Voisin mää jotahi lätissä tänneki.
V40 tuliki pistettyä kiertoon yhelle jobbaritutulle ku sillä oli edukas ei käyntii lähtevä leimaton chevyn express kuorkkivani joute, just tyyliin kuukaus ennen enslumia/yöpakkasia. Moista harkinnukki jonki tovin ku näist henkilöautoista loppuu tila ja se ns "monikäyttösyys" ei pääs oikeen toteutuun henkilöautoissa.
Siinä vähä ko vaihon jälkee abaut tuli yks kymcon super 8 nelariskoba kylävehkeeks piitkällä osamaksuajalla vaikka onki 300€ peli..

ja sipisteltävää ja rahanenoa siinäki oli enneko jotekute ajeli lähikylillä sillä(kään).
Vanista tullu enempi vähempi rojekti, enimmäksee mätähommia. Startin piuhoje löysyys ja huonot akut oli se ettei käynnistyny. Toki muutaki ollu ja fixattu mut ei jaksa kirjotella. Sen vähän mitä sillä hupikilvillä lähikylillä pyöri niin tekniikka ok. Nyt se tossa jokusen kk seissy, talven ja pohjolantallin takia pihal pukeilla, irralleen katkastu takarunko ja taka-akseli ja irrotettu kiero kardaani.. Induktiolämppärin hommasin ni helpottu moninkertasest ruosteste paikkoje availut.
Tällä hetkellä sellanen fiilinki että jos vanista vois tehä ns jokapaikan höylä käyttiksen vähä niiko punanen 245 oli, mut toki vani isona koslana mahollistaa enempi kaikkea. Mut eiköhä seki kiertoon/vaihtoon lähe jos muuttujia tms tulee liikaa.
V40 ois varmaa vaatinu pahvijumppaa.. Just olit siihi sisäkennon kiroillu uuen ja välikannen vuodon korjannu, sisustaa vaihellu penkkejä kokonahkasii puolnahoista, vaihtanu läsähtäneide coili ta-technixie tilalle d2 coilisettiä, huoltanu, sudit, nesteet, jarrut yms yms ja leimannu, ni tossa mlv season endereiltä lähin viel hyvinkäälle cruisinkiin joka jäi lyhyeks ku paisarist oli hävinny veet ku sattumalt olin jtn muuta tarkastaas konehuoneest.
Siinä sit hualtsikalt hakee kannua ja vettä. Ajella paisarin korkki auki hissukseen abaut 20km kerrallaan sit pelit seis ja nesteide tarkastus ja muutamana kertana sai lisätä ~100km kotio.
Sen verran otti pannuun että hain vaan holtsit ja lykkäsin mokomat koneeseen ja ajelin korkki höllällää revittelemättä hyvällä menestyksellä.
Aatellen siinä että jaa jaksaakoha joskus leväyttää kannen kuiteki pöyälle vai ajelenko ny vaa hissuksee ja pistän myyntihin. Pistin koemielessä myyntiin. Noh sit tosiaa tuli toi vani eteen ni v40 lähti siinä ja lähti v40 jollekki seuraavalle ko jobbariltaki aika lyhyen ajan sisään (liekö kerto eteepäi holtseista koneessa..).
Ennen ko sattumusta harkittin oikeesti aikalail ko yksilön pitämistä, viinalle laittamista, mahd manualisointiakin. No puihi meni..
Vaniin piti parit sataset väliä taikoa, noh siinä tuli sit myytyä hyllystä 531 kantta persaukisuuttaan..
Maxxecu tuli viimein marraskuun lopulla, sen jälkee hupikilvillä ajeltu mokomalla jonnin verra ja ei niil isoil pakkasil oikee skoballa napostellu ajella ja vaniki leväytetty pihalle pukeille..
Ilkiä oli volvoaki pidellä pihalla, mut sentään roikassa ni ei nyt tarvinnu iha täysin kylmiltää tapella käymää. Joku 30min riitti niil kovil pakkasil lohko ja sisälämppäris olo et sai käyntiin. Joka kerta noi kylmäkäynnistelyt kyllä vähän k*rpä otassa lämpösen tallin uupuessa..
Isoil pakkasil tosin saatii 3-pyttysekskin ja hyvä et jakso tartata. Ykköspyttyyn tuost termaria lähimpänä olevasta veskanavasta karannu vesipuristusta ja pahvista palanu liekkirenkaat puhki, Fai(L) pahvi oli.
Muutama kannenpultti (venyvät vakiot) oli pitempiä vs muut 130,8 vs 131,20
Tosa parit vedot vaan tuli 1,8bar "vahingossa" ajeltua, ihmettelinki ku veti vitosellaki raikkarille sutia..

Ko sattumuksen jälkeen ajeltu vielä 1,4-1,6 paineilla teollisuusalueella vähä rajotinrallia luisua ja saatu jostai syystä map anturin 300kpa boost cut käväsemää päällä. Ongelmitta ajeltu kotio ja yks 30km kauppareissuki.
Sit yks lähtökerta kovil liki 30 pakkasilla lohkoon ja hitto et oli startti ku ois kone jumissa. No läks käymää, kävin kaupoilla ja tankilla. Siinä tankilla tyhjää käydessä sit välillä yhtä pyttyä pätki rötäillen pois pelistä. Kattelin pellin alle ja paisarissa enää lirut pohjalla. No eiku siitä prismasta hakeen litra raakaa glykolia. Kaupasta lähtiessä sama että kone jumi startti..
Noh eiku kotio madella ja meni se jääradalle meno reissu sit puihi. Otella tulppii ylös ja epäillä hetken jopa auki jäävää sumua.
No injektioruiskulla sit tavaraa pois pytyistä, mennä tarttaan noin 5sek ilman tulppia jolloin sait ykköspytystä imastua noin desin nestettä jo vaik sumun liitin irti. Jätin sen kuppiin yön yli ja kylhän se sit vihreetä pääosas oli seuraavan pv ja totesin glykoliks..

Laiska ois putsan pinnat ja lyöny vaa coppercasketspraylla uue pahvin tupaa uusil pulteilla, ois ajanu niinki.
Mä hommasi verkkokaupasta tarkastuskameran jolla toki kattelin palotiloja ja jakajan reijästä kankia enneko tät aloin viel leväyttään isommin. Koska jos isompi tuho ni ois vaa nostan avaamatta koko köntin nokalta mäelle ja vinokonepalikat kaikki myyntiin, ei prkl jaksa jatkuvasti olla ruuvvaas. Etenkää ku tästä harrastelusta ei oikeen makseta ja on useampi rojekti päällekkäi + lisäks ajoittain riesana muiden ihmisten laitteiden ropauksia taskurahan toivossa toisinaan välillä asiakkaasta riippuen asiakkaaseen vit*ttuuntumiseen asti ja liki burnoutin partaalle.
Männät oli ok dekkitasossa, et sen perusteella ei nestepuristus päässy tekeen s-profiiliakaan. Vähän kyllä kattelin nelosen mäntää että sielä vois ehkä olla kymmenyksen isompi mäntä paikallaan.. Noh menkööt..
Noh eskaloitu. Pakoohjurit kanavan tasalle nauhakoneella, vingulla nauhakoneen jälet pyöreimmiks. Palotiloista ne ns terävät kohat hyvin snadisti pyöreimmiks.
Saippuavesi+paineilma ni tarttiha sitä venatkin hierasta tahnalla ku tuli kuplia.
Elringin paffi (en tiiä onko uus vai vanha malli) ja muut tiivisteet aution autosta.
12.9 kuusiopultit+aluslevyt kanteen ja pakosarjaan nordlockit prikoiks kymen pultti ja työväline.
Janicolracingiltä 34kg sinkkujouset ja jokusia säätöpaloja, vakiot vapaina ainaki aika progressiiviset(alussa löysät). Uusilla jousilla hävis tuo.
Foorumin ohjeen mukaan kannen kiristys ja tiivareissa vht copper caskettia. Jälkikiristys parin kilsan mummoajon jälkee 110nm sijaan 120nm.
Flushit stp:ltä koneessa ku käytteli ennen jälkikiristyksiä, sit kermaset öljyt ja suti veks.
Taas 10-60 mannolit kera x-1r koneesee ja uus suti.
Puoliks uuet jäähkärit, vihreät mannolilta, tilkka redlinen waterwetteriä joukosa. Keväämmällä vaihtanen vielä kertaalleen jäähkärit ja kesän takia sitte vasta lisempää redlineä sekaan.
Venavarrenkumeja ois pitän hakea marmorilta tai jostain niitä ns avosokalla olevia eikä ns kiinteitä.
Semmoset avosokalliset ko kannessa oli, liekö tot b200et aikonaan entratessa oon laittanu marmoritiskin volvo oem varrenkumit..
Motonetin cortecot ja elringit sysipaskoja, että pitikikin ees antaa mahollisuus motonet tarvikekuralle täs koslassa tässä(kään) osassa.
Ostin motonetin hyllyn tyhjäks, ekaks elrinkejä 6kpl. Noh piti lähtä ostaa lisää ku paskoin elrinkejä jokuset ja kahteen venaan tarvi vielä.
No 6kpl cortecoja. 2kpl jäi ylimääräsiä ehjiä pussiin..

Ajeltu 1,2 paineilla abaut 50-80km ei juurkaan täysvetoja vedellen (parit kyllä). Kylmäkäynnistys pakkasilla nyt sellanen että lähtee käyntiin kuten punane vapari 245 lähti viinalla. 5 asteen pakkanen oli aijemmin aikalailla raja jotta jouti pistää jo roikkaan jossei halunnu useita starttiyrityksiä. Nyt lähtee ilman roikkaaki. Toki varmasti jos ja kun 10 tai enempi pakkasia vielä tulee ni roikkaan laitan lähti tai ei lähteny ilman jos vaan pistokkeen luona oon. Useimmiten tää kosla pääsee kylmentymään lähinnä kotona eikä kylillä. Enkä muutenkaan tykkää jättää tät kakslankkua mihkään kylille kaikemaailman yöntimojen jne rikottavaks tms.
Noh tovi ajeltu vähä sinneppäi hissuksiin 25-45 välyksillä ja kateltu venavälykset uusiks. 30/40 imu/pako nyt.
Toi paininkupin painotyökalu on nykysillä jousilla jo tarpeen. Kaverilta tuurilla mokoma lainassa, omaki pitää kyl hommaa on sen verra jees kalu eikä tare nokkaa purkaa pois eestä paloja vaihellaksee.
Tän jälkee turbosmartista yks naksu nollasta eteepäi ja jtn 1,3-1,4 pakeille asettuu.
Senkin panin merkille että ennen ton pahvin menoa tää oli ahtopaineen puolella abaut 3700rpm pakeilla. nyt 3150rpm.
Sellanen ikääku tukkosta ilmasuodatinta vasten vetoa/kaksoiskaasuläppäsenä menoa on huomattavasti nyt vähemmän.
Mikä hiton kaksois kaasuläppä

No sellane ku varsinaine on seljällään, mut joku kääntääki samalla toista kiinni jonnin verran siihi asti kunnes ahtopainetta on 0,3 jonka jälkee pelit syttyy ja mennään rajottimelle asti hyvin menohaluin.
Nyt saatiin toho alipainealueelleki jtn luonnetta eikä oo läpän tiskiin laittaessa niin paljon tommone tukkone suti/toine kaasuläppä menee kii hetkeks luonne.
Pari kymmenysosaa sai polttoainekartastaki pistää laihemmalle koko kartan alueelta ku kävi nyt rempan jälkee myös paksummalla.
Kyllä ketutti se 531 hävitys, sen ois voinu tähä saumaan tyrkkästä nokalle..
Sit ku tossa oman hyvän venajousipuristimen ja sen paininkuppikalun oman kans hommaa, sekä kun vani on läjässä ja liikkuu. Vois EHKÄ harkita h-profiili päivitystä, v- nokan tilalle ehkä joku muu, sipistellä kantta lisää, vaihtaa venttiileitä ohjureita, laatu varrenkumit.. Jännä nähä, vai ajellaako vinokkaalla tollasenaan kunnes toi räjähtää isommin ja sit ehkä jo sitä muuta mosaa ku vinokasta..
Harkinnassa myös tehä koneen (retroturbon polyt) ja askin tuennoille (minijääkiekot askin pääs ja ite mkm tukirauta kiinteenä korissa) jtn sekä ehkä vaihtaa kiinteen aludampperin tilalle vakio, vaikka harrastelelu onkin, niin toi räminä ja tärinät kyrsii näin pitemmä päälle. Periaattees et kärjistetysti sanottuna tiiä onko alakerta räjähyspisteessä vai liian kovat kiinnikkeet sekä toi kiinteä kampparin hihnapyörä tois värinöitä.
Takaylätukiin, jokka sääettävät jeepistä, tuli holkitettua korinpään m12 pultit, akselin päähä tuli m16 pultit, nyt väheni pirusti pakittaessa ilmenevä stnallinen axlewhop ku niis varsissa oli holkeissa 16mm reikä mut mulla m12 ja m14 pultit. Vielä vois akselin päähä joskus joutoajalla porata toiset kiinnikereijät ja kahtoa josko saatas kardaanikulmaki paremmaks.
Kaverilta tuli osa halutuista Pride audion tuotteista, poppejaki päivitellään volvossa että himassa, jolloin tilalta väistyviä uumoilin laittavani vaniin ja jtn ehkä myyntiinkin..
Jtn varmast unohin, en ny jaksa koko yötä koneella istua vaik täs kipeenä toki ei o pakollisia menoja tiiosa.
Skoba vaihtu päiksee leimattomaa aero sinisee 9-3 237tkm coupe 2001 2,0t 150hv saappiin, sitäki täs sivussa parsittu ja huollettu (mätä).. Sentään mokoman sai kaverin tallissa parsittua.
Nyt se ois keskipakoputkea vailla, sisäpuhallin oottaa etuvastusta josko sillä saatais rokkaan eikä tarvis sulaketta reviskellä eestaas et puhallin sammuu tai puhaltaa. Mennä koittaa leimalle ja viskaa myyntiin. Jos sais volvoo, vaniin sun muuhu häröilyyn pelimerkkejä ku ei o oikeen hääppösesti noita duunejakaa toistasiks..
Saabista saatavilla pelimerkeillä on prioriteettilistalla ykkösenä käyä volvolla penkissä ja haaveilla leimasta, sekä toivoa et jos toi vinokas nyt tulevan kesän, seuraavan talven ja kesän kestäis läjässä vailla isompia remppoja ainaki.
Toki jos vaniinkin tulee hyvään hintaan samaan aikaan palikkaa myyntiin jota tarvis ostella, ni toki niitäkin ja sit ehkä volvon edistys venähtää taas hetkeks. Se on kyl venähelly v*tusti liikaa, päälle vielä stressiä milloin mistäki asiasta ni ei täs mitää juhlaa oo tää harrastelu ollu

Maailmantilanneki päättäjineen ja politiikka ressaa myös ja paljon, ns kiire saaha jtn muutosleimattua papereihi ettei tare b200k hommata leimamoottoriks jos tää harrastelu muuttuu kuiteki viherpiipertäjie toimesta hankalemmaks..
Kai täs taas täl erää tarpeeks epäselkeetä ulosantia.