Eli Fefessä on -012 immu ilman lankaa, vai mitä kohtaa en tajunnu?
456:ssa on -012 IMMu, josta on tehty (myöhemmin) erilainen versio, jossa ei ole enää samalla tavalla sitä lankaa, joka katkeaa herkästi. Ihan orkkiksena se on bosch 0280 213 012. Mutta se ilmoitetaan vastaavaksi kuin 012 ja toimii sellaisenaan myös vastaavassa tehtävässä.
Sama IMMu käy Volvoon, Saabiin ja Ferrariin.
Mutta tänään veivasin -016 IMMun takaisin, vanhan ns. "perusviri" kartan ja tein havaintoja, että 0,7 baarin paineilla vakiokartta on aikas pihalla tietyistä paikoista. Jossain 0,3 baarilla niitä ei huomaa mutta jo 0,5 baarilla ne tulevat esiin.
Eli sopat käyvät hitusen laihalla (liki stoikassa), jonka vahvistaa pieni "puutuminen" vedossa siinä 3trpm nurkissa, joka on vaivannut autoani jo muuten vakiona mutta 0,55 baarin paineilla. Saman jutun olen huomannut myös ystäväni 945:ssa samalla 954 binäärillä. Ja koska kartta on täysin sama 954-984 välillä, niin se lienen muissakin esiintyvä.
Luulen, ettei sitä huomaa jollakin laajakaistan näytöllä tms. sillä se "laihalla" käynti kestää luokkaa 10-30 millisekuntia. Skoopilla sen näkee taas oikein hyvin!
Ja kartat pystyy säätämään skoopin ja alkuperäisen lambdankin avulla, sillä lambda-säädön korjauksesta näkee oikein hyvin virheen suunnan ja määränkin aika hyvin, kunhan skooppia on tuijotellut aikansa. Tosin tämä vaatii vain enemmän aikaa, vaivaa ja tupakkia!
Jahas, monta viestiä tämän alun kirjoittamisen jälkeen. Katselin tässä ice-truckersseja välissä ja johan oli aktiviteettia tässä välissä, joten vastaan niihin tähän perään
Jaa, onkos tuo muutoin ihan "toimiva" immu ja voikos tuollaisen lätkäistä minkä vain -012 immun tilalle?
Miten se sitten mittaa jos ei langan vastusta mittaamalla?
Voi lätkäistä ja se mittaa sitä "vastusta" samalla tavalla kuin lankaversio. Audeissa on vastaava.
Lanka on kääritty keraamisen elementin päälle, joten se ei ole vapaana kuin orkkis -012 vanhassa on.
IMMu ei mittaa suoraan langan vastusta, vaan lankaan syötetyn vakiovirran muodostamaa jännitettä, joka on langan lämpötilan funktio, joka ei ole lineaarinen. Mutta sillä saadaan suoraan massavirtaus näkyviin. Tästä syystä LH:n binäärissä on linearisointikäyrä tähän.
Mid viddua, mullekki tollanen.
E: Ja se oleellinen.
Mistä niitä saa?
Sitä justiinsa! E-bay:sta noita saa!

Kun eikös juuri immusta ole lambdan ohella hirveästi keuhkottu täälläkin, että "ei missään nimessä tarviketta, vain alkuperäinen toimii kuten pitää!"? Kai tuossa nyt joku miinuspuoli on?
"Tarvike" on yhtä hyvä kuin alkuperäinen, jos on tehty samalla tavalla. Lambdassa kaikki speksit täyttävät toimivat ihan hyvin. Tosin mätänetin tarvikkeessa ei kestä se lämmitysvastus jatkuvaa käyttöä, kuten boschilaisessa kestää.
Tarvikkeissa laatuhajonta on isompaa kuin vakiossa. Minulle se pieni hajonta ei ole kuin pois säätämistä, joten olen valmis tekemään sen opettavaisen työn 1/3 alkuperäisen hinnasta. Minusta +€200,- hinnalla säätää jo hitusen, koska siihen erojen säätöön menee aikaa noin 2 tuntia, jonka säätäisin joka tapauksessa.
Ostaessaan olisi hyvä tietää, mitä ostaa ja mitä voi odottaa. Jos tietoa/säätötaitoa ei ole, niin silloin orkkis-tavaraa, ettei mene "säätämiseksi"!

LH:ssa on minulle vielä paljon ominaisuuksia, joita en ole selvittänyt edes välttävällä tasolla.
Joku jossain voi tietää, muttei sitä ole julkisesti kertonut!

Ja anteeksi mikan tästä kyselystä. Olet sanonut mielelläsi jakavasi tietoa. 
Kysy ihan rauhassa, sillä vastaan parhaan varman tietoni mukaan. Ja jos en halua kertoa, sanon kyllä suoraan, että selvitä itse! :hello:
Kyllähän joku semi/koko-kaupallinen taho voi hyötyä jotain antamistani tiedoista, mutta paljon jää tekemistä vielä hyvään ja valmiiseen tuotteeseen. Sillä olen vasta säätänyt LH:ssa 28 karttaa/vakiota ja niitä karttoja/vakioita on reilun 100kpl siellä purkin uumenissa!

Kaikkein eniten työstäni hyötyvät harrastajat, jotka perehtyvät LH:n saloihin ja laittavat auton pelaamaan sillä!