http://s15.photobucket.com/user/erkola/library/volvo%20460/460%20pun?sort=3&page=1Tuossa kuvalinkkiä punaseen 460:iin Tästä muistan suunnilleen sen verran hyvin kaikki, notta en raaski alkaa kuvia sen kummemmin tänne läiskimään. Laitetaan nyt muutamat lähtökohdasta tähän päivään.











301tkm ajettu kun ostin. Huoltokirja uudesta asti. Huimat 246€ sai köyhtyä rintajoupin huutokaupassa. b20f manuaali -93
Kaikinpuolin paremmassa hapessa kuin ex 460, ei polta öljyä, nokassakaan ei kulumaa yhtään, toisin kun ex 460.
Apurungon joku hitsannut repsikan puolelta, eli sekin lohduttaa että ei tarvi siihen heti koskia.
Opetusjarrupoljin, jonka oon tässä aikoinaan jo poistanu hyllyyn.
Leimaa ostettaessa oli joku pari pv jäljellä. Vaihtelin muutaman polttimon ja olikohan alapallo/koiranluu ja ei kun leimalle ja kertalaakista vuos leimaa

Sitten alko se perus pikku näpräily, joka aluks oli vaan sitä stereoiden laittoa.. Kun oli mietinnässä vaan myydä voitolla etiäpäin. Mutta kun ei oo pyydetyllä hinnalla lähteny, niin onhan se tässä jo tovin nurkissa majaillu. Eikä mulla vaan perse kestä pitemmän päälle ajaa autolla johon ei oo tehty yhtään mitään. Onhan tuo kanssa ihan toimiva vehje ollut ja toistaseksi aika vähillä ropaamisilla selvitty, niin raaskiiko tota ihan halvalla myyäkkään, osiakin aikojen saatossa siunaantunu nurkkiin niin pirusti.
Alotetaan nyt vaikka stereoista. Kaverilta Pioneer mvh-8300bt, jossa ainoot huonot puolet on oikeestaan Alpinesta poikkeava basson tasonsäätö, joka ei ole niin esillä. Että myös bluetooth musiikin toiston uupuminen, tavan k*setusta nää Pioneerin bluetoothit...
Subbariksi 35l suletus kotelos oleva Kicker Es124 12" ja vahvariks Bull Audio pa 2.200.
Eteen hommasin jotkut jvc cs-hg500 5,25" 2-tie kajarit
Takana on jotkut Pioneerin 2-tie 6x9 jo ennestäänsä.
Kuunneltiin tota settiä tovi, kunnes tympäännyttin vaimeeseen etupäähän.
Sitä kun mietittiin että tää on vaa käyttis, ei tähä kummosia poppeja tai muutakaan tarvi. Kuhan pääsen paikasta "a" paikkaan "b". Joopajoo..

Sitten hommasin m+ halpis erillisdisut eteen, kelpas puottaa etupainotteista faderia pari pykälää nollaa kohti.
Tovi tuotakin kesti. Laitoin sitten nurkista löytyvän nelikanavaisen lankun kiinni etu että takapäälle ja kelpas se faderi puottaa nolliin.
Vahvarin päästä kun tuli kumminkin balanccit hiottua kohilleen.
Muutama viikko tuota. Sitten 10mm2 virtapiuha hittohon ja 35mm2 tilalle. 77l refleksikotelossa 4"aeroportilla oleva spl dynyn xtr250d2 paksiin kera mohawk ms1000 lankun.
Tovi tuota ja tilasin eteen jvc ja erillisdisujen tilalle mds fc5 erillissarjan ja loppu se etupään vaimeus ja ei niin laadukas toisto.
Toisesta mds midistä sai viikon kuuntelun jälkee kolvata hopealankoja kun alko pätkimään.
Kelpas muutama kuukaus kuunnella kunnes mohawk alko syöttään subille "ukkosmyrskyä"

Vedin ko lankun electroniikkaspreillä lävitte ja puhaltelin puhalluspistoolilla kuivaks. Taas toimi

