RallyBaron  Samppasport

ei lähde käymään b230ft satunnainen vika

  • 27 Vastauksia
  • 7605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #15 : 28.08.2013, 22:32:39 »
ja määku kerkesin kehuun ettei oo pitkään aikaan ollu  :facepalm: tänään pari kertaa lähteny vasta toisella yrityksellä ja sillonki pidemmällä sahaamisella.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #16 : 29.08.2013, 08:12:43 »
kuukaus menty eikä viasta tietoakaan! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #17 : 29.08.2013, 12:19:39 »
Siihen vermeeseen on muuten jo vaihdettu toinen järjestelmärele juuri mainituntyyppisten ongelmien takia, muistaakseni jopa uudelleenkolvattu sellainen.

Voi iesus joo...tarkemmin ku ajatteloo, niin on sahoottanu tavallista kauemmin kerran kuukaures (onko sillä ne?  :2funny: ), mutta tästä en oo ollu moksiskaa.
Tarttoo ottaa irti ja kattoa sen sielunelämän jäljet.
Tarkistus: Onko se rele kaksikärkinen Fuel Injection E (kaksi relettä samas boksis) ja sijaitsee toisessa rivissä vasemmalla polttimomuistuttimen edessä??
Kaaviossa toiset kärjet hoitaa molemmat bensapumput ja toiset lisäreleen kautta suuttimille, sekä ohi lisäreleen syttyvahvistimelle ja lisilmaluistille ym. Kaavio/relelista toki tuntee bensapumpun releenkin, mutta on vain Regina systeemis erilainen.
ECUn 20 ja 21 navat antaa maat releelle.
Tarttoo vissihin rakentaa jokku ohituskatkaisijat näille, ettei jää tienpäälle.
Muistaakseni edelliseen 240:een tällaiset tein.
Aina toki senverran on hyppyjohtoja mukana....  V:>
« Viimeksi muokattu: 29.08.2013, 12:31:59 kirjoittanut peehoi »
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

The moose

  • Vieras
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #18 : 29.08.2013, 12:28:24 »
iha just tänään teki oma taas pitkän starttauksen parkkihallissa.. hianoo ulospääsy lippu oli jo leimattu  :(

no lähti se käymään sitten kun renkkas. mut sit hokasin et ihan joka stopin jälkeen kuuluu releitten luota irtikytkeytymisen ääni nii jättäessäni autoo parkkiin sitei kuulunu ja kun renasin sitä käymään ni ennen ku lähti kuulu se releen ääni.

pitää paikallistaa se rele joka sen tekee. pihassa kun kotiin tulitiin teki sen releen irtikytkennän niinku yleensä.

selvennykseksi vielä et 2-3 sek kun auto sammuu kuuluu jostain releestä vaimeasti....  klån  ???

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #19 : 29.08.2013, 14:42:45 »
Nojoo....
Tuli sitte aukaistua tuo rele ja poistettua vanhat tinat tinaimurilla sekä laitettua uutta tinaa.
http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/940+RELE+mysteeri/SAM_0013.JPG

Nuolilla eteen ja taaksepäin (oikea ja vasen reuna)
Kuvaa voi myös suurentaa alareunan nuolen kohdasta.

Vähä yli pari tuntia meni kuvien muokkaamisen ja lataamisen kans tähän "projektiin".
Tunteeko TVS omiksi tinauksiksi nuo tinaukset, missä näkyy halkeamia?  :nohnoh
Saappa nähärä, tulooko niitä "kuukautisia" vielä.

Lisäilin kuvia myös päätasokansioon VOLVOILUA, lähinnä polttimo muutoksista.
Toki peilin lämmityksen kans tein vähän töitä alkuviikosta, kuvia siitäki.

