Tarkastelin tänään tuota tyhjäkäyntiä ja etsiskelin sen karttoja. Pakkasen puute vain haittaa harrastuksia tässä kohdin hitusen!
Tyhjäkäynnin soppien säätöön yksi ja kierrosten säätöön toinen, kun vaihde on vapaalla. Samat systeemit kun vaihde on päällä, mutta eri kartoissa. Johtosarja määrää, mitä niistä käytetään vaparissa tai ilmastoidussa.
Niin kauan kun TPS:n TK-kärjet ovat kiinni, noita karttoja käytetään. Tosin samalla kyllä pääkorjauskarttaakin luetaan, mutta se ei vaikuta soppiin.
Lisäksi olen löytänyt joitakin kohtia, joita luetaan tyhjäkäynnillä, mutta niitä ei löydy mistään XDF:stä ja ne ovat yksittäisiä tavuja tai parin tavun ryhmiä. Tietoa noiden toiminnasta ei vielä ole.
Pitäisi selvittää vielä, onko tyhjäkäynnille ihan oma lambda-sopeutumansa, vai onko se yhteinen kaiken lambda-sopeutuman kanssa jotenkin.
Kylmäkäynnistysrikastukset ovat muuten oikein sopivat, mutta siirtymävaihe on hitusen hakusessa. Ekalla hörähtää käyntiin käynnistyskarttojen avulla, mutta sammuu sekunnin käynnin jälkeen. Toisella startilla puhtaaseen käyntiin kylmänä (-1C lämpötilassa). Kylmärikastus kartta on hitusen paksulla, mutta ei liian. Joten siitä tämä ei ole kiinni. Tästä täytyy päätellä, että jossakin on jokin siirtymävaiheen kartta, kuten LH:lla tapana on!
LH:n karttojakin tunnetaan vasta vain 52 kappaletta. Joista tiedän, ettei niistä kuutta käytetä varmuudella misään tilanteessa, koska olen kirjoittanut ne täyteen höpöjä ja mitään efektiä ei tapahdu.
LH:n käynnistysrikastuksista kertonee jotakin se, etten ole niihin kajonnut kertaakaan, sillä ne riittävät Wiinalle oikein hyvin, vaikka Wiina tarvitsee rikastusta kylmässä huomattavasti enemmän kuin bensa.
Tosin tässäkin LH osoittaa suunnittelijoiden syöneen (hyviä) sieniä, jotka eivät kasva jokaisella nurkalla, sillä starttirikastuksen ensimmäinen pulssi on ISO! Toinen ihan pienenevä, kuten seuraavat kolme-kolmekymmentä, jos kone ei hörähdä käyntiin. Jokainen noista laskee tietyllä kaavalla pienemmäksi, ettei konetta hukuteta Wiinaan (tai siis normaalisti bensaan). Kaava on logaritminen pienentymisen suhteen. Toisin sanoen eka askel on iso, seuraava pienempi jne. kunnes saavutetaan minimi-arvo, jonka alle ei mennä.
Bensalla nuo kylmä käynnistysrikastukset ovat ylimitoitettuja, mutta takaavat kylmäkäynnistykset. Joten ehjä vinokone lähtee käyntiin, jos sähköä riittää sinne n. -36C lämpötilaan asti. Tuon jälkeen polttoaineen ominaisuudet ratkaisevat asian. Sillä em. lämpötilan alapuolella mitään ei muuteta missään kartassa.
Ajon kartta alkaa olla muuten suhteellisen hierottu tontille, ihan viimeistä hienosäätöä lukuunottamatta.
Ja tarkistettavaksi jää, aiheuttaako ns. pyörivän liikkeen ahdoille nousussa kipinähäiriöt IMMun signaalissa, vai johtuuko se kaavasta, jolla sopat lasketaan. Koska tästä aiheutuu se, että viereisten korjauskartan solujen on syytä olla tietyssä suhteessa keskenään tai kiihdytyssopat menevät persiilleen helposti ja sinne muodostuu ns. "lean spot" alueita tietyissä tilanteissa.
Vakio korjauskartta on aikas hyvin tontilla kaikkiaan. Ja jos sitä täytyy kovasti muokata paria oikean ylänurkan solua lukuunottamatta, niin jokin vakio on päin prinkkalaa ja pahasti. Tosin vakiossa on tiettyjä ekoiluja ahdoille siirtymävaiheessa, jotka pitää hienosäätää kohdilleen, ettei kilise!
Siitä vain ostrichia ostelemaan ja LH:ta säätämään!

Ainakin tuon jälkeen voi sanoa, että sain sellaisen kun sattui tulemaan!