Tovi kuunneltiin ja xtr palo jumiin

Ei muutakun xtr irti, reikä isommaks että saatiin kickkeri ko koteloon.
Tovi kuuntelua ja taas alko "ukkosmyrsky"

Ei muuta kun lankku hyllyyn ja bull audion lankku tilalle. Koska eipä tuo kickkeri nyt 125wrms/4ohm elementtinä tartte 600wrms/4ohm työntävää lankkua..
Hifien puolesta mennään tänä päivänäkin viimeiseks mainituilla seteillä.
Samalla muuten huomasin että varapyöräkotelossa on vettä ja paksin koko matto altapäin aikas kostia.
Tais tehä kosteus vahvarille siis jekkuja

Roskat poijes tyhjennysaukon tieltä ja bitumimassaa sisäpuolelta takapyörän kaarien takaosassa oleviin reikiin

Joo pitäis varmaan hitsata, mutta eiköhän tuosta koslasta tuu muutenkin elin-ikä vastaan ennen kuin koppa lahoo leima kelvottomaan kuntoon... Ja onhan se vain 460 volvo...
Hmm sitten noita muita juttuja..
Ensimmäisenä kusikalvoa sumareihin ja sitten takalaseihin kalvoa. M+ ja Gila on vähän kalvona mitä on ja siinä 5% kalvolla hypistellessä ja kiroillessa onkin parin muuttujan johosta 5% kalvolla vain taka pikkulasit. 2,5% gilalla takalasi ja takasivut.
Mastonin "plastidipillä" konepellin maski mustaksi.
Tuli sipastua bilteman savukalvot etuvilkkuihin ja umpioihin.
Sisälle lediä kattovaloon ja mittaristoihin, parkkeihin ja takavaloihin lediä.
Sinilasiset h4 polttimot ajovaloihin.
Porkkanavilkuilla olevat takavalot vaihtu punakirkkaisiin.
Kahdesta eri purku/paalituomio 460 volvosta purkasin mm nuo takavalot. Purkailin niistä laturia, starttia, pyyhkijänmoottoria, releitä, antureita, vetaria, etuiskaritolpat jarruineen, mittariston, bensapumpun, takaspoilerin, katin ja loppupakarin, viiksiä ym ym talteen. Että on muutama 50L laatikollinen 460 osaa ja tän auton ostaja saa ne mukaan.
Osaa sen verran että voihan tän ittekin pitää kun ei tarvi lähtä osakaupoille jos vikaa tulee

Pärrää vaa tekis miel tilalle..
Mut joo jatketaas.
Tein tähän 304tkm kohilla jakopään. Uusin käsijarruvaijerit kun jäi pakkasilla kässäri päälle.
Vaiheltu pari koiranluuta, alapallo, öljynvaihtoa moottoriin delvac mx15w40 ja vaihelootaan mobil shc 75-90, etunapa vaihettu ehjempään käytettyyn risan laakerin vuoks, kuskin puolen vetarin ulompi suojakumi vaiheltu.
Ehin hommata uuden laakerinkin etunapaan, se tuolla vanhaan napaan asennettuna irrallaan kun tuo käytettykin vielä rokkaa. Sytytystulpat vaiheltu.
Jossain kohtiin hommasin levipellit 15" 8,5" etu ja 9,5" taka ja niihin 195/55 nypityt nastat.
Hetken ajeltua saiki vaihtaa taakse kuskin puolelle uuden käytetyn navan, kun siintä oli laakeri huonona,
että myös pyörän pulttien kierteet huonona.
Levipellit oli sopivammat entisestään kun laikkasin purku etutolpista jengan poijes ja laitoin ne kiinni.
Ko tolpissa ilmesesti mehutkin paremmin tallella kun loppu se pomppulinna tunnelma.
Vähän kyllä ex 460 muistellen jänskätti tuo laikkaaminen, siintä kun tuli aikamoinen pomppulinna hidastetöyssyistä ajettaessa laikkaamise jälkeen. Mut tässä ei sitä ongelmaa, iskarit siis ehyemmät
Tovin ajelin noilla levipelleillä. Myin ne eteenpäin ja nykyään ajelen noilla rumilla orkkis 15" jotka sittemmin maalailin kultaseksi.
Levipelleillä ketutti ajella +90 vauhteja ravistelun ja vetelyn vuoksi. 130 vauhissa aivan jäätävä ravistelu, ihan ku ois halunnu takapyörä lähtä mäelle. Kaksin käsin sai motarillakin ajella, varmaan muutamat ihmiset luullu että ajelen päissään, jos pahimmillaan veteli urista puol kaistaa suuntaan ja toiseen

Myös jos enemmän väkeä kyydissä, niin takakaaret sai renkaan kyljiltä kyytiä. Taakse ois täten joutanu laittaa ennemmin kanssa 8,5 leveät valssit kuten eessä.
Eihän siinä, uretaanipuslia ku ja jos latais koko alustan täyteen, niin vois hommaa uudestaan jotkut "överivanteet",
eikä' niin vetelis.
En kyl ala moiseen...
Purku 460:stä kun tuli putkistoakin irroteltua, niin tässä on tyhjä katti, 1,8 väliputki, 3" läpivirtaava takapönttö.
Kartio mallin vapariputsarikin eksy kiinni jossain kohtiin.
Öö.. Sumareihin tuli hommattua ledit, niistä läks täten kusikalvot samalla poijes. Etusivulaseihin vetäsin samoihin aikoihin 50% m+ kalvot.
740/940 koneen tukikumit käy muuten tähän, tuli laatikon vieressä oleva tukikumi vaan vaihettua.
Yhen parin vaan sulatellu renkaita, niin kytkinpommeista otti itteensä ja kone meinas heittää "kuperkeikkaa"
Autoa peseskelty turtlewax autoshampoolla ja vahattu ekaa kertaa korrek helppovahalla. Sain sitten jossain kohtaa kaverilta lainaan myllykoneen, niin punasella klymillä myllyttelin lävitte ja käsin kultanen perään.
Sen jälkeen pessyt 10l ämpäriveellä missä tilkka ma-fra polish express vahashampoota ja loraus king vahashampoota.
Muutaman kerran on tässä viimeaikoina saanu kiroilla kuskin puolen vetarin sisemmän suojakumin kanssa.
Joku k*rpä ingejööri tuonkin suunnitellu, kun sen lupsahtaessa valuu laatikko lähes tyhjäksi, miks ei sielä ole akselistefaa prkl???

Kiva kun tuo mobil shc 1l purkki maksaa motonetissä 15,90€ On meinaan täs kolme kertaa tuon kumin lupsahtamisen takia saanu hakia "muutaman" purkin tuota prkleen öljyä ja laatikko vetää 3,4l...
Pitäneis sellanen leveä ahtoputkiklemmari tuohon hommata...
Tosin se laakeri alkaa vähän jo klappaamaan, että jossain kohtiin pitänee tuo yks irtovetari kera parempi kuntosen laakerin ruuvata alle. Sit on yks s40 vetarikin varuilla, jos se ees tuohon käy.
Saas nähä kauan tää kosla itellä vielä säilyy, jos tästä porsii laatikko tai/ja tekniikka, niin en perkele ala tähän uutta samaa p*skaa hommaamaan, tai riippuu mimmosia löytyy ja mihin hintaan...
Pikkusen miettiny jos nuin kävis että hommais ajokuntosen/kolaroidun tms halvan s/v40 matalapaineturbon/t4:sen.
Kattoo miten semmosen mosa tonne keulalle sopis, tarvittaessa vaikka siitä s/v:läisestä enemmänkin runko-osaa tähän että saahaan se kattila keulille..
Että ostaspa joku tän vaan poijes

Oon mää sen verran sekasin että voisin moista lähtä toteuttamaankin..
Ainiin, takasin maan pinnalle.. Tohon 245:seenhan tässä pitäis panostella...