Moosellekki vähä tavoitteita, kun tekee niin kuin just tein. (kuvat)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2013, 14:47:53 kirjoittanut peehoi »
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #20 : 30.08.2013, 16:46:56 »
Nojoo....
Tuli sitte aukaistua tuo rele ja poistettua vanhat tinat tinaimurilla sekä laitettua uutta tinaa.
http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/940+RELE+mysteeri/SAM_0013.JPG

Ekassa kuvassa näkyy 16 juotosta, joista vain kuusi on hyväksyttäviä!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #21 : 01.09.2013, 16:51:38 »
Ekassa kuvassa näkyy 16 juotosta, joista vain kuusi on hyväksyttäviä!  :o

Juu ne onkin ennen korjauksia.....nuoli ruudun oikeasta reunasta, kun kuva auki.
Korjasin huonoimmat....
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9526
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #22 : 01.09.2013, 17:34:56 »
Onkelma kerhoon liitty uusi jäsen.
Aivan sama oire  -94 Ft ajettu 270 000, ja alkoi oireileen ensimmäisen kerran tänä kesänä kun oli pitkään ollut noita helteitä. Onko tämä harhaa mutta nyt kun kelit on vähän viilenneet niin ei mitään oireita.  Silloin kun oireili niin "auttoi "kun vetäisi automaatin edestakaisin muutaman kerran voisko olla se ns. PNP kytkin.

Kuulostaa PNP:ltä. Siihen vaivaan auttaa startin reletys eli virtalukon ja PNP:n läpi kulkeva virta ohjaamaan vain relettä eikä suoraan startin solenoidia.

Tuossa yksi toteutus: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6387.msg129636#msg129636
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #23 : 01.09.2013, 21:35:46 »

Tunteeko TVS omiksi tinauksiksi nuo tinaukset, missä näkyy halkeamia?  :nohnoh
Saappa nähärä, tulooko niitä "kuukautisia" vielä.
Kovasti tekisi mieleni sanoa että ei, mie pruukaan nuita kolvaillessa tehä niistä tommoset suhtkoht vastaavat "pallot" kun sinäkin teit, melko karusti on tinaa kadonnut jos tuommoseks on mennyt. En yhtään muista mistä nappasin siihen vermeeseen joskus toisen releen kun sen tarve oli aika kiiru kun hoppa sammu tienvarteen ja lähti relettä muutamia kertoja kolistamalla vielä käyntiin.

Tuo järjestelmärele on muuten aika hyvä rele kuumenemaan, joskus suunnittelin että ottas huonosta releestä kannan ja sovittais siitä johdoilla 2 perusrelettä johdoilla erillisten sokkelien päähän kii. En tiä si auttaisko ongelmaan, mutta ainaki varareleitä olis valmiiks esim ajovalojen rele jne mukana  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa VeePee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #24 : 05.09.2013, 10:35:24 »
Hello Sisters and Brothers

Itselläni on 940 vm 91 230FT jossa oli käynnistys vaikeuksia viime keväästä asti. Auto toimi viikkoja moitteettomasti mutta jätti käynnistymättä kun halusi ja pysähtyi kesken ajon. Vaihdoin toisesta "projekti" Volvosta osia päittäin mutta vika ei poistunut. Tarina on niin pitkä että kerron vain lopputuloksen.

Bensapumpun ohjausrele ( joka on sulakerivistön takana releistä takarivissä laitimmainen vasemmalla) lopuksi oli perimmäinen syy. Releessä on kytkintransistori jota ohjaa labda-anturi ja joka transistori sitten edelleen vetää kelaa joka kytkee lopuksi bensapumpulle jännitteen.
Tuo rele on toiminut 22 vuotta moitteetta mutta transistorien puolijohdeliitoksillakin on joku järjellinen elinikä.
Releen koodi on 12V 898151 Germany 3523608.

Muita käynnistymisongelmia.

- polttoainepumpun ja -filtterin välillä oleva takaiskuventiili viallinen (laskee paineet takaisin tankkiin auton seisoessa) jolloin autoa startatessa polttoaineruiskulla ei ole painetta. Syndrooma esiintyy erityisesti kun tankissa on vähän polttoainetta.

