Otetaan kerran vielä esille, sanokaa lähinnä onko oikein/väärin

Taustaa: Edellinen käyttöautoni 3C Passat 1.9tdi sylki öljyt pihalle tehtyään lisäaukon moottorin kylkeen 320tkm ajon jälkeen. Tätä ennen siihen oli vaihdettu vaihtolaatikko hajonneen tasauspyörästön vuoksi n. 2 kk sitten. Nyt saisi nämä vanhat ritsat riittää ja seuraava menopeli täytyy olla ehdottomasti tekniikaltaan luotettava.
Ajatuksissa on pyörinyt tuollainen diesel 5-pyttyinen V70 vuodelta 2008-2012. Ajatellaan, että ostaisin n.10k€ auton, silloin noilla on ajeltu 300tkm molemmin puolin. Mitä olen lueskellut, niin noilla tuntuu olevan paremmat mahdollisuudet päästä 4-500 tonnia kohtuullisella huoltamisella. Onko niin, että 2.0 litraisia on myös 5-sylinterisiä?
Mitä huoltokirjasta pitäisi katsoa näissä? Hihnanvaihtoväli? Laatikon nesteet? Tuntuu, että hihnanvaihtovälistä on monta käsitystä, kumpaa uskoa? Tietysti, jos mitä tiheämpi väli niin sen parempi, mutta kuitenkin tuo ikä tekee sen, että kertaalleen pitäisi olla joka tapauksessa vaihdettu ja ehkäpä toisenkin. Laatikon nesteet, vaihdettu 80tkm välein vai 60tkm? Entä vuodet noissa?
Paljon kysymyksiä, mutta nyt otan kerrankin selvää kunnolla etukäteen.
