Autoracing  KL-varaosat

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1492 Vastauksia
  • 697360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Keskikotelo saattaa olla vähän tiukka noilla penkeillä ja turvavyölukoilla. Omasta shimmailin penkit mahdollisimman ulos ja silti teki tiukkaa. B-pilarin muovista lähti pala ja kotelo murtui. Varmaan helpottaa kun malttaa pitää istuimet ylempänä.
Tästä jäikin sanomatta. Penkki on samalla linjalla rattiin alkuperäisen penkin kanssa ja ovikotelotkin mahtuvat olemaan vaikka penkki on vedettynä eteen. Keskikotelolle vaikuttaisi olevan riittävästi tilaa, koska lyhensin takaosassa olevan poikittaisen putken pään molemmista penkeistä. Se taitaa toimia riittävän voimakkaassa kylkikolarissa lisäjäykisteenä kun pää ottaa kiinni tunneliin, mutta 240 tunnelin kanssa siitä ei ole mitään iloa.

Pakoputken etukannakkeen tekeminenkin jäi kirjailematta aiemmin. Löytyi reilumman kokoinen kumi, joten tein kokeeksi tarkoituksella "väärinpäin". Rauhoittaa putkiston etupään heilumisen normaalille tasolle, eikä takapöntölle menevä mutka enää kopise koriin joka töyssyssä.


Päivällä vaihdoin uudet takalevyt ja ainakin toistaiseksi niiden kaveriksi EBC YellowStuffit. Samalla hoitui käsijarrukenkien tarpeellinen uusinta ja vasemman linkun herkistys. Illalla vaihdoin laatikkoon kardaanilaipan tiivisteen. Öljyä joutui lisäämään vain nimeksi. Huohotus on ollut ulkoilmaan kasauksesta lähtien ja kesäkuumalla lämpimällä koneella esim. liikennevaloissa seistessä huohotushöyry on välillä noussut konepellin välistä. Vedin linjan alkuperäistä reititystä noudatellen imupuolelle, siihen voisi lisätä keruusäiliön väliin jottei sotke ahtoputkistoa kuten vakiona.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vaikka huomisen ennuste on mitä on, vaihdoin eilen D5 alle Polarikset semislikseillä. Eipä Ahvenistolla tarvitse tällä kovin suurta kiirettä pitää oli kuivaa tai märkää. Voi kaarrella melkein jarruttelematta :D Siitähän ei tiedä miten hyvin pieni takasumppu toimii radalla öljyn riittävyyden suhteen.

Tänään vaihtelin uuden öljynpaineanturin, niin voisi sekin vuoto olla pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14942
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Joo niin näky että ei ole tuo D5 ihan T6 veroinen kulkija. Ekaa kertaa meikä pääs lankun ohi radalla
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Pääseehän siitä kun tuli ajeltua vain osakaasulla kevyesti :pomo:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14942
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
No hyvä hieman jo huolestutti.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 selviytyi kesämiittireissusta suht puhtain paperein. Keskikulutus oli kohtuullinen noin 6,9l vaikka radallakin tuli kolmessa erässä kymmenkunta kierrosta. Kaksi ekaa kertaa meni täysin tuntumaa hakiessa ja etujarrut tuli lämmitettyä aika hyvin. Kolmannella kerralla ajokin sujui jo vähän sinnepäin ja jarrut sai pidettyä kuosissa, mutta päätin jättää siihen ihan varmuuden varalle :D Viimeiselle ajokerralle nostin myös rengaspaineita, koska käytetyillä nopeuksilla ja kierrosmäärillä renkaisiin ei saanut niin paljoa lämpöä, että korkeammasta paineesta olisi ollut varsinaista haittaa pidolle. Matalalla paineella vain taittuivat alle turhan paljon. Emännyksen kännykkä-incarista katseltuna paras kierros oli tällaisella rauhallisella ajolla noin 1.50.

Hieman ennen reissuun lähtöä tuli todettua, että moottorinohjaus käyttäytyy ensimmäisen kunnon kiihdytyksen jälkeen niin kuin jossain olisi ahtovuoto. Ensimmäisellä/ensimmäisillä kiihdytyksillä toimii hvyin, mutta sen jälkeen ahtopaineennousu hidastuu ja savua riittää ennen kuin paine nousee riittävästi. Ei ollut aikaa suorittaa kunnon vianhakua sen suhteen muutoin kuin paikat näyttää ehjiltä eikä vuotoa kuulu. Olipahan hyvä syy olla kenkimättä enempää radalla :P

Jotain videonpätkää on pääsuoran kohdilta, katsottava onko siitä julkaistavaksi.

Tänään otin Polarikset alta, pesin ne sekä käyttöpyörät eli Galaxyt jotka ruuvasin paikalleen. Edessä olevat semisliksit voisi kääntää ympäri, koska ulkokantit alkavat olemaan sen verran sileät.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2024, 22:42:12 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Suuria ei ole tapahtunut tällä osastolla, mutta jotain kumminkin. Toissailtana korjasin valkeasta oikean B-pilarin ja helmapellin liitoskohdan sekä kuskinlattiassa runkopalkin kohdalle muodostuneen reiän.

