RallyBaron  Samppasport

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #135 : 07.08.2014, 17:51:09 »
Offtopic:
Eikös tuo moottorityyppi ole kuitenkin ollut aikanaan erittäin laajasti käytössä? Volvo, Renault, Citroen(?), Lancia, DeLorean ja muutama kilpa-auto on kyseistä moottoria käyttänyt.

Jos en ihan väärin muista, niin Alpinen pervossa olisi ollut jotain muutoksia tehtynä öljynkiertoon. Olikohan tehokkaampi pumppu, öljypohjassa oleva "sumppu" niitä asioita. Saatan muistaa väärinkin.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #136 : 17.08.2014, 17:49:28 »
Vaihdoin nopeusmittarin vaijerin ja asensin puuttuvat Cruise Control -järjestelmän osat paikoilleen. Nopeusmittarin ajoittaiset värinäoireet kaikkosivat mutta cruise on vielä aivan pimeänä. Autossa on ollut alunperin cruise, mutta johtosarja ja keskusyksikkö oli purettu pois. Jarrupolkimen anturi oli väännetty pihdeillä vinoon ja tehostinsylinterin ja takaiskuventtiilin (?) välinen T-haraa oli suljettu. Asensin järjestelmän uudestaan, uusin polkimen anturin, letkut ja kytkin johdot uusvanhaan keskusyksikköön, jonka asensin ohjeen mukaisesti oikean puolen jalkatilaan. Tehostinsylinteriin ja kaasunsäätimeen en koskenut lainkaan. Tehostinsylinterin johdot oli vedetty rungon läpi jalkatilaan ja roikkuivat siellä vapaana keskusyksikön kohdalla.

Keskusyksikkö jalkatilassa oikealla:


Tehostinsylinteri:



Kaasunsäädin:


"Käyttöliittymä":


Jarrupolkimen anturit (jarruvalon kytkimen johdot eivät taida näkyä kun ovat niin ylhäällä):



Cruisen johtosarjan punainen johto tulisi kytkeä jarruvalokoskettimen +-puolelle (kunpihan se nyt onkaan...) ja ruskea minuspuolelle.

Kaapelisarjan ja vipukytkimen välinen liitos.


Mittarin takana on ruuvattuna induktioanturi, johon kytketään johtosarjan sininen ja harmaa johto.



Mutta kuten tuli jo sanottua, järjestelmä ei anna itsestään vielä minkäänlaista elonmerkkiä. Mistähän tuota vikaa alkaisi ensimmäisenä etsimään...?

EDIT - kytkentäkaaviokirjassa näyttäisi olevan esitettynä 4 eri tilaa:

1) cruise on-asennossa ja set speed painetaan
2) asetetun nopeuden pitäminen
3) jarruttaminen
4) asetetun nopeuden palauttaminen

Noita pitää alkaa testaamaan alkaen kohdasta 1, eihän tässä ole muuta keinoa.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2014, 07:48:08 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #137 : 23.08.2014, 23:10:22 »
Näyttää vähän siltä, että cruisen vika on nyt johtosarjassa tai liitoksissa. Yleismittari näytti nollaa kaikissa ohjaimeen tulevissa nastoissa. Tänään en ehtinyt jatkamaan cruisen pähkimistä sillä vaihdoin moottoriöljyt ja puhdistin samalla öljypohjan. Joku aiempi omistaja on tehnyt tämä aiemmin, sillä pohja oli melko puhdas ja tiivisteessä oli tuoreemman näköistä mustaa silikonitahnaa.



Tässä pohja ennen puhdistusta:



Ja pesun jälkeen:



Uusi tiiviste.



« Viimeksi muokattu: 24.08.2014, 20:22:38 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #138 : 07.09.2014, 16:18:35 »
Kävin sunnuntaiajelulla Volovoa ulkoiluttamassa ja nappasin samalla pari valokuvaa.







