Carcom Oy  Ateho

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 751011 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #600 : 12.02.2013, 12:06:49 »
En mene sanomaan mitään noihin Protoparts:in tekeleisiin, mutta noista antureista. VR anturi on käytössä enemmän vanhemmissa autoissa ja Hall on korvannut sen uusissa autoissa. Hall-anturi sopii paremmin CAN-väyliin, koska siitä lähtevä signaali on jo digitaalinen jolloin sen tulkitseminen on helpompaa. Hall-anturi on myös aktiivinen eli se vaatii käyttöjännitteen.
VR-anturi sen sijaan on passiivinen ja näin ollen ei tarvitse käyttöjännitettä ja on myös osaltaan hieman "karumpi". Siitä tuleva jännite on siniaalto muotoista AC-jännitettä vaihdellen 0-100V välillä. Antureista lisää vaikka wikistä.
Se kumpi on parempi on makukysymys, mutta kuten jo sanoin nykyään noita Hall-antureita OEM käyttää enemmän. Megassa kumpikin käy.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #601 : 12.02.2013, 12:39:04 »
Näin karkeistettuna, HALL anturin resoluutio ei riitä tiheille monihampaisille pyörille, mutta VR riittää. Siksi VR anturi on esim käytössä volvon jne. 60-2 vauhtipyörissä, koska HALL ei ehdi mukaan noissa enää kun kone pyörii useampituhat kierrosta minuutissa.

Nokalle laitettu 20-40 hampainen ratas 10mm hammasvälillä ei tuota ongelmia HALL anturille, eikä varmasti kampuralla oleva 10-20 hampainenkaan silloin.

Tuo mega3 on sitten jo aikamoinen laitos säädettäväksi, parametrejä rupeaa löytymään samalla tavalla kun uusien autojen kehittyneissä moottoriohjauksissa. Ei ole tarpeen tehokkaalle vinokoneelle. Omassa yli 400hv kehittävässä on käytössä ihan perus mega1 v2.2 levyllä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #602 : 12.02.2013, 13:56:21 »
Koulussa kyselin anturitekniikan opettajalta, joka on aika haka noissa hommissa, että onko tosiaan näin että Hall-anturissa ei riitä reso seuraamaan tiheä hampaista pyörää. Totesi että kyllä sen pitäisi pystyä lukemaan ihan millaista tahansa ja myös sellaisiin kierroksiin johon ei enään vinokone pysty. Käytetäänhän noita Hall-antureita nopeasti pyörivissä sähkömoottoreissa antamaan kierroslukutiedon. Tiedä sitten onko tosiaan näin että tuo Hall ei pystyisi lukemaan 60-2 pyörää, mutta eipä noita Hall-antureita paljoa autokäytössä näe lukemassa erittäin tiheätä hammaistusta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #603 : 12.02.2013, 14:05:29 »
Käytetäänhän noita Hall-antureita nopeasti pyörivissä sähkömoottoreissa antamaan kierroslukutiedon.

Kierroslukutietoon riittää 1 hammas per kierros, ja kyllähän se silloin menee 60x kierrosnopeuteen vrt. 60-hampainen asentotietoa antava kehä.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #604 : 12.02.2013, 14:14:42 »
Hall tuntuu olevan kustannussyistä lukemassa harvempaa anturikehää ja vr löytyy edelleen uusistakin autoista lukemasta noita tiheitä kehiä.
Vielä ei ole tullut vastaan yhtään autoa jossa hall olis lukemassa kampuran tai ABS:n hammaskehiä.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #605 : 12.02.2013, 16:15:05 »
Hall anturia on esim Opelissa , ja tiedän yhden amazonin jossa luki 70 mm halkaisijalla olevaa 36-1 triggeriä,
ja moottori kiersi yli 8000 rpm . Uudessa versiossa lukee vauhtipyörältä 60-1  :idiot2:

Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #606 : 12.02.2013, 16:17:02 »
Näyttää ennemminki button-tyyppiseltä kytkinratkasulta kera starttikehän ku varsinaiselta vp:ltä  ;D
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #607 : 12.02.2013, 16:32:31 »
Tuosta VR anturista vielä sen verran, että toinen vr piuha menee ilmeisesti relekortin Tach kohtaan, mutta entäs toinen?
citikka

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #608 : 12.02.2013, 16:49:05 »
Tuosta VR anturista vielä sen verran, että toinen vr piuha menee ilmeisesti relekortin Tach kohtaan, mutta entäs toinen?
maihin


Hall anturia on esim Opelissa , ja tiedän yhden amazonin jossa luki 70 mm halkaisijalla olevaa 36-1 triggeriä,
ja moottori kiersi yli 8000 rpm . Uudessa versiossa lukee vauhtipyörältä 60-1  :idiot2:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
tämä oli uutta tietoa   

:o :o  Minkä tyyppinen triggeri noissa ooppeleissa on?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2013, 17:00:00 kirjoittanut Ari E »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #609 : 12.02.2013, 18:09:26 »
mulla on corollassa mopon 36 piikkinen takahammasratas trikkerinä ja honewellin hall anturi ja pelaa. speksien ja mega insinöörien mukaan tuo ei pitäs edes toimia ku on mukamas liian pienet hampaat ;D

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #610 : 12.02.2013, 18:14:27 »


 tämä oli uutta tietoa   

:o :o  Minkä tyyppinen triggeri noissa ooppeleissa on?

Muistan jostain lukeneeni että 60-2 vauhtipyörällä  ???
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #611 : 13.02.2013, 01:34:26 »


:o :o  Minkä tyyppinen triggeri noissa ooppeleissa on?

60-2 peltipyörä kampiakselilla moottorin sisällä. ainaki noissa vanhoissa ohc ja dohc koneissa on.
uudemmat dohc on ulkosella pyörällä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #612 : 13.02.2013, 11:10:56 »
maihin?

Ei kai? Sehän antaa siniaaltoa ja nollakohtaa käytetään just sen aseman määrityelyyn, siis induktiivisissa antureissa
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #613 : 13.02.2013, 12:40:13 »
Ei kai? Sehän antaa siniaaltoa ja nollakohtaa käytetään just sen aseman määrityelyyn, siis induktiivisissa antureissa

kyllä vr anturin toinen johto kytketään maihin ja jos johdot on väärin päin ni sytkäaennakkon säätö pelaa väärään suuntaa kieroksilla ;D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #614 : 13.02.2013, 13:29:26 »
Ohhoh. Kyllä se varmaan noinkin toimii, mutta esim. Vipecissä on ihan oma kanava vauhtipyörän asentoanturille, kaksinapainen koaksaalipiuha. Lisäksi manuaalissa hyvin yksityiskohtaiset ohjeet napaisuuden varmistamiseen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Kulkukoira  Proturbo