Joo on 30tkm vaihtoväli. Se vain on liian pitkä ja muun muassa venttiilikoneisto kuluu ennenaikaisesti. Yksi oire siitä on kummallinen käyntiääni, kuin yksisylinterisen enskapyörän kumea jumputus. Kuulostelepa kun vaikkapa parkkipaikalla jyskyttää hieman iäkkäänpi D5 ohi, huomaat mitä tarkoitan. Lopulta venttiilinnostaja(t) antautuu ja täts it 
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0
Mielestäni yleistät liikaa.
1. Venttiilikoneiston "ennenaikaista" kulumista on esiintynyt, mutta se on käsittääkseni liittynyt pääosin taksikäyttöön ja johtuu järjettömistä tyhjäkäyntiajoista. Samaa on myös monissa muissa merkeissä.
2. Se ei siis johdu liian pitkästä öljynvaihtovälistä, koska takseissa se on ollut 20 tkm ja niissäkin jotka minulla on muistissa niin niitä alkoi esiintymään vasta reilusti yli 200tkm jälkeen.
3. Jos tarkoitat tuolla 2006-2009 d5 sukupolven ylimääräisellä äänellä sitä "papatusta", niin se on esiintynyt niissä käytännössä melkein uudesta ja on egr:stä tuleva ääni, joka häviää, kun egr ei ole käytössä. (esim kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta loppuu samalla, kun ECM sulkee egr:n tietyn ajan jälkeen.) Toki onhan tuon ikäisissä ja paljon ajetuissa jo väkisin vaikka millä tavalla äänteleviä, joissa voi olla venttiilikoneistovikaisiakin.