- polttoainetankin imuliitäntäputkessa on reikiä eli ruostunut pahasti.
(kahden vm -91 auton perusteella voin ennustaa että lopuksi imuputki on niin täynnä reikiä että todennäköisesti käyntihäiriöit lisääntyvät kun bensassa on riittävästi ilmaa. Koko uusi kompletti yhde varaosana maksaa varmaan maltaita (ja käytetyt ovat kiven alla, eikä huonoa käytettyä kannata ostaa jos ei sitten tee seuraavaa)
Itse korjasin ruostuneet putket seuraavasti:
- putsaaminen hienolla teräsharjalla ja -villalla
- ruosteenmuunto sively (esim. Noverox ja kunnon kuivumisaika)
- kaksikomponenttiliimalla sively kahteen kertaan (esim. Araldit)
Itse yhteiden (imu- ja paluuputki) juotokset laippaan ovat ainakin mulla olleet ihan jees.

Parhain Terveisin
VeePee
 


Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #25 : 05.09.2013, 12:25:09 »
Bensapumpun ohjausrele ( joka on sulakerivistön takana releistä takarivissä laitimmainen vasemmalla) lopuksi oli perimmäinen syy. Releessä on kytkintransistori jota ohjaa labda-anturi ja joka transistori sitten edelleen vetää kelaa joka kytkee lopuksi bensapumpulle jännitteen.
Tuota vähän ihmettelen?  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa VeePee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #26 : 05.09.2013, 13:47:53 »
Kiitos  paljon ihmettelystä. Lambdan suhteen tuli kirjoitettua tosi hömppää. Tulkitsin nopeasti Haynesin kirjan painoasultaan sumean epäselvähköä kytkistä ilman lukulaseja ja katajaan kapsahti.

Pitää olla näin:
Polttoainepumpun ohjausrele josta kirjoitin on tuo 896151 / 3523608. Lambdan  jännitesyöttö on kytketty polttoainepumpun ohjauksen kanssa rinnan. Lambdasta edelleen lähtee mittausviesti Jetronicille (polttoineen syötön eli "ruiskun" ohjausyksikölle). Eli polttoainepumppu ja Lambda saavat samaan aikaan toimintajännitteen. Pumppu alkaa pyörimään ja Lambda on toiminnassa kun autoa käynnistetään. Polttoinepumppu käynnistyy muutamaksi sekunniksi kun virta kytketään päälle ennen käynnistystä. Pumpun äänen kuulee selvästi jopa auton sisälle.

Tuo edellinen kirjoitukseni oli ensimmäinen tälle palstalle joten innostuin liikaa. On todella kamalaa jos väärä tieto tai neuvo aiheuttaa toisille vaikka kuinka paljon harmia ja päänvaivaa ja hukka-aikaa.

Huh Huh meniköhän nyt oikein. Kiitos kaikille forumiin kirjoittajille.
Olen Volvisti jo vuodesta -73 mutta tämä 940 -91 (400 000km) on ollut
niin mahdottoman kestävä ja luotettava. Nyt auton vanhetetessa tietenkin joskus tulee erilaisia vikoja.
 





Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: ei lähde käymään b230ft satunnainen vika
« Vastaus #27 : 06.09.2013, 23:43:23 »
Lambdasta edelleen lähtee mittausviesti Jetronicille (polttoineen syötön eli "ruiskun" ohjausyksikölle). Eli polttoainepumppu ja Lambda saavat samaan aikaan toimintajännitteen. Pumppu alkaa pyörimään ja Lambda on toiminnassa kun autoa käynnistetään. Polttoinepumppu käynnistyy muutamaksi sekunniksi kun virta kytketään päälle ennen käynnistystä. Pumpun äänen kuulee selvästi jopa auton sisälle.

Tuotas....   Ei se ihan noinkaan mene!    :hello:

Se rele antaa lambdan lämmitysvastukselle jännitteen.  Itse lambda anturi tuottaa ihan itse sen signaalijännitteen kunhan se on riittävän kuuma!  Jos lambdan lämmitysvastus on rikki, niin LH ei välttämättä huomaa edes sitä!   :pomo:

Ja tuo polttoainepumpun käynnistyminen noin on ihan normaali toiminne.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy