Kulkukoira  Proturbo

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #105 : 09.07.2014, 09:54:16 »
Kandee tsekata se kuskin oven lukopesän "ympärillä" oleva keskuslukituksen ohjayskytkin, voip olla kulahtanut ajan saatossa.
-84:ssä keskuslukituksen releet oli siinä keskellä kojetaulua mankkarin takana. Oikea sivuposki konsolista ja tarvittaessa hanskalokero irti, niin luulis tulevan näkyviin.

Laitoin joskus ikkunanostimet 264:stä 240:iin. Siinä toisen puolen moottori oli hieman erilainen ja toimi paljon hitaammin.
Ne Nostimen kytkimetkin on ihan onnettomat, kun niistä menee se nostimen virta läpi ja aikaa myöten kytkimet palaa ja alkaa renaamaan ja moottorit ei saa edes täyttä jännitettä. Korvasin ne painonapeilla ja releillä. Sulla tuollainen swappi ei tietenkään tule kyseeseen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #106 : 09.07.2014, 10:02:31 »
Tuonne oven sisälle suosittelen kyllä ehdottomasti suojaöljyt. Hyväksi havaittu on juurikin joku vernissa/pellavaöljy + terva. Tätä seosta kun kuumentaa ensin kattilassa "höyryäväksi" (ei saa kiehua, mutta kuumaksi. Eli joku 70-100°C on tullut itse lämmitettyä) ja sen jälkeen suihkii oven/kotelon siitä märäksi. Sitten on tarpeeksi, kun jokaisesta pellin saumasta "hikoilee" sitä mäiskettä.

Tuon kun kerran tekee kunnolla, ei tarvitse tehdä enään ikinä. Haittapuolena on, että sitä mäiskettä saattaa "hikoilla" kuumilla helteillä peltien saumoista jonkun aikaa, mutta ajallaan sekin loppuu.

Kuumaksi keittämisen ideana on, että seos menee ohueksi ja täten vetäytyy kapilaari-ilmiön vuoksi aivan ohuiden (kymmenesosamillin) pellin saumojenkin väliin.


Asentele nyt samalla oviin jotkut laadukkaat 4" pitkäiskuiset elementit, jos rammaria meinaat kuunnella. Eikös 240 originaalit ole 4"?

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #107 : 09.07.2014, 14:53:28 »
Kandee tsekata se kuskin oven lukopesän "ympärillä" oleva keskuslukituksen ohjayskytkin, voip olla kulahtanut ajan saatossa.
-84:ssä keskuslukituksen releet oli siinä keskellä kojetaulua mankkarin takana. Oikea sivuposki konsolista ja tarvittaessa hanskalokero irti, niin luulis tulevan näkyviin.

Kiitoksia, muistan tämän kun etenen seuraavaksi kuskin oveen.

Laitoin joskus ikkunanostimet 264:stä 240:iin. Siinä toisen puolen moottori oli hieman erilainen ja toimi paljon hitaammin.
Ne Nostimen kytkimetkin on ihan onnettomat, kun niistä menee se nostimen virta läpi ja aikaa myöten kytkimet palaa ja alkaa renaamaan ja moottorit ei saa edes täyttä jännitettä. Korvasin ne painonapeilla ja releillä. Sulla tuollainen swappi ei tietenkään tule kyseeseen.

Minusta tuntuu että tämä jänniteongelma vaivaa tätäkin järjestelmää. Suoraan johdoilla virtaa niin heti pojottaa menemään mutta kytkimistä tuntuu niin kuin olisi joku maastovaihde-ykkönen päällä.

Seuraavaksi puhdistan oven ja alan sekoittelemaan ruosteensuojalientä. Kävin tilaamassa paikallisesta liikkeestä uudet kaiuttimet, joiden pitäisä tulla perjantaihin mennessä. Sen verran taidan myös lipsua orkkistavoitteesta, että uusin myös etukaiuttimien johdotuksen.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #108 : 10.07.2014, 13:32:19 »
Nyt on toinenkin ovi avattu ja odottaa puhdistusta, ruostesuojausta ja testausta. Ikkuna tässä onkin jo toiminut mutta keskuslukituksen moottorista ei vielä tiedä.



Vasemmassa ovessa on tällainen leima, liittynee valmistusprosessin ohjaukseen.



Yläreunassa on 2 kpl hiuksenhienoja murtumia (kuvassa vasemmalla ja oikealla), jotka olisi hyvä saada jotenkin korjattua. Tuon voi aistia ovea suljettaessa, vasen ovi ei ole niin napakka kuin oikea.



Lisäksi ovipahvissa on vauriota pystysuuntaisissa reunoissa. Millähän noita voisi paikkalla? Lasikuidulla tai jollain liimalla, joka imeytyy tuohon massaan?


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #109 : 10.07.2014, 13:36:48 »
Ei kuskin ovessa taida moottoria ollakaan? ??? Pelkkä anturi mikä ohjaa muita ovia. Käyttöjänimimerkki Mrop taisi kaiken muun puuhailun lisäksi käyttää hartsia vahvistukseen.
No kun halvalla sai.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #110 : 10.07.2014, 14:00:10 »
Ei kuskin ovessa taida moottoria ollakaan? ??? Pelkkä anturi mikä ohjaa muita ovia. Käyttöjänimimerkki Mrop taisi kaiken muun puuhailun lisäksi käyttää hartsia vahvistukseen.

Juu ei ole moottoria kuskin ovessa, tosin kun kuvaa katsoo niin on kuin olisikin siellä oven vasemmassa alakulmassa. On ainkin ruuvit paikallaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #111 : 10.07.2014, 14:11:52 »
Etsi joku, jolla on TIG-hitsausvehkeet ja osaa käyttää niitä. Tigillä nuo murtumat voi siististi korjata, MIG/MAG äkkiä alkaa räkimään ja sitten on koko oven sisus täynä niitä nöölejä.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #112 : 10.07.2014, 15:12:40 »
On kuin onkin siellä moottori. Otin johdot irti ja kokeilin akulla: toimii auki ja kiinni. Kuskin kahvassa olevasta keinukytkimestä pitäisi ilmeisesti toimia kaikki lukot kiinni ja auki. Tai sitten sulkemalla nupista... (?) Mutta kuten sanottu niin siinä piirissä on jossain vika, josta syystä ei skulaa.

Puhdistin oven paineilmalla, rievulla ja asetonilla. Kastelin sisustan pellavaöljy-terva-seoksella niinkuin sveduviikingit aikoinaan laivansa. Ovikaiuttimien johdot menee nyt vaihtoon, en ala ihmettelemään missä ihmeessä on signaali poikki. Laitan sisäpuolelle ulkopeltiin uutta bitumimattoa, niinkuin siellä alunperin oli ja peittelen nuo aukot uudella äänieristysmatolla. Se hitsaaja pitää nyt koettaa löytää jostain. Ikkuna on siinä takana mutta jos laskee sen aivan alas niin ehkä saadaan se riittävänä kauas hitsauskohdasta siksi aikaa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #113 : 10.07.2014, 15:34:00 »
Ei tuo lasinkaan irrotus mikään paha rasti loppuviimeks ole, vaikka siltä voi aluks vaikuttaa.
Mutta jos siihen lasin päälle laittaa jotakin suojaksi hitsauksen ajaksi, niin ei tarvinne sitä sitten irrottaa.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #114 : 10.07.2014, 18:12:50 »
Nostaa ikkunan ylös ja sitten suojaa sen vaikka pahvilla...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #115 : 10.07.2014, 22:22:02 »
Niiihin sähkölaseihin saa lisää vauhtia kun putsaa kytkimet. Virta sinen apparin lasille tulee aina kuskinpuoleisen kytkimen läpi, eli vaikka se apparin kytkin toimisikin hyvin, se kuskinpuoleinen (apparin oven) kytkin voi jumittaa sen apparinlasin.

Sen kytkimen saa avattua pikkuisilla ruuvareilla tms työkaluilla. Sisällä on pari jousta ja kuulaa, jotka leviävät ympäriinsä, eli purkuoperaatiota ei kannata tehdä sepelipihalla tms.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #116 : 12.07.2014, 17:04:51 »
Kiitokset kaikille asiantuntevista neuvoista ja kannustavista kommenteista. Sain keskuslukituksen, sähkölasit ja kaiuttimet toimimaan. Loppujen lopuksi puhdistus ja öljyäminen riitti, mikään komponentti ei vaikuttaisi olevan epäkunnossa. Keskuslukitus toimii nyt avaimella, nupista ja painikkeesta. Kytkimien puhdistaminen oli ratkaiseva liike, eikä niitä itse asiassa tarvinnut avata: lähtivät sitten toimimaan aseöljyn avulla. Sähkölasikin alkoi toimia reippaammin! Ovikaiuttimien johdot on vedetty kokonaan uudestaan.

