Futurez  Kulkukoira

b19a:n turbotus

  • 199 Vastauksia
  • 81102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #165 : 12.05.2013, 22:03:24 »
Eipä taida paljon olla väliä onko 8.5 vai 8.8, ja äkkiähän sen patin laikalla ajaa pois jos sikseen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #166 : 12.05.2013, 22:07:50 »
niin ja kunnon moottorinohjauksella 8,8 purkat ei aiheuta mitään ongelmia. Tietty jos jollain Kjetillä tarvii pelata niin asia on eri.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #167 : 12.05.2013, 22:32:05 »
Muutama kyssäri tuli mieleen liittyen bensalinjoihin kun muutetaan kaasari ruiskuksi, ja käyttää vakio tankkia.
Saako moisen toimimaan ilman välitankkia ja siirtopumppua?
Toimiiko vakio tankkilaite vai ahdistaako?
Miten olette moisen toteuttaneet?
Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #168 : 12.05.2013, 22:59:51 »
Eipä taida paljon olla väliä onko 8.5 vai 8.8, ja äkkiähän sen patin laikalla ajaa pois jos sikseen.

Patti mäntiä ollut B19K moottoreissa. Niissä puristus suhde jotain 10. Siis sellaisilla pateilla jotka voi laikata pois.
Miksei noita pattimäntiä olisi eksynyt joskus B19A moottoreihinkin?

B19A männät yleensä tasapäisiä, olikohan joissakin matala allas, en muista tarkkaan. Jäävät lohkon alapuolelle YKK:ssa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #169 : 12.05.2013, 23:02:49 »
Muutama kyssäri tuli mieleen liittyen bensalinjoihin kun muutetaan kaasari ruiskuksi, ja käyttää vakio tankkia.
Saako moisen toimimaan ilman välitankkia ja siirtopumppua?
Toimiiko vakio tankkilaite vai ahdistaako?
Miten olette moisen toteuttaneet?

Katoppa onko vakio tankissa tyhjennys roppua. Jos on niin ota polttoaine sieltä. Käytä sen verran pitkää pulttia että ei ime ihan kaikkea mutaa tankin pohjalta vaan ottaa vaikka 5mm ylempää
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #170 : 13.05.2013, 18:39:25 »
Paljonko b19 alakerran m-kanget kestää hevosia?
Vai mikä vakio b19A alakerran (8,5:1 puristukset) heikoin lenkki on turbokäytössä?
Männät vaihtuu näillä näkymin takosiin.
Mitenkäs porukka on menetellyt kankien, kammen ja kannen pulttien suhteen?
Mitä kaikkea kannattaa uusia, kun konetta ei ole avattu aiemmin?

E: Saako b19A mäntiä enää mistään? kovasti olen yrittänyt etsiä.
Ei oikein muitakaan järkevän hintaisia mäntiä tahdo löytyä.
JE pistons männät löysin ruotsin puolelta, mutta hinta 900e, joka menee yli budjetin.
Puristukset sais olla noin 8,5:1.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013, 19:23:55 kirjoittanut samperi50 »
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #171 : 13.05.2013, 20:14:30 »
Paljonko b19 alakerran m-kanget kestää hevosia?
Vai mikä vakio b19A alakerran (8,5:1 puristukset) heikoin lenkki on turbokäytössä?
Männät vaihtuu näillä näkymin takosiin.
Mitenkäs porukka on menetellyt kankien, kammen ja kannen pulttien suhteen?
Mitä kaikkea kannattaa uusia, kun konetta ei ole avattu aiemmin?

E: Saako b19A mäntiä enää mistään? kovasti olen yrittänyt etsiä.
Ei oikein muitakaan järkevän hintaisia mäntiä tahdo löytyä.
JE pistons männät löysin ruotsin puolelta, mutta hinta 900e, joka menee yli budjetin.
Puristukset sais olla noin 8,5:1.

Mielestäni 2 litraiseen koneeseen ei ole järkeä ostaa takomäntiä, ellei kyseessä ole joku luokka tai vastaava rajoitus kuutiotilavuudesta.
B19 vakio osilla voi huoletta ottaa noin 400 hv irti sikäli mikäli siitä saa sen verran irti. Vaatii myös muilta osilta jonkin verran. Käytettävyys
voi olla hieman kulmikas, kun kyseessä kuitenkin pieni moottori.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #172 : 15.05.2013, 21:39:38 »
Öööh. B19 moottoriin UUDET männät? Ihanan kustannustehotonta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #173 : 15.05.2013, 22:01:51 »
Olis tarkotus kymppikoneeseen pultata kiinni kampiakselin asentotunnistin pottapyörän kehältä lukemaan. Satasarjan koneissahan on anturin kohdalta valu hieman "paksumpi" eli siinä on patit kierteiden kohdalla, joihin asentotunnistin tulee. Löytyykö patteja kymppikoneesta? Onnistuuko asentotunnistimen asennus muuten helposti? Tarkotus tehä jigi, jolla porailee reiät ja kierteyttää, mikäli vaan mahdollista. LH-2.4 olen asentamassa b21 koneeseen. Muita ongelmia en ruiskun asennuksen suhteen näe. Tankki ja bensapumppu hommat on hoidettu. K-jetin boschin pumpun pitäs riittää paremmin, kuin hyvin.

