Autoracing  KL-varaosat

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 113165 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #120 : 17.06.2014, 20:46:29 »
Mulla ei ennestää ollu kun noit uusia muovisii kuraläppiä ja ne ei oikee sovi ilman mädätyslistoja :) Mutta katsoo nyt onko noi fiksun näköset, mut suojaavat ainakin jo jotain.

Helppohan niihi ylätukivarsiinkin se säätö olisi laittaa. En nyt vielä laittanut, tekee sitte jos tulee tarve mutta kun on katsurilla ihmettelemistä tossa jo muutenkin ihan riittävästi yhdeksi kertaa :D

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #121 : 01.07.2014, 02:24:24 »
Moi! Hieno projekti. Tästä saa itellekki inspiraatioo ruostehommien kanssa. Mistäs rakavalot on hommattu?
volvoja - onhan noita.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #122 : 01.07.2014, 12:09:53 »
Takavalot oli joltain kaverilta pk-seudulta, mutta modasin niihin noi kirkkaat vilkut. Kiva kuulla että tästä on iloa muillekin  :)

Viime viikonloppuna kunnostelin taas alustan osasia, niitä vaan tuntuu riittävän. Laitoin kokeiluluontoisesti maaliksi bilteman vene-epoksia  ::) Jotain tuli pultattua kiinnikkin. Etutolpat lyhensin audin iskareille samalla.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #123 : 06.07.2014, 23:40:15 »
Uudet vs. vanhat iskarit, Audi 80 B3/B4 ja Astra G. Molemmat hiukan sporttisempia versioita. Vanhat etuiskaritkin on kyllä ihan uudet motonetin kaasut, takasissa taas ei kauheesti enää ollut henkeä, ainakaan toisessa. Monestihan näihin laitetaan noita B1:sen iskareita, mutta kun niissä alkaa olla valinnanvara rajallinen, niin kokeilin nyt näitä kun katalogien perusteella speksit oli samaa luokkaa. Tosta yläpään holkituksen tarpeesta en sitten tiedä, onko se erilainen vanhemmassa, mutta vaikuttaisi nämä uudemmatkin saavan sopimaan.


Etuiskarin yläpäässä on pienempi kierre ja siitä puuttuu toi laakerille tuleva kohta, mutta siihen tein sopivista putkenpätkistä holkit. Tolpan sisään menevä osa on lyhyempi, joten otin palan pois tolpasta jousilautasen yläpuolelta sillain välistä, että hitsasin jenkaosan takaisin, niin ei tarvinnut niitä miettiä.


Kun pulttailin noita vahvistettuja takaylätukivarsia kiinni, huomasin, että olisi ehkä pitänyt niitäkin mittailla, ennen kuin suin päin tekee.. ::) Juuri ja juuri ne taitavat mahtua paikoillaan olemaan, vaikka pohjaan hieman ottavatkin kiinni.


Astran iskarin yläpään reikää piti suurentaa hieman ja holkkia kaventaa. Alaosan reikä oli pari milliä liian suuri, joten sinne piti tehdä pienentävä sisäholkki.


Kun sain taka akselin suurinpiirtein paikoilleen, aloin tehdä kiinnitysrautoja tuplavakaajille. Eteen tulee sellaiset myös, ja osatkin alkavat olla melkolailla valmiina. Vakaajatangot ei ole ihan oikeilla kohillaan noissa kuvissa, näön vuoksi vaan hollilla.






Meninkin hommaamaan koneeseen vielä H-profiili kiertarit mallia ebay, jospa niihin uskaltaisi vähän enemmän luottaa mitä noihin vakio 13mm. Jossain pitää koittaa säästää :idiot2: Hitsailin pahimmat reiät umpeen jarrukilvistä ja takajousen yläpäistä. Sivelee alustamassalla noi loput reiät vielä umpeen nii kyllä luulis niitten vielä menevän jonkun aikaa, mielenkiintonen nähä mitä tapahtuu.


Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #124 : 08.07.2014, 22:29:09 »
taas on aherrettu! mitenkä modasit takavalot  ?  ::) kaunista katsella juuri maalattua osaa auton alla. mutta eikös bilteman jarrukilvet ole sen verran ilmaisia että ottais sieltä uudet ja vetäis niihinkin jotain epoksia niin olis ikuiset ? paitsi tietty, jostainhan sitä on säästettävä.  ???
volvoja - onhan noita.

