Millainen oli kokoonpano tuolla bensavehkeellä?
-012 IMMu
668cc sumut
T-nokka
Do88 alucooleri
AW71L
TD04HL19T
Isompi pakoputkisto
Eli periaatteessa asiat ovat aika vakiota pois lukien putkisto, ahdin ja IMMu.
Tosin yksikään kone huoneen letku ei ole vakiota nähnytkään, vaan kaikki on uusittu vesiletkuja myöden.
Miten voi herätä 19t noin myöhään kun holsetin 40kin herää aiemmin? Sit tuo varttimaili vähän ihmetyttää.. Mitsun tyypillinen portin toimimattomuushäiriö 19teessä?
Jos kuvittelit, että se herää 3750rpm, niin ahdin on siinä kohdin kyllä täydellisen hereillä ja antaa taatusti kaiken, mitä se pystyy ikinä ahtamaan, mutta se ahtojen piikkaus tapahtuu tuossa kohdin.
Ahtamaan tuo ahdin alkaa kaasu lattiaan lyödessä siinä ~2000rpm kohdilla, sitä missä kohden ahdot saavuttavat säädetyn 1,2 baarin paineen en pysty tarkasti sanomaan, mutta jossain selvästi alle 3000rpm lukemisssa.
Mutta silmillä on vaikea sanoa noin nopeista reaktioista, sillä pitäisi vahvia läppäriä, ahtopainemittaria ja kiekka-mittaria, joten kiirusta pitää repsikan paikalla.
Ja minähän sanoin tarkalleen ottaen näin:
Syttykartta bensalle lienen aikas tapissaan, kun sen sai tänään naksahtamaan muutamia kymminä kertoja kun ahtojen säätö-systeemi antaa ahtojen piikata 0,1 baaria. Yllätys, yllätys! Pikkaus tapahtuu siellä missä vääntö on saavuttanut suurimman arvonsa ja 19T ahdin on spoolannut hyvin (3750rpm).
Ja sanoin myös:
Yksi vartin veto tehtiin ja siinä huomasi hyvin 19T ja 13C heräämis eron, sillä minä kepitän 2000kg painoista 940:stä matkassa heti alusta, mutta sitten ero alkaa kutistumaan mutta pystyn pitämään sen 402m matkan verran yyber agressiivisilla wiina-säädöillä siten, että minulla on matka etu, mutta loppunopeudessa häviän 1700kg painolla 5km/h. Joten pilleri-mitsun nopea herääminen wiinalla tekee sen, että yllättävän paljon tehokkaammat bensa-autot jäävät käytännössä jälkeen (alussa). Wiina-vehkeiden kanssa en ala edes kisaamaan, sillä tunnustan tappion heti alkuun.
Joten totesin 19T:n heräävän bensalla myöhemmin tai pitäisikö sanoa hitaammin kuin 13C wiinalla, mikä on täysin normaalia. Wiinalla herää mikä tahansa ahdin nopeammin kuin bensalla, koska sitä savua tulee pirskatisti enemmän kuin bensalla.
Ja tuosta ylivertaisesta hukkiksen säätö mokkulasta olis kiva saada kuvaa/speksejä et millanen se nyt oikeen on ja mistä niitä saa...toki en oo mikään rakettitieteilijä mutta sanoisin että joku sähköohjattu olis vielä tarkempi ja parempi tollein ihan maalaisjärellä ajateltuna!!
Sähköinen ei ole parempi, mutta helpommin ECU:n säädettävissä, miksi niitä nyky-autoissa käytetäänkin.
Mekaanisia paineensäätimiä on tehty enemmän kuin sata vuotta, joten sen tekemisen taito on lienen hioutunut riittävän hyväksi, jotta osataan tehdä mekaaninen ja tarkka paineen säädin.
Tehdäänkö nyt heti, vai tehdäänkö tietokoneella?
Ja tämän sanon sähköpuolen ihmisenä.

Tarkoittamani hukkaportti on tälläinen, jollainen myös minulla on paineensäätimen keralla.
http://www.turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&product_id=360Ja itse paineensäädin on tälläinen.
https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=47&product_id=406