Miks tuo talviajo-kortti pitää vetää aina mukaan? Miten se voi olla niin vaikeeta, ei ymmärrä kun täällä hankien keskellä on pienen ikänsä ajellut vaikka ja millä.
Siksi koska olen Wäärin Wirittäjä ja auto on minulla harraste-käyttöautona ympärivuotisesti!

En edelleenkään yritä kylän nopeinta 8-tappista, vaan mukavan ja semi-ripeähkön etanoli merikontin käyttiksenä.
Sillä ajetaan talvella, kesällä ja kaikkinä muinakin vuoden aikoina Wiinan Woimalla!
Lisäksi tykkään monista merikontin omituisuuksista varsinkin Wiinalla mentäessä!
Jokaisella on selitys ja...
Todellisuudessa mukavuus siinä vähän kärsii jos tapit laittaa, mutta eihän viritetty takavetovolvo ole muutenkaan millekkään kermaperseille vai mitä?
Niin, ja se mukavuus on yksi sellainen seikka jota arvostan kaikkiaan, varsinkin vaihteiston osalta! :hello:
Meikäläisen autoahan ei ole viritetty varsinaisesti, vaan sitä on optimoitu kevyesti vakioromuilla, säilyttäen vakion ominaisuuksia!

Harmi kun ei ole tallessa kuvia niistä laatikoista joilla on tullut ajettua ilman modia. Pakat sulanu yheks nipuks joita ei enää purettua saanut 
Tuskin meikäläisellä sentään noin on käynyt, sillä papua puuttu tuollaisiin suorituksiin ja sentään lisäjäähyäkin on väsätty lootan ölpille.
Itselle ei ole talviajo juurikaan tuottanut ongelmia. Kaasujalka on sitä varten että sillä säädetään renkaiden pyörimisnopeutta kulloinkin vallitsevan tilanteen mukaiseksi jotta auto etenisi halutulla tavalla. Suoraan tai jompikumpi kylki edellä on ne yleisimmät. Molempia kylkiä en tosin ole vieläkään onnistunut saamaan yhtäaikaa menosuuntaan.
No, minulla on vaikeuksia hoidella sitä kaasujalkaa niin täsmällisesti nopeasti vaihtavalla lootalla (kytkinpommi-tyyli).
Minulla on vain Krapulaisen jussin jalat ja omat kädet! Joten niillä ei pitkälle pötkitä!
Minulle riittää yksi A6 quattron ohitus ovi-edellä nopeudessa, joka ylittää kesärajoitukset!
Tällöin loota vaihtoi pienemmälle (4->3) pikaisesti ja ahtoja oli valmiiksi kaikki mitä irtoaa, kun tämä 3L Tdi kuski halusi kiusata konttikuskia. Ovi-edellä ohituksen jälkeen moisia haluja ei enää ollut! Tosin ei minullakaan, sillä sen verran sykähdyttävä tilanne se kaikkiaan oli sipoonlahden sillalla!
Liian nopea laatikko aiheuttaa sen, että minulla on XXkg pyöriviä massoja 5500rpm nopeudella ja niiden pitäisi sadassa millisekunnissa hidastaa nopeutensa sinne 3500rpm lukemaan.
Ei hyvä asia talvella!

Ylläoleva tulkitaan siten että jos jotain ominaisuutta, eli tässä tapauksessa vaihteiston kestävyyttä ja suoritukykyä haluaa parantaa niin jostain voi joutua tinkimään.
No, mittamiehenä ymmärrän tämän oikein hyvin, sillä koko elämäni on ollut täynnä mittauksia ja niiden tuloksien optimointia. Olen myös tehnyt kannukseni tuolla optimoinnilla!
Ja juuri nythän minä vain optimoin asioita! :hello:
Moottorista se mitä säätämällä lähtee, säilyttäen lootan omituisuudet (tunnettuja) ja vääntämällä kaikki Wiinalle sopiviksi!
Ehtaa Wäärin Wirittämistä mutta harkiten jokaista komponenttia ja osakokonaisuutta käyttis-muodossa!
Eli en tingi mistään, vaan haen kaikkien ominaisuuksien optimipisteen!
Pitkästä kokemuksesta tiedän, että kaikki teollinen sälä on epäoptimaalista!
Jos näin EI olisi, ei yhteenkään kotteroon olisi olemassa lastu-virejä!

Tiedän, että tilanne on sama kuin vaikkapa kaiuttimen suunnittelussa, jossa voit valita toistoalueen, tehonkeston ja hyötysuhteen väliltä. Muodosta niistä kolmio, jossa vain yksi kulma voi olla ylöspäin!
Kolmion muoto on sitten vapaa mutta kolmio sen silti pitää olla!
Komppaan kyllä Jannea siinä että takavetovolvo ei vaan tämän päivän mittapuulla tosiaan ole mikään kermaperseiden laite.
Mikä siinä mättää?
Vaatimustasoni on se mikä se on (olen kermaperse aidosti)! Minun vaatimustasoni merikontti täyttää hienosti, joista yksi tärkeimmistä on äänettömyys!

Esim. uudempi V70 ei sitä täytä melun osalta, kuten ei vaikkapa A6 avant quattro. Tai moni muukaan nyky-kottero ei tuota täytä! Tai onhan noita, mutta kun taskussa ei ole sitä +60k€ summaa, niin jätän väliin suosiolla.
Minusta mielenkiintoista on se, ettei kukaan shift-kitin asentanut ja kehunut vastaa kysymyksiini suoraan?!

Kaikenlaista selitystä siitä, kuinka se on yyber-hyvä tai pakollinen, kuten A-nokkakin....
Miten laatikko vaihtaa alas kick-down tilanteessa tai rauhallisella kaasun käytöllä, talvella?
Minua ei kiinnosta AW:n avosandaali
tmajamisen omituisuudet, sillä ne on suurin piirten tiedossa!
Minusta huomion arvoista on se, että nykyinen AW-loota kesti ajotyyliäni liki 200tkm ajan, niin ei se ihan äkkiä tuo vaihtolootakaan porsi tai sitten eräs foorumilainen on puhunut pehmoisia ajomääristä.

Ei se aw shiftkitillä talviajossa mikään mahoton hallittava oo jos tuntee autosa. viimetalven urheilin nastattomilla melkein 10v vanhoilla talvikumin korvikkeilla
eikä kertaakaan livenny näilläkään peräkylän pikkuteillä. Ja kyllä voin myöntää että en oo mikään maanteiden virtuoosi omaan vaan Vatasen jalat, mutta kädet on omat
.
Tuntemisesta en tiedä tai lupaa mitään, sillä vasta liki 200tkm on yhteistä matkaa kontin kanssa käytetty.
Mutta miten se käyttäytyi kick-down vaihdossa alaspäin? Entä ylöspäin? Entä puolikaasulla?
Ja nimenomaisesti lipoisemmalla pinnalla (soratie/jäinen tie)?
Minulla on normaalia kiihdyttää puolella kaasulla tavoitenopeuteen. Samaten kiihdytän ohitukseen puolikaasulla! Loput pienet löylyn henget ovat sitten reservissä yleensä. Juuri tästä syystä olen sitä kick-down vaijeria löysännyt, sillä hyödynnän onnettoman tekeleeni vähäisiä vääntö-varoja useissa tilanteissa!