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #125 : 08.07.2014, 22:41:39 »
Siis niin asiallista etta huhhu :) tätä paljon lisempää vaan  8) 8) O0 O0 O0 O0 O0 *taavih->
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #126 : 08.07.2014, 23:42:24 »
Lisempää on luvassa, nyt on ollu aika rajatust aikaa rakennella koska hommissa eri paikkakunnalla, mut elokuussa on lomaa muutama viikko ennen, kun koulut jatkuu, nii sillon pitäs tulla tiheempään tahtiin päivitystä :)

Takavaloihin on siis laitettu erillään myytävät kirkkaat vilkun linssit, jotka on tarkotettu 6 ruutusiin, mutta huomasin, että malli on periaatteessa sama 5 ruutusissa, mutta sitä pitää vaan leikata lyhyemmäksi.

Jarrukilvistä niin puolittain huumorilla laitoin noi. Biltsun hinnoista en tiiä mutta motonetin hinnoilla taisi olla yhteensä 40e niin mielummin noi vanhat laittaa kun veikkaan et nekin puolittain ikuiset on kun vähän parantelee. Ja jos ei ole, niin tollasia vaihtelee mielellään ;)

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #127 : 08.07.2014, 23:57:02 »
Motonetistä pari 70e. Suht kova kilohinta.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #128 : 09.07.2014, 08:05:31 »
Nuo lienee takakilvet, etukilvet ihan ookoot olikin ainakin niit vaihtelin joskus. Biltsun takakilvet on seiskaan ja niis eri reijät kuin kakkosneloses. On tullu huomattua tämä. Mutta onneksi löytyy yksi 740 myös niin paikkansa löytävät.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #129 : 23.07.2014, 22:21:43 »
Juu takasethan nuo^^

Moottori on nyt koneistajalla. Ei siihen mitään suurempia tarvitse tehäkään, mutta dekitason kattoa varmasti suoraks ja pikkasen hoonia pyöräyttää pytyissä. Perämurikasta poskilaakeria pyysin myös koittamaan irti, jos heillä on vähän paremmat vehkeet, oma ulosvetäjä taitaa olla liian kiinalainen.. Alusta alkaakin olla tasauspyörästöä vaille kasattuna, takapäätä nyt ei saa ennen loppuun, kun tuon lukon saa saa asenneltua. Se edellyttää ton poskilaakerin irrotusta, että saa ristitapin napattua pois.

Muilta osian alusta tosiaan onkin jo läjässä, jarruja ei oo. Etutolpat sopi paikoilleen uusine iskareineen ja vakaajia on tuplaten molemmissa päissä. Tehostettu ohjausvaihdekin löysi paikkansa. Toispuolelle vaatii tosin uuden raidetangonpään, kun ilmeisesti hiirille oli maistunu kumi siitä talven aikana kun se on ollut varastossa.

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #130 : 23.07.2014, 23:54:10 »
Ite napannu aina peltisaksilla sen turhan suojapellin huittiin. EI vaikuta mihinkään eikä tarvii repiä laakeria irti.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #131 : 24.07.2014, 01:10:46 »
Sekin kävi mielessä, mutta kuulostaa tietty vähän kyseenalaselta. Mikähän sen pellin virka on?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #132 : 24.07.2014, 18:28:42 »
Mikä ihmeen pelti? Mitä laakeria revitään irti?  ???

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #133 : 13.08.2014, 00:15:42 »
Niin kyse oli siitä tasauspyörästön lautaspyörän pultin kantojen suojana olevasta pellistä. Jätin sen muuten pois loppujen lopuksi.

Lukon sain asenneltua. Samalla hitsasin kiinni nopeusanturin kehän, koska tässä vanhan mallin perässä ei ole paikkaa sille. Kehän sisäosaa piti suurentaa, kun sille ei tosiaan ollut koneistettua paikkaa, niin kuin valmiiksi anturillisissa on. Anturillinen koppa pitää vielä ottaa jostain. Nekin tuppaavat olemaan kaikki puhki ruostuneita, taitaa yks olla mulla joka öljyt vielä pitää vaikka siinäkin oli jo läpi asti kerennyt tulemaan ruoste. Eikös jossain 900-sarjalaisten perissä ole sopivia alumiinisiakin..?


Toisella yrittämällä osui oikeaan kohtaan ;D

Johtosarjakin tuli tosiaan heitettyä autoon suurinpiirtein paikoilleen. Toistaiseksi ei ole kytketty, kun takaosan sähköt, poislukien tankin. Lamppuihin ei tietysti liittimet sopineet, koska valot on vanhemmasta mallista, kuin sähköt. Juotin johdot suoraan piirilevyyn kiinni, toki liittimet välissä,että lamput saa poiskin.


Dave Bartonin sivujen ohjeen mukaisesti poistin polttimon hajoamisilmaisimen kokonaan käytöstä, ettei se pääse ikinä hajotessaan aiheuttamaan kummallisia sähkövikoja. Pyyhkijän mekanismit laitoin paikoilleen. Sai hetken aikaa pyöritellä niitä, että ne sai oikein sinne, koska oli päässy irtoamaan sen moottoriin menevän vivun vaijerit säilytyksessä. Pyyhkimen mekanismit, kojelaudan, polkimet, rattikamat ja tuollaista olen myös jo kerennyt pulttailla kiinni. Rattikin tarttee joskus vaihtaa johonkin hienompaan, mutta toistaiseksi pysyy tuo varaosa-auton tehostetun mallin vakio.


Apparin puolelle tulipeltiin tuleva tuo läpivienti pelti koki pieniä muutoksia. Siinä oli kiinni joku ihme rautapaino? En ole ennen huomannutkaan, mutta varaosa-autossa näky olevan myös. Se tuli irroteltua ja tilalle meinasin laittaa sytkäpuolan sillä tavalla, että se jää kabiinin puolelle ja tulipeltiin reiät, johon voi suoraan laittaa kiinni sytkäpiuhat konehuoneen puolelta. Kuvassa muutokset jo tehtynä, maalattu biltsun epoksilla pohjat ja päälle köyhän miehen 121:stä :facepalm:


Hioin ja maalasin muutenkin taas aika paljon osia, kun ei viitsi ruosteisina laittaa takaisin oikein mitään. Suurimpana osana oli tankki. Tankkilaitteeseen pitäisi toi AEM pumppu samalla sijoittaa siirtopumpun tilalle ja siis ainoaksi pumpuksi.


Moottori tuli tosiaan myös koneistamolta ja muutenkin siihen on kaikki muut osat jo paitsi männänrenkaat, jotka nekin on tilattu. Bensanpaineensäätimen tarvitisisin vielä, eikä tartte olla säädettäväkään vaan ihan vakio käy. Dekkitaso oli hiukan kierossa ja syöpymiä, joten oikasu oli paikallaan, vaikka ei siitä paljoa otettu. Pytyt hoonattiin myös ja nekin on nyt ihan kelvolliset.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #134 : 03.10.2014, 18:09:28 »
Ei ole taas tullu tehtyä päivityksiä tänne, mutta jotakin saatu aikaseksi sentään.

Jarrut purettu, putsattu ja maalattu uusiks. Eteen tuli uudet Mintexin palat ja taanne meni jotkut käytetyt. Jarrulinjoiksi meni pääsääntösesti vanhat, jotka oli ehjänä irronneet, muutama putki piti uusia.




Etujarrupukit paikoillaan. Myös sisälokasuojat ja vanhanmallin roiskeläpät jo asennettuna. Lokasuojat toivottavasti oikealla paikallaan.



Kojelautaa. Tuhkakupin tilalle asennetaan megan boksi. Tilaa joutui tekemään hiukan radiokotelon puolelle, mutta molemmat mahtuvat olemaan nyt. Sähkölasien nappulat näkyy kuvassa myös.



Johtoja pyritty vetämään osittain piilossa, jätetty pois turhaa kamaa jne. Tulee sinne sitä tavaraa kuitenkin.

Näkyy huonosti, mutta tuon tyyliset ulosjoustonrajoittimet on nyt kiinni. Nämä on vähän päinvastaseen tarkoitukseen, kun monasti käytetään siksi, että jousi ei löystyisi ulosjoustossa. Mulla on kuitenkin sen verran lyhyt iskari, että kierroksen katkaistunakin toi madallusjousi on aika kovassa esijännityksessä. Huomasin sen painavan iskarin puslia ihan lyttyyn ja ajattelin noiden hieman suojelevan niitä. Kestosta ei ole takeita, mutta pitää varmaan tuplasakkelit laittaa vielä vaijereihin. Noi ovat olleet entisessä elämässään kannattelemassa jotain puiden oksia retkahtamasta. Yläpään kiinnitykseen tein tuollasen raudan kiinnitettynä iskarin yläkiinnikkeeseen ja alapää on jousen alimmaisessa kierroksessa kiinni sakkelilla.


Perää niputettu lisää. Perän omasta kopasta tosiaan puuttui nopeusanturi, joten nyt kiinni anturillinen koppa 1030 perästä, mutta se näköjään sopii 1031:seen yhtälailla. Anturikehän toiminnasta ei ole takeita, mutta luulisi toimivan, koska ei siellä ollut tilaa sitä kovin paljoa väärään kohtaan asentaa. Vetarit, jarrut jne. myös jo kiinni, eli periaatteessa vois laittaa jo pyörilleen. Jarruihin en ole nesteitä vielä kerennyt laittaa enkä perään öljyjä.

 

Samppasport  Futurez