Eilen illalla vaihdoin etujarrut, uudet etutukivarret kovempien mustien uretaanien kera ja pinjoniakselin stefan. Etusatuloihin laitoin uudet liukutappien kumit samalla kun putsasin kumien pesät ruosteesta. Pinjoniakselin stefa vuoti heti uutuuttaan akselin kasauksen jälkeen, mikä lie ollut. Rasvasin etupyöränlaakerit ja tyhjensin huohottimen keruusäiliön ensimmäistä kertaa Botnian jälkeen. Näytti siltä, että se öljymäärä mikä radalla hukkui oli keruusäiliössä.


Tukivarret taitaa olla hieman lyhemmät tai alapallojen reiät sisempänä kuin vanhoissa. Meni monta milliä haritukselle vaikka kiristäessä otin joka paikasta tyhjät pois. Hieman yllätyksenä jarrujen teho oli surkea. "Samalla" satulalla on kuitenkin toiminut muissa autoissa hyvin, eikä toinen ilmauskaan auttanut. Aamulla kokeilin vielä muuttaa jarrupiirejä eli etujarrut isomman männän puolelle, muttei siitäkään ollut iloa. Kävin ottamassa Englantilaisen Mustangin pääsylinterin ja heti oli teho kohdallaan.
Nosturinnokasta suoraan ajamaan pari kierrosta Motoparkissa ja koko ajan ajotuntuma vaan parani. Vähän jäi tietysti kesken kun varasin vain yhden 20l pöntön ylimääräistä. Alkupuoliskolla kiristin etuiskareita kaksi naksua ja takaa yhden. Samalla nostin takarenkaiden painetta ja sillä sai velton oloisen käytöksen lähemmäs oikeaa. Tilasin jäykemmät etujouset, mutta ne ei ehtineet saapumaan. Kaksi epämääräistä nykäisyä oli, molemmat kahden eri setin ensimmäisen kierroksen aikana eikä sen jälkeen mitään oireita. Nestettä ei hukkunut yhtään ja jarrutkin pelas hyvin. Renkaat toimi ihan ok. Pitäisi olla ehkä vähän pehmeämmät(nuo taisi olla treadwear 200) ja ainakin takana leveämmät. Sen verran oli pitovaikeuksia kolmosella mutkista lähtiessä ja nelosellakaan ei voinut kovin reilusti painattaa kuin suoralla. Painettakin oli vain 1,5bar.
Kerran nosti öljytikun ja sotki vähän, mutta se nyt on ollut suht tyypillistä reilusti kierrättäessä. Ja tikussakin on alkuperäinen o-rengas. Loppuajeluihin nippuside tikkuun pitämään paikallaan. Öljyä ei tainnut palaa kuin desi tai kaksi, loput oli kulkeutuneet keruusäiliöön. Tarmo_L oli huomannut 945:ssä(johon kasasin koneen syksyllä), että öljypohjassa tikun vieressä olevan linjan kautta tulee öljyä purkkiin ja lohkon huohottimesta ei. Taitaa kiihdytyksen aiheuttama keskipakovoima yhdessä kampikammion paineen kanssa nostaa öljyä sinne ja jarrutuksessa tulee eteenpäin purkille. Sinne ois kokeiltava tehdä joku väliporras, purkki, tms.
Tielle siirtyessä ratti ravisti aika reilusti, mutta pikaisella tarkastuksella ei näkynyt mitään. Pääsin heti nosturille katsomaan paikkoja ja etujarrut tuntuivat laahaavan. Ajattelin että tuskin molemmista etusatuloista on mennyt männänkumit samalla tavalla samalla kertaa. Ei ollut, koska syypää oli noin millin liian pitkäksi jäänyt jarrutehostimen tappi. Sen seurauksena etupalat on myös hyvin kuluneet. Takajarrut ei jättäneet päälle, siellä palat on muutenvaan vaihtokunnossa. Muuten ratailun jäljiltä ei jäänyt huomautettavaa, pinjoniakselin stefakin piti öljyt sisällään.
Ensalkuun lyhyenlyhyt ohiajopätkä Tarmo_L:n kuvaamana:
https://youtu.be/WQfcvI1uBvsGPS-palikka oli mukana, mutta siinä ei toiminut enää bluetooth joten jäi Racechronokin käyttämättä. Pikaisen videotarkistuksen kautta nopein noin 1.42,2 ja Mjt lisäpunnuksena

Siitä ois vielä varaa kiristää kohtuu pienellä vaivalla lisää. Melkein 2s nopeampi kuin Englantilaisen nopein juuri ennen kippausta ja tehoakin on käytössä vähän vähemmän.