Uudesta lootasta otettu savut äsken!

Mielenkiintoisella tavalla ihan erilainen vaihtopisteiltään ja tavaltaan. Ainoa ns. vakio asia on turbiinin lukon tarttumisnopeus.
Mutta palaan tähän myöhemmin kun kokemusta on enemmän.
Aaaaah! Nyt pääsee säätämään Wiinan syttylastua! Sormet jo syyhysivät "hitusen"!

Voin jo nyt sanoa, että nyt nähty tehokäppyrä tulee hitusen muuttumaan. Vääntöhuipun monttu tulee häviämän ja maksimiteho siirtyy ylöspäin aavistuksen.
Melkein kuin turbodieselin käyrää katsoisi,ei paljoa teho nouse 4000rpm jälkeen.
Ei ehkä nokka tukossa mutta pikkumitsu aivan ummessa.
Tehoa ei ole yhtään enempää kuin bensalla?
Jurpo-kiisselihän ei tarjoa +200 konia 3750-5800rpm välisellä alueella!

Eikä myöskään +2trpm alueella!

No, eikös olekkin mielenkiintoista katsoa huolella hierottun lastun vaikutusta moottorin luonteeseen!

Vertaileppas tuota muihin vakiokokoonpanon lappuihin, niin siellä saattaa piillä Üllätys!
Bensalla saa saman, mutta selvästi pienemmällä työllä! Sillä tuohon penkkilappuun vaikuttavat erittäin voimakkaasti kiihdytysrikastukset jne., jotka ovat Wiinalla erilaiset kuin bensalla. Niitä saikin hieroa urakalla!
Juu, ei mitsu ole ummessa, vaan syttykartta on bulkkivirilastu, jossa on aika varmasti 16-tappisen B204FT:n kartta.
Miksi tehoa olisikaan enemmän? Kuten sanoin, bensan syttylastu, joten ei mopolla mahdottomia!

Tilanne voi muuttua hitusen siinä vaiheessa kun syttylastu saadaan hierotuksi!
Isosti eroa bensaan ei täystehoilla tulekkaan, mutta pintakaasulla tilanne onkin täysin toinen.

Tuokaan auto ei ole mikään HIPO-härveli, vaan käyttis! :hello:
Veikkaan että pikkumitsussa on ollu tungosta enemmän ku vappuna kuopion torilla
Kylläpäs kuopiossa on Wappuna väki vähentynyt?

Tukossa tuo pikkuinen mitsubishi on siinä baarin paremmalla puolella, jos mitään vuotoja ei ahtopuolella ole! (kuten minulla oli)

Jos katsot ajatuksella tuota tehokäyrää, tukkoinen ahdin ei tuollaista tuota, vaikka syttylastu onkin täysin sopimaton Wiinalle!
Olen kyllä kokeillut sen miten mitsu menee oikeasti tukkoon ja sakkaamisenkin olen kokeillut, joten tiedän miten se käyttäytyy tuolloin.
Kun vertaa tuota muihin B230FT vakiokokoonpanoihin ja bulkki-lastuihin, sinun pitäisi huomata jotakin erilasita!
Vähemmillä ahdoilla saadaan sama tulos mutta se vain jatkuu pidemmälle liki tasaisena (-5% muutos)!
Toki tässä tapauksessa oma lastuni on tuossa mitatussa moottorissa täysin bulkkilastu, mutta se on semmoinen kun sattui omista käsistä tulemaan!
Jos sulla on teho- ja vääntökäyrä suora tai laskeva ja nopeus kasvaa, niin ei ole mitään järkeä jatkaa koneen kierrättämistä
Nopeus kasvaa=vastus kasvaa, voiman lähteen suorituskyky pysyy vakiona tai jopa laskehtii =>kiihtyvyys ei optimaalinen
Kiihtyvyyteen vaikuttaa eniten suurimman väännön ja tehon välinen pinta-alaintergraali, joten tasaisellakin teholla saa kiihtyvyyttä. Tuossa penkitetyssä koneessa on turha laskea kierroksia alle 3700rpm sillä ne kilowatit katoavat kovaa vauhtia ja tällä kertaa fysiikassa vähemmän ei ole enemmän, muuta kuin pers-dynolle.
Vai meinaatko, että tiputtamalla vaihdossa kierrokset sinne 2500rpm lukemaan kello tykkäisi?

Eikös wiinalla pakolämmöt hieman nouse vrt bensa? Ainakin eräässä pikkumoottori + vnt projektissa tehtiin tämmöinen havainto.
Ei nouse, ellei kone nakuta!
Normaalissa ajossa minulla on bensaan verrattuna yli 20% pienemmät lämmöt (mitattu pakosarjan ulkopuolelta).
Wiinalla pakosarja kyllä punastuu alle sekunnissa kun kone pingaa!
Olen tätä hitusen mittaillut tässä Wiina-projektini aikana!

Voi harmi kun 16-venttiiliseen ei saa mitään T:hen verrattavaa nokka-akselikomboa. Kyllä olis mahtava tuohon omaankin laitteeseen.
Vaihda 8-tappiseen!

Tämmöisen peruspulliaisen silmissä tuo käyrä näyttää erittäin ajettavalta?
Huipputehotkin on aikalailla käytössä tuossa 4000rpm-5800rpm. Vaikuttaa maukkaalta käyttömoottorilta.
Sellaiseksi sen olenkin suunnitellut!

Ja sellainen se minusta myös on (maukas)!

HIPO-jutut ovat oma lukunsa, minä vain "optimoin" hitusen tuota merikonttia omiin mieltymyksiini (näkyy kohtaavan useiden kanssa)!

MOT:
Lukutaitoisille on nyt todistettu se, ettei pikku-mitsu ole tukossa siinä liki baarissa, vaan jokin muu on "tukossa" noissa viri-vakio komboissa!

Joten yksi "totuus"-sorsa on ammuttu alas, vaikkei metsästyskausi olekkaan alkanut!

Lopuksi ennen maatemenoa vielä loppukevennys!

Arvatkaa, riittikö tuollainen jatkopala-hässäkkä niiden lootan yläreunan pulttien kiristämiseen?
No, kyllä riitti!

Puolet pois, että sillä pystyi työskentelemään. Lisäksi jakajan kansi/pyörijä pois, ettei ne ota tulipeltiin kiinni!
Siinä se menee paikoilleen! Hitaasti, mutta varmasti!