Kuskin puolen painikkeet:



Oikean puolen painike:


Sovin ajan hitsarille maanantaille, jos tämä vaikka saisi korjattua kuskin ovesta löytyneen murtuman.

Hattuhyllyllä on nyt tuollaiset koaksiaalikajarit, jotka asensin vanhoihin reikiin. Postissa on tulossa nelituumaiset Hertzit etuoviin.


« Viimeksi muokattu: 12.07.2014, 22:16:05 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #117 : 18.07.2014, 12:24:15 »
Ovenkorjaushommat ovat olleet seisoksissa, koska tilaamani 4 tuuman Hertzit eivät sopineetkaan oviin. Sisemmän ovipellin ulkopinnasta ikkunan pintaan on n. 40 mm ikkunan ollessa auki.



Verhoilun puolella pelivaraa on muutama millimetri, keskellä vähän enemmän. Näin ollen kajarin paksuus teoriassa on maksimissaan 45 mm. erittäin tarkasti räätälöidyn asennuskehyksen avulla asennettuna. Ovipaneeli joustaa jonkin verran, joten väliin voi asettaa pienen tallan pitämään välimatkaa kovaäänisen ulkopintaan.



Kunnostan seuraavaksi verhoilun kiinnitysnuppien reikiä lasikuidun avulla. Mistä tulikin sitten mieleen nämä kiinnitysklipsit. Niitä näyttäisi olevan kahdenlaisia: kahdella ja pidempi, kolmella hartialla varustettuja. Yläreuna on kiinnitetty näillä pidemmillä. Yläreunan kiinnitys on äärimmäisen tärkeä, sillä tuskin siellä on turhaan metallinen vahvike koko matkalla. Jos kaikki kiinnikkeet ovat kunnolla kiinni, nin ovi on huomattavasti tukevampi ja hiljaisempi. Tässä autossa kuskin puolen oven yläreunan kiinnikkeet olivat irti ja ovipeltikin oli murtunut, kuten jo aiemmin todettiin. Paikallinen ammattitaitoinen hitsaaja korjasi tämän vartissa.

« Viimeksi muokattu: 18.07.2014, 14:28:45 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #118 : 27.07.2014, 11:11:37 »
Asensin oviin 4-tuumaiset RetroSound-kaiuttimet, joiden syvyys 45 mm. riittää juuri ja juuri. Lisäksi oikea asennussyvyys syntyy 4 mm. vanerin avulla. Teippasin lopuksi asennusaukon reunoihin eristemattoa.



Sain ovipahvit jotensakin paikoilleen. Yläreunan sovitus on kaikkein vaikein, sillä kiinnikkeiden reiät olivat siellä jokainen enemmän tai vähemmän rikki ja pahvia joutui paikkailemaan lasikuidulla.

Tämän jälkeen on keskitytty lähinnä testailuun ja ajamiseen. Ajoimme illalla 75 km päähän Martonvaaraan lavatansseihin, jonka jälkeen joutui pulahtamaan vielä paikalliseen järveen uimaan. Bertone on oikein hauska ajettava ja auto on toiminut kaikin puolin luotettavasti. Lisäksi ovien korjaus ja äänieristyksen ehostaminen paransivat ajomukavuutta merkittävällä tavalla.



Valaistus on oikein miellyttävä beigessä sisustuksessa.




Seuraava isompi (pidemmän aikavälin) urakka olisi sitten Cruise Control. Sitä ennen pitää saada vaihdettua nopeusmittarin vaijeri uudempaan.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2014, 13:34:36 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #119 : 27.07.2014, 15:27:33 »
On se upea, uintireissukin varmasti aivan erituntunen kun tällä käy :) Eurokilvet vielä vaihtaa oikeisiin :)

 

Carcom Oy  Elekma