Tätä syttyasiaa on nyt analysoitu lisää kahdella vinokoneella, toinen Wiinalla käyvä ja toinen bensiinillä.
Setit ovat melko identtisiä, ahdinta, ahtoja, pakoputkea ja polttoainetta lukuunottamatta.
Mietin pitkään mikä muu on erilaista coolerin yms. juttujen lisäksi muihin koneisiin ja yhtäkkisesti tajusin eron muihin vinokoneisiin. Pirskutta, molemmat testikoneethan on portattu kevyesti!
Minulla jopa siten, että sarjat on kohdistettu endoskoopin avulla kasausvaiheessa. Ja meikäläisellä se dremeli sipaisi myös kannessa palotilanpuolella pyöristellen ne palotilan terävät reunat sellaisiksi, etteivät koneistusjäljet viillä sormia. Toki ajattelin tuolloin myös nakutusta, koska terävistä kulmista tapahtuu helposti voimakasta pistemäistä lämpenemistä, joka edesauttaa kilisemistä ja palorintaman paineaallotkin heijastelevat niistä varsin mielenkiintoisesti, joten pyöristely oli perusteltua. Nyt jälkikäteen ajatellen, olisi pitänyt kairata kunnolla sitä palotilaa silloin.

Anyway, kilinät näissä molemmissa koneissa ovat "ongelma" koska kilinät tulevat aikas kovilla ennakoilla, sillä 012 IMMun vuoksi meillä molemmilla kuormatieto kulkee jossain ihan muualla kuin -016 IMMulla ajavilla. Tosin meillä ei kummallakaan IMMu pohjaa missään vaiheessa, vaan säätää soppia koko alueella ja kokoajan.
Molemmilla kilinät alkavat 50% kuormatiedon nurkilla (EZK) täyskaasulla, jossa vakio ja näkemäni viri-kartat ovat jotain aivan omituista. Edes 16-tappisen (208 EZK bini) ei toimi kummallakaan, vaikka sitä virisyttylastuna onkin kaupan. Meneehän se jollain 016 IMMulla ajavilla, muttei meillä 012:lla ajavilla, sillä me pääsemme ylimmälle kuormariville vain hetkeksi, kun moottori oikeasti ottaa ilmaa enemmän. Muutoin kuormatieto on siellä, missä pitääkin olla!
Tosin meillä molemmilla kuormatietokin on LH:ssa skaalattu koko alueelle riittäväksi, eikä siten, että 0,5 baarin jälkeen sopat ovat siinä missä ne sattuvat olemaan ja samat koko 0,5-1,5baaria välillä, kun IMMu on pohjannut.

Ja koska LH:n kartta on suhteellinen, eikä absoluuttinen, meillä molemmilla kuormatieto tekee sellaisen hauskan "käyrän", eli nousee maksimiinsa suurimmalla väännöllä, koska tuolloin koneeseen menee ilmaa eniten suhteessa kierroslukuun. Kippura laskee sitten sen kierrosluvun kanssa suhteellisen ilmamäärän kulmassa.
Ja koska jengi tykkää "tissi"-kuvista, niin pitäähän se laittaa tänne....


Pallukoilla on laitettu ne kohdat, joilla minulla luetaan täyskaasulla karttaa yhden vaihteen lävitse.
Kartan lukukäyrästä huomaa hyvin kartan suhteellisuden.
Kuormatieto on poistettu tarkoituksellisesti, sillä jokainen säätäjä hakee sen omaan koneeseensa ja IMMuunsa sopivaksi!
Minun karttani eivät toimi missään yleislastussa oikein, joten siksi olen poistanut niistä tiettyjä tietoja, ettei kenellekkään tulisi kiusausta käyttää sitä suoraan.
Laitain polttoainekarttani vielä numeroina tähän!
TISSI-kuva!

00 104 142 152 163 177 192 206 232 238 242 243 241 242 245 242
00 104 138 146 158 174 186 197 223 233 236 237 239 234 235 233
00 104 136 142 153 169 179 191 216 225 230 231 232 230 227 222
00 104 135 143 150 158 167 181 212 221 224 227 227 225 222 219
00 104 135 140 144 149 160 173 193 203 213 215 216 217 216 214
00 94 122 129 135 143 150 159 181 191 200 201 205 208 210 209
00 95 119 125 127 136 138 141 158 170 181 185 189 193 195 194
52 89 103 105 110 117 120 129 139 151 163 168 169 175 178 180
50 82 87 91 95 103 105 107 116 124 132 141 145 158 166 168
53 61 67 69 80 83 85 94 98 102 112 117 122 136 146 151
45 50 54 57 64 67 73 74 76 79 78 81 87 103 119 136
40 48 50 55 58 60 60 62 65 66 65 60 63 69 100 121
33 45 50 51 52 53 53 54 58 50 52 54 55 59 81 92
31 47 47 46 45 45 45 45 47 50 53 53 55 56 75 78
33 42 42 41 45 45 45 44 42 48 49 50 50 54 69 72
36 45 45 40 44 44 46 45 46 50 49 50 50 53 68 72
Tätä on sitten turha käyttää suoraan mihinkään lastuun suoraan, sillä tämä on metsässä kaikissa vakiolastuissa ja varsin "urakalla"!
Nimittäin kokeilin tätä vakiolastuun suoraan kartan tilalle ja tulos oli se, että jossain on niin hoikalla, ettei mitään järkeä ja kilisee pirusti! Ja toisaalla on niin paksulla, että Woima on kadonnut aikoja sitten!

Mutta tuosta saa hyvän käsityksen mitä pitää tehdä ja ajaa!

Näitä karttojahan varjellaan, kuten valtion salaisuuksia!

No, olen lukenut toistakymmentä eri myyjien virilastua (LH:lle) ja kaivellut kartat esiin niistä. Ne kaikki ovat olleet minulle pettymyksiä siinä suhteessa,
ettei niissä ole minulle mitään käyttökelpoista millään tavalla!
Karttojahan en ole varsinaisesti niistä metsästänyt, vaan sitä, miten isommat suuttimet tai IMMu on sovitettu! Valitettavasti tyly vastaus on se, ettei niitä ole mitenkään sovitettu, vaan yritetty räplätä pääkorjauskarttaa ja sovittaa sillä lastu sopimaan suutin/IMMu setille!
EI TOIMI! 
Eikä edes se sovitusmenetelmä ole kiinnostanut, vaan se
area-51, jossa määritellään erilaisia raja-arvoja vikakoodeille yms.
Ainoastaan yksi lastu on aiheuttanut minulle lievää mielenkiintoa ja se on deran tekemä 962 binin lastu, jossa on minulle tuntematonta vakiota (yhtä) muutettu liki 200 pykälää, jolla on ilmeisesti saatu 962 bini sietämään isompia ahtoja!
Silti olen tehnyt toistakautta saman tempun, enkä ole pitänyt 962:n luonteesta tai siis sen raja-arvoista, joten olen palannut 954:n ja vääntänyt sitä urakalla!

Mainitaan taas tämä, suuttimet sovitetaan vakiolla #4, jolla saadaan globaali vaikutus kaikkiin polttoaine-riippuvaisiin asioihin suoraan. Kunhan arvot ovat kohdallaan. Pienet (alle 30 yksikköä) hoitaa LH:n sopeutumat. Isommatkin LH:n sopeutuma hoitaa, mutta systeemi sekoaa iloisesti moneltakin osalta, jos vakio #4 on metsässä yli 100 pykälää. Tuolloin sopeutuma ei myöskään saavuta stabiilia tilaa missään vaiheessa, vaikka voihan tuollakin setillä ajaa välttävästi!

Wiinamäen-miehet huomaavat sekoilun nopeasti pavun määrässä, bensa-porukka ei niin nopeasti, paitsi kulutuksessa ja pavussa!

Nykyisin saan kulutuksen tippumaan 10L/100km lukemiin (Wiinalla) motarin kesänopeuksissä, kunhan maltan olla käyttämättä avosandaalia
tm, mikä on äärimmäisen (aina) usein vaikeaa, sillä Woima muokkaa ilmettä!
(eihän minulla mitään oikeaa woimaa ole väärin virittäjänä, mutta alle 16s vartin alitus pikkumitsulla piristää aina mieltä kummasti!). Ja kun setti on kohdillaan, matala 15s alkaa olla vakiosettiä öljynwatkaimella!

Tuossa optimisetissä pysyminen alkaa vain olla vaikeaa, sillä ilmanlämpötilan kompensaatiolle en ole LH:sta karttaa löytänyt, eikä se ole polttoaineessa edes tarpeen IMMun vuoksi, mutta sytyssä se on sitäkin tärkeämpää!
Eihän tässä säätämisessä mitään järkeä ole, mutta ompahan minullakin harrastus, joka ei missään tapauksessa voi muuttua ammatiksi!

Asian kanssa harrastavia tämä projektini voi auttaa eteenpäin (toivottavasti), sillä olen perinjuurin kyrpiintynyt siihen, että autoharrastepiireissä harrastajat piilottavat ja estävät muita harrastajia saamasta tietoa, jolla ei ole kaupallista merkitystä mutta suuri harrastamiseen vaikuttava merkitys!
