyvä. Joka tulppa lyö kipinää, mutta ajankohassa taitaa olla sanomista, kun lyö vastaan välillä ja käynti on todella huonoa. Kunnolliset tulpanjohdot ja uudet tulpat laitettu sekä johdotukset katottu useasti. On mahollista toki, että sytkäboksi on kärsinyt juottelusta tai toi Miatan sytkämoduli vaikka kränää jotain. Noh pitää nostaa hattu pois kuitenkin viikonloppuna, saa kuntoon tai ei. Koitan Turbobricksistä tiedustella asiaa.

http://www.youtube.com/watch?v=MYMM-U_5ugY&edit=vd

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #62 : 08.11.2013, 23:24:15 »
Nyt selvisi, että tohon mun Buchkasparkin levylle oli jäänyt jokin bugi, joka varmaankin aiheutti noi ongelmat. Tänään sain viestin tekijältä, että hän lähettää uuden kappaleen tännepäin ja mä laitan ton vanhan hälle takaspäin. Onneks ei ole vielkään kiire tän kanssa kuitenkaan.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #63 : 12.11.2013, 01:44:14 »
Kone lähti vihreestä volvosta irti viikonloppuna. Nosto tapahtui ulkona ja traktorilla. Onnistui jotenkuten, mutta tuli se sieltä ilman vaurioita. Paikalleen laittoon pitää rakentaa tohon tarkotukseen nosturi, jolla saa homman kunnolla tehtyä. Vielä tankki, bensalinjat ja sähkösarja tarttis ottaa tosta toisesta autosta, mielellään ennen kun tulee kunnolla talvi. Koneeseen pitäis ainakin tiivisteitä ja stefoja uusia. Oliko näissä jotain vaikeuksia löytää hyviä tiivisteitä, vai kelpaako motonetin kamat? Männät vaihtuu samalla Ft mäntiin, niin saa puristuksia pienemmiksi.






Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #64 : 29.11.2013, 01:34:58 »
Volvoa varten on tullut hommattua pikkasen uusia osia ;) Eli luovuin ideasta sovittaa puristukset kohalleen palotiloja avartamalla, kun kohdalle sattuikin vain 2000km ajetut Ft männät. Konekin on nyt tallissa purettuna, odottelee uusia stefoja ja laakereita. Viime viikonloppuna irrottelin vanhasta volvosta tankin ja muut polttoainepuolen vehkeet. Tankin irroittaminen ei ollut mukavaa, koska siellä oli 50L viinaksia. Meinasin ekana tyhjentää sen tankin pumpulla, mutta se taitaa olla sökö, koska en saanut sitä käyntiin.. Hyvin on tuntunut pelaavan ilmankin, mutta ruiskupumppu ei ole varmaan ollu asemaansa tyytyväinen.

Vakio turbo vaihtunee Schwitserin S200:seen 54/60 siivillä. Saa nähä pelaako, mutta saattaa pelatakin, kompurakartta vaikuttaa ainaskin kelvolliselta. Pakopesän koosta ei vielä tietoa, mutta luulis voivan ahdistella vapaammin, ilman törkeitä pakopaineita. Tälle pitäs sitten hitsailla uus pakosarjakin jossain vaiheessa. Miten niin nä projektit aina lähtee lapasesta? ::)

Tässä on ja tulee olemaan vielä vähän aikaa koulun kanssa kiirusta, kunnes alkaa joululoma, silloin rakennetaan rutkasti! Tänään kuitenkin kerkisin tallille ja ryhdyin irrottamaan kattoikkunaa. Ikkuna on varmaankin sitä surullisenkuuluisaa Finlandia -mallia, vaikka ei sillä, kyllä tuolla olisi ollut ihan hyvät edellytykset pitää, jos toinen saranoista ei olisi ollut murtunut poikki kehyksestä. Huono kuva, mutta ongelma näkyy tästä.


Melkein kaikki kiinnityksessä käytetyt ristipääruuvit olivat niin jumittuneet hapettuneeseen alumiinikehykseen, että niitä ei saanut irti, vaan piti rälläkällä irroittaa kannat. Sen jälkeen kehys lähtikin kampeamalla. Sieltä paljastui pellistä ihan siisti reikä ja tiivistykset oli tehty jollain silikonintapaisella. Tuota saranaa olisi aika vaikea korjata hyvin ja päätin muutenkin, että luovun ikkunasta nyt kokonaan.

Kattoluukun reiän paikkaaminen on suhteellisen vaikea operaatio, koska katto on niin laakea, suuri ala. Menis katto ihan aaltopelliksi, jos lähtisi vaan ympäri hitsaamaan. Todella varovaisesti tekemällä ja pienin täpein hitsaten se nyt vaikutti onnistuvan ihan kohtuullisesti, että ainakaan vielä tässä vaiheessa ilman maaleja ei suurempia ongelmia näy, vaikka niitä varmasti siinä on.





Käytin hommaan ohutta 0,75mm peltiä, vielä se ei ole kinni kuin sieltä täältä. Ajattelin yrittää käydä saumat läpi tinalla, mutta en tiedä onnistuuko se, koska kokemusta koritinailusta ei vieläkään ole. Kyljetkin on vielä laittamati.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #65 : 29.11.2013, 08:23:35 »
Toimisko kemiallinen metalli saumoihin? Pystyy hiomaan kuivuttuaan ja pitää varmasti. En nyt muista millä nimellä sitä myydään mutta luulis löytyvän biltema/motonet ainakin. Clas Ohlosonillakin on tuota ja varmaan monessa muussakin puljussa.

Löytyhän se linkki:

http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tayte/Kemiallinen-metalli-36058/

Google kertoo paljon  :)
V70 TDI

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #66 : 29.11.2013, 08:40:34 »
Saattaisi toimiakin. Jotain tuollasta pitää laittaa, jos tinaus epäonnistuu. Tinahan samalla kiinnitäis sitä peltiä siihen ja varmaan sietäisi paremmin tärinää murtumatta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #67 : 29.11.2013, 10:11:02 »
Onhan se niinkin. Yks vaihtoehto vois olla hitsata TIGillä. Saa nättiä saumaa kun osaa homman.
V70 TDI

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #68 : 29.11.2013, 10:38:54 »
Muutamia kertoja tinanneena suosittelisin jättämään väliin. Todella suuri todennäkösyys että vetelee aika rajusti. Ja tollaseen paikkaan on ihan omat tököttinsä työtä helpottamaan. Silti pitää muistaa maltti on valttia. ;) http://www.mve-online.com/product_info.php?cPath=35&products_id=611

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #69 : 29.11.2013, 17:04:29 »
Loppujenlopuksi joo, ehkä jätän sen tinailun tossa kohtaa väliin. Hitsaan vaan hiukan vielä lisää varmuuden vuoksi ja sen jälkeen tasottelut kemiallisella metallilla tai jollain muulla kitillä. Alapuolelle voisi sikaflexillä liimailla tueksi värinöitä vaimentamaan vaikka pari soiroa 3mm alumiinia.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #70 : 29.11.2013, 17:18:22 »
onko volvolla aerodynamiikkaa ???
saman verran kuin turun tuomiokirkolla ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #71 : 04.12.2013, 01:27:15 »
^^Parempi sekin , kuin kerrostalo  ;)

Irrottelin tossa eilen varaosa volvosta (eli siitä, josta on myös korjauspellit otettu tähän autoon), tehostetun ohjauksen, joka toivottavasti pelaa. Samalla irtosi myös etuvakaaja tuplavakaajan aihioksi, jos sellasia tulee rakenneltua. Oli aika piukassa, kun se auto on seisonut pellon laidassa vuosikausia ja sen johdosta vähän ruostetta paikoitellen.

Tämän näköinen vekotin, B200E:llä ja vuosimalli on vissiin -87:

Nykyään jo aikalailla purettuna, paljon hyödyllistä osaa tuossakin on ollut.

Tänään aloin hitsailla umpeen takaluukun ja ohjaamon välistä seinää, kun konttiin tulee nyt hiukan jotain tekniikkaa, vaikkei tankkia tulekaan. Akku, lasinpesuneste ja ehkä bensapumppu sekä suodatin.

Poissa HM__

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #72 : 07.12.2013, 12:50:49 »
Tuohon pellin vetelyn estämiseksi on hyvä aina hioa täppejä hitsaamisen jälkeen ja tietyissä tapauksissa naputella vasaralla vastinta vasten että sauma venyy eikä kuro kiini

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #73 : 07.12.2013, 23:04:53 »
Ja jos omistaa paineilmasahan on saumassa hyvä pitää sahanterän levynen rako. Itse avaan välillä saumaa sahalla kun on hitsannu.  Toimii ihan ok varsinkin jos toiseltapuolelta ei pääse saumaan käsiks.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #74 : 10.12.2013, 02:35:02 »
Hyviä neuvoja, tosin suurimmat hitsuut onneksi jo takanapäin. Takakaarten vaihossa veteli kyllä kyljet reilusti, mutta meni harjottelun piikkiin. Eiköhän niistä kohtuu siistit saa ja ainakin ne on nyt vahvat  :D

Tähänhän tulee nyt FT männät, että tulisi pienemmät puristukset ja kannentiiviste pysyis ehjänä paremmin ja tollasta, vaikka moottorinohjaus vähän takkuilisikin. F koneen männillä ei tahtonut kestää, vaikka vika olikin varmasti surimmaksi osaksi oikuttelevassa sytytyksessä.

Ft männillä kuitenkin pitäisi F lohkonkin 9,8:1 laskea siihen samaan 8,7:1. Aloin vaan tuossa laskeskella puristuksia tämän http://www.metsys.fi/ana/VolvonKansi.html pohjalta. Kumma kun tahtoo vaan tulla kovin matalia tuloksia, vaikka tuolla sivulla on saatu aikalailla Volvon ilmoittama puristussuhde. Laitoin oikeen exceliin noi pahuuttani: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ApU4eHfM9wGddGMwcmlkTm42Y2x2WFAtQ0poOWxWeUE&usp=sharing

Ton mukaan, kun tulisi laskemattomalla kannella puristuksiskis noin 7,8:1, että aika iso heitto siihen 8,7:1. Männän kupin tilavuus nyt ei ole aivan tarkka, mutta sinnepäin. Millin verran laskettu on toi kansi, joka tähän nyt tulee perimätiedon mukaan, mutta voisi vielä koittaa mittailla sitäkin, jos jaksaa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy