No me molemmat tiedämme kyllä erittäin hyvin tuon vakio FK:n suunnattomat voimavarat.

Kyllä!
Suunnattomat todellakin! Mutta vain polttoaineen kulutuksen määrässä tuotettuun tehoon nähden!

Itse olen ääneen ihmetellyt sitä, että miksi nähdä näin paljon vaivaa kun autossa on vakioahdin ja putkisto. Se, että jos sieltä saa 5 hv enemmän etanolilla vakioahtimilla, mitä jo tiedetyillä virityksillä on saatu bensalla ulos samasta kombosta, niin tulos ei ole minusta vaivan arvoinen.
Palikka kerrallaan puran kaiken osiinsa, jotta selviää mikä todellakin vaikuttaa mihinkin.
Seuraavaksi vaihtuu katti, "hitusen" hengittävämpään.
Ja koska en omaa histausvälineitä (tai edes kummoista taitoa), se jää muiden tehtäväksi. Joten tässä olen hovi-hitsarini aikataulujen varassa.
Perussyy on siitä, että LH/EZK:n säätäminen on ollut täydellinen matka tuntemattomaan, niin moottorivaurioiden riskin minimoimiseksi olen pitäytynyt sellaisissa palikoissa, ettei mitään rikkoudu ihan ensiyrittämällä.
Kehtaan myös väittää, että kaikissa vakiokomboilla tehdyillä seteillä se maksimitehon rajoittanut tekijä löytyy akselilta suuttimet/katalysaattori. Suuttimet pääosin ja seuraavaksi pakovirtaukset.
IMMua en enää viitsi mainita, sillä se on täysin tapissaan jo turbo+ sarjalla.
Hattua nostan sille, että olet jaksanut perehtyä LH.n sielunelämään ilmeisesti enemmän, kuin aikaisemmat "lastujen" kopioijat. Joka säässä toimivan E85 softan teko todistaa siis ammattitaidon.
No, tämä työni hyödyttää muitakin, sillä olen hämmästellyt kuinka vähän LH/EZK yhdistelmän kanssa on askarreltu vaikkapa megaan verrattuna. Vaikka sen ruuvaaminen sinne +400hv ei ole mikään kummoinen temppu lopultakaan.
Kaiken lisäksi sen säätäminen on halvempaa ja helpompaa (lopultakin) kuin esim. megan, sillä kaikki perusasetukset ovat LH/EZK kombossa jo kohdillaan bensalla ajettaessa.
LH/EZK säätäminen vaatii vain €200,- investoinnin ja sillä pääsee pirun pitkälle, eikä tarvitse murehtia sytytyksen trikkaustavoista, latausajoista tms. nippeleistä.
Polttoaineen puolella ei tarvitse säätää käynnistysrikastuksia, kylmäkäyntiä jne.... miljoonia pikkujuttuja, vaan pääsee vauhtiin sen polttoaineenpääkorjauskartan kanssa ja suuttimien skaalauksen kanssa alta aikayksikön.
Lisäksi virikäyttöä ajatellen EZK/LH-kombo sisältää "vidiootti"-suojauksia, jotka ovat tämänkin foorumin porukalta pelastaneet monta moottorivauriota!
Jos suuttimet ovat riittävän isot (+20% pelivara), niin nakutuksen tapahtuessa EZK myöhästää syttyä nakuttavassa pytyssä ja LH mättää soppaa määrää lisäten, jollei kuski ymmärrä nostaa kaasupoljinta niin ylös, että kuormatieto tippuu todella reilusti alle kilinärajan.
Vääränlaisilla suuttimilla sitten rikastus ei riitä hukuttamaan nakutusta Wiinaan tai bensaan, jolloin voidaan vain ajella naama virneessä ja sanoa, että se vetää hyvin....

Ammattitaitoa minulla ei tässä asiassa ole, hitunen harrastuneisuutta kylläkin...

Mulla oli omassa vakiomoottori mukaan lukien koskematon 530 kansi, T nokka, vakio suuttimet ja imm. Cooleri oli vaihdettu kuten sinullakin ja erona oli siis ahdin, putkisto ja polttoaine.
Penkitettiinkö se 287hv teho vakio suuttimilla?

Polttoaine tarjoaa minulla vain enemmän vääntöä sinne alakierroksille (ennakkoa reilusti vajaakuormilla), yläpäässä alkavat sitten muut asiat ahdistaa, kuten se kalysaattori.
Eilisessä säätösessiossa (3h) oli mielenkiintoista havainnoida suurien moottorikuormien vaikutusta kululatiiviseen lämpökuormaan, joka pitkissä vedoissa aiheuttaa sen, että +5000rpm kierroksilla kilinäherkkyys kasvaa ja ennakoita joutuu tiputtamaan n. 2 astetta sellaisista arvoista, joilla kone kestää kilisemättä pari kolme vetoa.
Olisi kyllä pitänyt viritellä taas kamera kone huoneeseen, niin oli päässyt havainnoimaan liittyykö ilmiöön down-pipen punastelua reilumminkin.
TVS:llä on hyvä havainto asiasta! Vähäpäästöisyys haittaa harrastusta minulla, sillä vaihdan ahtimen vain sellaiseen, jolla se menee läpi leimasta sellaisenaan. Eli pirskatin hyvä imitaatio 13c:tä tai sitten modattu 13C.
Mihinkään leimajumppaan en ryhdy (laiska kun olen) vain siksi, että saisin enemmän tehoa toisella ahtimella. Hankin lelut sitten erikseen! :hello:

Ja kyllä, isompi ahdin aiheuttaa minulla vain sen, että suuttimet suurennetaan riittäviksi ja katsellaan, josko 012 IMMu riittää vielä. Jos IMMu ei riitä, niin viemäriputkiversio (tai 004 tai joku HFM-5) tilalle ja sille linearisointi-kipuran rakennus ja suuttimien skaalaus.
Toki kuormatiedon uudelleen skaalauskin voi olla aiheellinen ja sitten enää soppakartan tarkistus ja baanalle!
Tästä vakiosetillä harjoittelusta on tälläinen "pieni"-hyöty.

Ps. Eihän tuo ahtimeni mitenkään lopussa vielä ole! Se pyörii vielä! Mitänyt "vähän" vislaileekin jo!