Lievää pehmeyttä kun sormella sai tehtyä reiän. Tein ensin helman osuuden ja siihen päälle pala pilariin, molemmat palat vähän vakiota paksummasta tavarasta.




Etulattiasta sai jo ruuvarin runkopalkin sisään. Oli kivahitsailla poljinten välistä varsinkin kun lanka ei halua tuossa koneessa luistaa välillä kunnolla.




Tilasin myös uuden kytkinlevyn ja turboon huoltosarjan. Levyn boori alkaa äänen perusteella olla hyvin kulunut ja lämmetessään turbo vaikuttaisi laskevan öljyä läpi pakopuolelle.

D5:ssä testasin ennen kesämiittiä immun, turbon säätösolenoidin, mapin ja imu/ahtoputkiston tiiveyden ilmanputsarikotelolta koneeseen asti. Miitin jälkeen kokeilin vielä turbon siipien säätymisen alipaineella ja hyvin liikkui. Häiriöni aiheuttajaksi on siis jäljellä oikeastaan enää heitto ohjelmassa tai ettei jostain syystä turbon siivet enää säädykään jostain syystä enää. Itse kallistuisin ohjelman suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2024, 12:56:18 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Meneekö sulla alipaine kumityynyille?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Meneekö sulla alipaine kumityynyille?
Menee nykyään. En ollut niitä liittänyt ollenkaan kasauksen jälkeen ja häiriö oli jo ennen sitä. Liittämisen jälkeenkin testasin onko asialla vaikutusta. Se ero oli, että värinät vähentyi huomattavasti alipaine liitettynä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Menee nykyään. En ollut niitä liittänyt ollenkaan kasauksen jälkeen ja häiriö oli jo ennen sitä. Liittämisen jälkeenkin testasin onko asialla vaikutusta. Se ero oli, että värinät vähentyi huomattavasti alipaine liitettynä.

Okei! Mulla joskus rikkinäinen kumityyny vaikutti turbon toimintaan, vaikka ei niistä testaamalla mitään vuotoa löytynytkään. Letkun tulppaamalla kyllä meno muuttui.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Joo se on aivan tyypillinen tilanne mustakoppaisissa. Sillä erolla, että ainakaan ohjelmoimaton ei savuta vaan on vain vikatilassa ja vedoton.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Mä muuten silloin mittailin alipainetta siitä systeemistä. Vuotavalla tyynyllä alipaine oli 0,3 bar ja letku tulpattuna yli 0,5bar.

Periaatteessa sekin kannattais tarkastaa, että jos vaikka alipainepumpussa, tai jarrutehostimessa on jotain häikkää ja alipaine ei ole riittävä ???

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Voishan senkin mitata. Seuraavana testikohteena olisi tarkoitus imeä turbolle alipaine ajon aikana vaikka käsipumpulla ja katsoa kuinka käy. Kampe on nyt toistaiseksi seisonnassa, niin testailu jatkuu kunhan on taas liikenteessä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen vaihdoin valkean turboon huoltosarjan. Olisi riittänyt pelkkä tiivistekin akselille. Ei tarvitse se enää katsella pöllyttelyä lämpimällä koneella kun antaa kaasua pidemmän moottorijarrun tai hetken seisonnan jälkeen.




Tänään aloitin kytkinlevynvaihtoa ja oli jälleen aikakin.



Vaihto jäi vaiheeseen osin, koska asetelma on jo sen verran kulunut että parempi laittaa uusi ja painelaakeri kuulostaa kuivalta.



Joutunee vaihtamaan myös toisen levyn, sillä en muistanut vanhan olleen uutena 9,4mm ja siitä on kulunut milli. Uusi puolestaan on 8-8,4mm riippuen mittauskohdasta(eli miten sintteripalan reuna on kohollaan). Kampiakselin takastefassa oli vuotoa ja uusin sen. Ylempääkin näkyy tulevan öljyä ja sen syy on päälikannen kasauksessa hieman ulos jäänyt imunokan päätytulppa. Laatikosta huuhtaisin enimmät kuonat pois.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Viikolla sain haltuun uudet osat valkean kytkimeen ja perjantaina nippuun. Tarmo_L:n hyllynperukoilta löytyi sopuhintaan uusi -765 ja boost tekaisi oikeanpaksuisen levyn.



En ole varma olenko uusinut painelaakeria kertaakaan, koska melkein joka avauksen yhteydessä se on tullut vaan rasvattua. Sitäkään en muista onko painelaakeri alkujaan pienen ZF:n, koska samalla numerolla otetussa on liian pieni keskireikä ja vanhassa se näyttää hoonatulta. Mutta keskiosan sai sentään vaihdettua pikku vaivalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo