Ainakin b204ft/gt koneissa ezk:n pitäisi antaa tcu boksille käsky laskea ahtoa jos maksimi myöhästys on käytössä ja vieläkin kilisee. Näin kertoo turbobricksin artikkeli aiheesta. Nakutusrikastus siitä voi puuttua, koska suuttimet ovat samat kuin 8v turbossa ja siten vähemmän pelivaraa käytössä. Mutta turhan kärjistettyä sanoa että se ei kerro MITENKÄÄN ulospäin että kone kilisee. 
Et siis lukenut tai
ymmärtänyt, mitä kirjoitin tienpäältä!

Vakio B204xT koneissa on omat romut asian hallintaan. "Viri"-lastutetuissa taas
ei noita ole!
8-tappisessa EZK ei kerro ulospäin yhtikäs mitään asiasta ja persdyno vielä vähemmän, jos siinä on 208-pohjainen bini.
Jaa mistäkö tiedän? Kokemuksesta!
Uskoisin omaavani kohtuullisen hyvin omaan kotterooni kalibroidun pers-dynon ja silti en voi rehellisesti sanoa havainneeni mitään, vaikka ennakkoa oli +28 astetta. Ajamallani syttykartalla vastaavassa kohdin on 20 astetta, jonka jälkeen pingahtaa iloisesti....
Soppaahan hämmentää sitten vielä tuo pakolämpöanturi joka käskee antaa soppaa isän kädestä JOS pakolämpö sytkän myöhästyksestä johtuen pääsee nousemaan liian korkealle.
No, LH:n binejä hitusen tutkineena, en kyllä sano, että B204xT-koneiden sopitus on "isän kädestä". Pakolämpökorjaus on huimat 2-numeroa. Tosin korjauskartta muuttuu 937/954 binien välissä täysin eri tyyppiseksi.
Nimittäin sama korjauskartta kummittelee kaikissa bineissä vieläkin.
Naku-rikastus on jotain ihan muuta normaali-bineissä. Nimittäin siinä saavutetaan 100% suuttimien aukiolo alta aikayksikön...
Vaihdoin 148 biniin tienpäällä liukkaasti ,lennosta, edes sammuttamatta autoa! Sen verran karmaiseva kokemus tuo testi oli!
Eli moni ei todellakaan tiedä koneen kilisevän kunnolla koska korvalla sitä ei kuule eikä varoittavaa nykimistäkään tule koska LH ei tiedä mäntäpistiäisten hakevan pesäntekopaikkaa oikein porukalla. Tavallaan aika helkkarin huolestuttavaa, kone voi olla reilusti nakutuksen puolella ja kuski antaa vaan lisää leipää tietämättä tilanteesta tuon taivaallista.
Kyllä! Mäntäpistiäinen hakee pesäntekopaikkaa ja moni vetää kaasu-lattiassa iloisesti hymyillen, kunnes hymy hyytyy.....

Tämä koskee vain noita 16-tappisen 208-binillä "viritettyjä" koneita. Muissa EZK-bineissä (EGR:llä tai ilman) homman on hanskassa.
Eilen tehty huoltotoimenpiteenä TK-servon puhdistus. Oli jo aikakin, sillä menneet vuodet ja 430tkm ovat hitusen keränneet sontaa sinne.