Autodiagnoosi  Carcom Oy

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #195 : 10.01.2015, 10:27:43 »
Mielestä kyllä tuollainen toimii oikein hyvin. Eiköhän ne originaalitkin ole ollut alumiiniputkea.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #196 : 10.01.2015, 10:28:50 »
Tommosta taipusaa alumiiniputkeahan käytetään kaikissa volvoissa pakosarjoilta horimaan lämpimää ilmaa?

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #197 : 10.01.2015, 10:51:24 »
Nuo aluletkut olivat aika edukkaita kumipörssissä. Laadukkaat tuning-kamathan olisivat ihan toista luokkaa. Ei tullut kuitenkaan kiinnitettyä huomiota tuohon lämmönkestoon. Tuossa saattaa olla jotain kuituakin seassa, mistä näitä tietää.

Semmoinen ongelma on nyt syntynyt, että vaihdelaatikon peräpäästä tihkuttaa jostain öljyä kiihtyvällä vauhdilla. Lieköhän joku tiiviste tullut tiensä päähän kuivassa ja lämpimässä autotallissa. Tai sitten kesällä vaihdetun nopeusmittarin vaijerin alapää on tullut asennettua hieman huolimattomasti (itsehän sen tein). Olin aikonut aukaista laatikon pohjan ja vaihtaa tiivisteet ja sihdin keväällä, mutta nyt taidan varata ajan paikalliselle siniselle jo kevättalvesta, jotta tämä vuoto-ongelmakin tulisi selväksi samalla. Omassa ahtaassa autotallissa kun ei pysty muuta kuin toteamaan että öljyä tippuu jostakin.

EDIT - Käynnistin moottorin ensimmäistä kertaa syksyn jälkeen. Kone lähti melkolailla helposti käyntiin. Käyntiääni on muuttunut reilusti pehmeämmäksi venttiilien säädön myötä. Ja ilmaantui uusia ongelmia: jarrujen varoitusvalo, laturin varoitusvalo ja käsijarrun varoitusvalo on jatkuvasti päällä. Lisäksi molemmat valojenpyyhkimet nousivat ylös kun virta laitettiin päälle! Eli monenlaista pientä pähkinää on vielä purtavana kevättalven ratoksi  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 14:04:52 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #198 : 10.01.2015, 14:54:08 »
EDIT - Käynnistin moottorin ensimmäistä kertaa syksyn jälkeen. Kone lähti melkolailla helposti käyntiin. Käyntiääni on muuttunut reilusti pehmeämmäksi venttiilien säädön myötä.

Mukavaa onnistumisen iloa talven keskellä :)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #199 : 10.01.2015, 17:08:41 »
Mukavaa onnistumisen iloa talven keskellä :)

Kiitoksia, kiitoksia! Uusi konehuoneen johtosarja ja säädetyt venttiilinvälykset, kyllähän se koekäynnistys ilahdutti siltä osin kun kone pelitti selvästi aiempaa napakammin :).

Iloa kuitenkin laimensi nyt ilmaantunut jarrun ja latauksen merkkivalojen palaminen. Laturi on aika lailla hankalassa paikassa koneen vasemman (edestä katsoen) sivun alla ja siinä on vielä ilmastoinnin kompura päällä, joten johtojen kytkentöjen selvittäminen on aika lailla hankalaa. Itse olen aika lailla aloittelija näissä hommissa, joten korjaajan käsikirjoja ja kytkentäkaaviota saa selailla aika lailla taajaan.

Nyt jos joku tietää todennäköisen syyn jarrujen varoitusvalon tai latauksen merkkivalon palamiseen niin kaikki neuvot vianmääritysproseduurin suhteen ovat tarpeen. Ehkäpä vrcf-palstalta löytyy jotain toimivia vinkkejä myös....

Lisäksi vaihdelaatikon paikkeilta tiputtaa tällaista nestettä.


Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #200 : 10.01.2015, 22:30:15 »
Voisiko varoitusvalojen palamiselle (jos ne alkoivat samaan aikaan palamaan) löytyä selitys mittariston takana olevasta jännitteen tasaajasta? Ehkä sen liittimet eivät saa kontaktia tai jossain niissä pinneissä on kylmäjuotoksia. Myös elektrolyyttikondensaattorit (yleensä 2kpl) ovat saattaneet tulla tiensä päähän, ja ne täytyisi vaihtaa.
Omassa autossani alkoi pari vuotta sitten yht`äkkiä polttoainemittari näyttämään nollaa ja siihen auttoi noiden osien puhdistus ja kondensaattorien vaihto uusiin.
Nuo kannattaa varmasti katsoa kuntoon sen jälkeen kun olet käynyt ensiksi sulakkeet ja anturit läpi, ja ellei niillä korjaannu.


Jännitteen tasaaja.


Vanhat elkot.


Uudet elkot.

Nämä minun kokemukset ovat -87 mallisesta ja sähköisellä nopeusmittarilla, mutta niissä voi kuitenkin olla jotain yhteneväisyyksiä (kuten tuo jännitteen tasaaja).
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 22:33:34 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #201 : 10.01.2015, 22:53:48 »
Ota laturilta heräteliitin irti ja käännä virrat päälle, sammuuko merkkivalo?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #202 : 11.01.2015, 09:35:12 »
Ota laturilta heräteliitin irti ja käännä virrat päälle, sammuuko merkkivalo?

Yritän tätä tänään. Irrotan vaikka koko konehuoneen johtosarjan siitä tulipellin liittimestä. Samalla voisi varovasti käsitellä liitospinnat. Ilmeisestikin latauksen merkkvalo pitäisi olla sammuksissa, jos tämä punainen johto kytketään esim. runkoon?



Tarkistan johdotukset muutenkin sen laturin osalta. Samoin polttimot (valojen varoitusvalo palaa myös) ja jarrujen toiminta.

^^Kuulostaa aivan mahdolliselta skenaariolta tuo mittaristossa piilevä ongelma, koska kaikki vikavalot liittyvät eri alijärjestelmiin. Nyt tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että itse asiassa kaikki mainitut varoitusvalot menevät sulakkeen numero 13 kautta! Se pitää ainakin tarkistaa. Mittaristossa on jo ennestään sellainen vika, että mittarivaloista ei oikea puoli toimi, vaikka olen tarkistanut polttimot. Eli jotain "ruttoa" siinä elektroniikassa on jo.

Kuinkas tällainen "hobbymekaniker" pystyy tarkistamaan yleismittarilla että toimiiko laturi vai ei?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #203 : 11.01.2015, 10:41:21 »
Siis toi lataus toimii siten et akulta menee sähkö merkkivalon kautta laturin hertekäämille, kun laturi ei pyöri ja sytytysvirta on vielä poikki. Merkkivalo palaa koska käämin resistanssi on pieni, joten lamppu saa maata käämin kautta. Laturin herätekäämi muodostaa magneettivuon. Sit ku moottori käy ja laturi pyörii herätekäämiin indusoituu jännite, joten lampun molempiin napoihin tulee positiivinen jännite, lamppu sammuu. Laturi lataa ja sen voit todeta mittaamalla yleismittarilla alun navoista jännitteen. Jos on enempi kuin akun lepojännite niin se lataa. Pitäis olla vähintään 13.5V että toimii kunnolla. Mikäli toi latausvalo palaa kokoajan ja se on kytketty oikein tuskin laturikaan mitään lataa. Voi se silti vahingossa hieman herätä jäännösmagnetismin takia, mutta ei ole kuitenkaan todennäköistä. Ota herätevirtajohto irti laturin päästä laita virrat päällr ja mittaa tuleeko sinne jännite, täs kohtaavlamppu ei saa palaa, mut pitäis piuhassa näkyä akkujännite.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #204 : 11.01.2015, 11:45:33 »
Kiitokset neuvoista! Sulake 13 ei ainakaan näyttäisi olevan palanut eikä alkanut toimimaan pyörittelyn jälkeenkään. Seuraavaksi testaan, toimiiko lataus jne. Vikamerkkivalot (lataus, jarrut, käsijarru, valot) palavat siis edelleen.

Latasin youtubeen videon, jossa kuuluu käyntiääni ennen ja jälkeen venttiilien säädön. Sanoisin että kyllä se kalkatus hiljeni jonkin verran.

<a href="https://www.youtube.com/v/IKlXRCox694" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IKlXRCox694</a>

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #205 : 11.01.2015, 12:13:47 »
Huomattavasti terveempi ääni tuossa toisessa pätkässä. Jos kun kummatkin testit olisi nauhoitettu samassa tilassa (nyt toinen ulkona ja toinen tallissa) niin olisi vielä parempi vertailupohja.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2015, 12:15:21 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #206 : 11.01.2015, 13:29:38 »
240 on tuo varoitusvalojen testausjärjestelmä. Käsi- ja jalkajarrun varoitusvalot syttyvät myös kun latausvalo syttyy.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #207 : 11.01.2015, 13:58:33 »
Nytpä se latausvalo ja samalla jarrujen varoitusvalot sammuivatkin, kun painelin kaasua! Jännite akulla oli moottorin käydessä yli 14V.

Kylläpä kannatti tehdä se venttiilien säätöhomma. Tässäkin oppaassa http://www.volvotips.com/index.php/240-260/volvo-240-260-buying-tips/ kehotetaan tekemään se käyttöautossa joka vuosi (!): Be sure the valves adjusted (no shims needed, it works with special adjustable screws) every year. Saman oppaan mukaan ölpät taas pitäisi vaihtaa enintään 5000 km välein.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #208 : 11.01.2015, 14:12:21 »
Nytpä se latausvalo ja samalla jarrujen varoitusvalot sammuivatkin, kun painelin kaasua! Jännite akulla oli moottorin käydessä yli 14V.
Eli vika on laturin herätekäämissä.
Jäitä housuun!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #209 : 11.01.2015, 17:10:36 »
Eli vika on laturin herätekäämissä.

Se on varmaan laturin takana.

Nyt kun sain koneen jotenkin pelittämään niin pitihän sitä käydä pieni testauslenkki heittämässä lumipyryssä ja pakkasessa. Asensin viime vuonna uudet lyhtyjen pesimet paikoilleen, jotka kytkin vasta syksyllä paikoilleen huoltaessani ajovaloja. Ne pesimien moottorit ilmeisesti väärissä paketeissa (vasen oikeassa ja päinvastoin), koska nousivat tuolla tavalla pystyyn. Säädöt tulivat kyllä muuten kohdalleen  :buck2:


 

Autoracing  KL-varaosat