Cruisen ongelmien analysointi taitaa jäädä talveksi. Pitää irrottaa sylinteri ja koettaa testata sen toimivuus. Minulla on toinenkin sylinteri varalla. Ohjauspiiri on ainakin päällisin puolin ehjän näköinen.



Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #139 : 07.09.2014, 17:11:18 »
Mahtavaa tuo analoginen tekniikka :).
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #140 : 07.09.2014, 18:46:11 »
Kytkentäkaavio on tällainen:




Tilakuvien perusteella servo/sylinteri (komponentti C) vetää vaijeria sisään kun plusvirta menee ruskeasta (BR) sisään ja oranssista (OR) pois. Tässä esimerkiksi jarrutuksen jälkeen tallennetun nopeuden palauttaminen:



Jarrutettaessa vaijeri pitäisi ilmeisestikin löysätä ja silloin virta kiertaa servon oranssista valkoiseen.



Servossa on oikeasti yksi johto enemmän eli (4+2 = 6 kpl) kuin noissa kuvissa?? Lisäksi vielä ao. kuvan alareunassa näkyvää vihreätä maajohtoakaan ei ole merkitty kuvaan.



Näistä tätä ongelmaa pitäisi ilmseistikin alkaa selvittämään. Ebayssa olisi ollut joskus kokonainen 240/260 cruisen asentajan ohjekirjakin myytävänä, mutta hintaa olisi tullut kaikkine kuluineen liian monta kymmentä euroa.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 19:02:12 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #141 : 18.09.2014, 20:36:13 »
Syksy saa ja harrastusautoilu saa kohta jäädä. Kävinpähän vielä kerran Bertonella marketissa...



Huomatkaa vrcf-rekisterikilven tausta :pomo:



Samalla kokeilin "uutta" nahkaista ohjauspyörää.





« Viimeksi muokattu: 29.09.2014, 19:39:57 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #142 : 25.09.2014, 23:04:59 »
Kyllä tuota kelpaa ruuvata

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #143 : 26.09.2014, 09:45:52 »
On kyllä todella komea auto ja eroaa massasta. Kelpaisi kummasti, ai että :pomo:
a car you can believe in

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #144 : 29.09.2014, 19:13:13 »
Kiitoksia vaan kannustavista sanoista. On tää Volvoilu vaan hauska harrastus ja koko ajan oppii uutta, mikä taitaa olla se homman juju meikäläisellä.

Vaihdoin jokunen viikko sitten autosta öljyt Castrolin GTX 10W-40-laatuun. Koneesta ei ole tihkunut pisaran pisaraa. Edellisen vuoden ajan moottorissa oli täyssynteettinen Mobil 5W-30 (muistaakseni) ja sen kanssa pohjapanssarin pohja oli kesän jälkeen hivenen öljyinen.

Mutta entäs se vaihdelaatikko. Ohjeen mukaan BW-55-laatikon täyttö on 6,75 litraa. Öljyt vaihdettiin viime vuoden lokakuussa Volvo-huoltamossa ja olisikohan tullut hivenen liikaa tavaraa sisään, sillä mittatikusta nyt kylmänäkin tarkistettuna koko mittatikun asteikkoalue on öljyssä. Siinä on piskuinen täppä yläreunassa, joka käsittääkseni tarkoittaa täytön ylärajaa. Käyttöohjekirjan mukaan ylitäyttö voi aiheuttaa öljyvuotoa "För hög oljenivå kan utföra oljeutkast". Ja laatikosta on tihkunut öljyä autotallin lattialle.

Pitäisiköhän tuolta laatikosta laskea hieman öljyä ulos?

EDIT - Cruisen vianetsintä on edennyt siihen vaiheeseen, että seuraavaksi pitäisi mitata nopeusmittarin anturin toiminta. Tähänastisten testien perusteella johdotus ja maadoitus on kunnossa. Samoin vilkkukytkin, se kun on nimittäin uusi. Homma jatkuu anturin, servosylinterin ja keskusyksikön testauksella. Juuri tänään löysin tätä hommaa varten sopivan 1000 ohmin vastuksen. Se on harrastelijalle vähän konstikas testattava kun pitää mitata pelkääjän paikan jalkatilasta kahden liittimen välisen virran määrää eri nopeuksilla. Servosylinterin mittauksessa tarvitaan vielä painemittari, joka pitää etsiä jostain esim. lainaan. Ohjeessa mainitaan, että keskusyksikön transistorit palavat, mikäli servossa on sopivanlaatuinen vika. Muuan työkaveri on elektroniikka-alan dipl.ins ja hänen neuvonsa mukaan transistorin pystyy tietyin rajoittein testaamaan vastusmittauksella piirilevyltä. Ehkäpä sieltä piirikortilta pystyy joitakin yksittäisiä transistoreja jopa vaihtamaan, kun ei noita piirilevyjä saa mistään varaosaliikkeistä. Kuten ei niitä servojakaan.

Cruisen vianmääritysmanuska löytyy jopa netistä pdf-tiedostona, esim. täältä: http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/240%20Wiring%20Diagrams
« Viimeksi muokattu: 29.09.2014, 21:42:53 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #145 : 29.09.2014, 23:04:24 »
Öljyt mitataan koneen käydessä, tuo on normaalin kuulosta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #146 : 30.09.2014, 19:54:12 »
Öljyt mitataan koneen käydessä, tuo on normaalin kuulosta.

Niinhän se tehdään, yllättävän korkealla on vaan öljyntaso kylmänä kun kone ei käy kun on yli koko tikun asteikon. Pitää tarkistaa joskus ajon jälkeen, jos vaikka muistaisi. ATF Type F taitaa olla lähinnä tilaustavaraa nykyään. Käyttöohjeen mukaan myös Type G sopisi.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #148 : 05.10.2014, 15:49:26 »
Kyllä mä ainakin paikallisesta harakiristä sain sopivaa ATF:ää suoraan hyllystä.. :-[

Siinä tikussa pitäisi olla asteikko kylmälle ja lämpimälle öljylle. Kone tulille, keppi hetkeki pakille, draiville ja tapaisin parkille ja sitten mittaamaan.

Öljyn vaihdossa tuo 6,75l öljytilavuushan ei ole mitenkään olennainen tieto, lähinnä vain nippelitietoa harraselijoille, koska millään järkevällä tavalla vaihteistosta ei saa öljyjä kokonaan ulos. Öljyropiun avaamalla sieltä tulee kai noin puolet öljyistä, ja huuhtelemalla ne aina vähän sekoittuvat niin ettei tuo 6,75l riitä. Kaikkein ryhjimmäksi sen saa kun irroittaa turbiinin ja valuttelee sieltä öljyjä, mutta turbiinin tyhjäksi valuttaminen on jotain sellaista salatiedettä että multa se ei ainakan onnistu kuin poraamalla sen kylkeen reikä, jonka jälkeen se onkin entinen turbiini.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #149 : 05.10.2014, 18:36:44 »
Siinä tikussa pitäisi olla asteikko kylmälle ja lämpimälle öljylle. Kone tulille, keppi hetkeki pakille, draiville ja tapaisin parkille ja sitten mittaamaan.

Mittasin useamman kerran ja usein kävi niin, että ilmeisesti öljyä levisi tikkuun noston aikana sieltä putkesta siten, ettei öljyn tasoa saanut luotettavasti mitattua. Lienee viisainta menetellä juuri näin ja aina samalla tavalla. Lämpötila on erittäin olennainen tieto, koska kylmän minimi ja lämpimän maksimi on melkein tikun mitta-asteikon päästä päähän.



Ja kun showroom-osastolla ollaan niin tässä näillä näkymin syksyn viimeinen ajo:



Mielestäni Volvon värikoodi 135 sopii mukavasti syksyn värimaailmaan.

 

Kulkukoira  Proturbo