Tuli kyl vähän offtopic, mut eiköhän aiheeseenkin päästä...  ;)
« Viimeksi muokattu: 15.05.2013, 22:03:34 kirjoittanut Laakeririkko »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #174 : 16.05.2013, 21:48:58 »
Olis tarkotus kymppikoneeseen pultata kiinni kampiakselin asentotunnistin pottapyörän kehältä lukemaan. Satasarjan koneissahan on anturin kohdalta valu hieman "paksumpi" eli siinä on patit kierteiden kohdalla, joihin asentotunnistin tulee. Löytyykö patteja kymppikoneesta? Onnistuuko asentotunnistimen asennus muuten helposti?
Mötrönicissä oli 2anturia vauhtipyörällä, lohko vaihtu b200->b23et-lohkoon, ei ollu ongelmia.
En vaan pirullakaan muista tarviko tehä kierteet, mutta reikäaihiot ainakin tais olla.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #175 : 16.05.2013, 22:03:44 »
Onko jollain varmempaa tietoa? Oma lohko on B21 ja ilmeisesti 76 vuosmallista, siitä ei tosin varmuutta. Eli on siis mahdollista, että lohkossa on anturin kiinnityskohdassa jo valmiit reijät, joista puuttuu kierteet. Mikäli näin on helpottuu ruiskun asennus huomattavasti.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #176 : 19.05.2013, 11:56:45 »
Patti mäntiä ollut B19K moottoreissa. Niissä puristus suhde jotain 10. Siis sellaisilla pateilla jotka voi laikata pois.
Miksei noita pattimäntiä olisi eksynyt joskus B19A moottoreihinkin?

B19A männät yleensä tasapäisiä, olikohan joissakin matala allas, en muista tarkkaan. Jäävät lohkon alapuolelle YKK:ssa

Näin se kai on, eli tasapäiset männät on 8,8 puristuksilla (?) ja noi allasmännät on 8,5

Tossa kuva, jossa B19A allasmännillä..?

Google-kuvahausta hakusanalla: B19A piston


EDIT: Voihan varmasti niistä tasalakimännistäki ottaa sorvilla 0,5-1mm poies niin saa puristukset laskemaan jos tahtoo..
Mietin vaan ku itteäki kiinnostais tehä ekaks bensakoneeks tollanen b19A turbo..ja yhellä tutulla ois 242 -76 tai 77..aihiota siitä ei varmaan saa..on se sen verran ruosteessa, vaikee sanoo ennen ku näkee pohjan. Mutta jos siinä ois toi B19A kone..jos se on -77 tai uudempi. ::)
« Viimeksi muokattu: 19.05.2013, 15:59:11 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #177 : 20.05.2013, 07:06:00 »
Tää nyt ei ihan suoranaisesti liity B19A:n turbotukseen, mut kumminki.. Paljonko on 530/531 kannen palotilan tilavuudet? Mietin vaan esim. vaikka 530 ja B19A:n naittamista keskenään, puristukset varmaan laskee ku palotila on tod. näk. isompi? Jos jollain on esim. kokemusta B19 ja 530 naittamisesta keskenään niin ois kiva kuulla millaset puristukset sielä on jos joku on laskenu. :)
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013, 16:43:41 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #178 : 20.05.2013, 08:18:54 »
Onko jollain varmempaa tietoa? Oma lohko on B21 ja ilmeisesti 76 vuosmallista, siitä ei tosin varmuutta. Eli on siis mahdollista, että lohkossa on anturin kiinnityskohdassa jo valmiit reijät, joista puuttuu kierteet. Mikäli näin on helpottuu ruiskun asennus huomattavasti.

Ei muuta tietoa, kuin että kaikissa niitä anturin reijän paikkoja ei ole. Ja mun veikkaus olisi että noin vanhassa lohkossa ei ole, vaan ne on tulleet vasta uudempiin valuihin mukaan.
Mutta anturin saa myös sellaiseen lohkoon missä valussa ei ole niitä pultinkohtia, kun vain sihtaa tarkasti oikeaan kohtaan ja vinguttaa tasopintaan kolon anturille. Itsekin tuon operaation joskus suoritin, tosin katkaisin toiseen reikään kierretapin kun väänsin liian pohjaan asti. Siitä selvisin rälläköimällä lohkosta palan irti ja tekemällä tilalle ankanpyrstön mallisen kiilapalan, johon tuli uusi reikä. Hyvin toimi sekin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #179 : 20.05.2013, 10:26:21 »
Mä laittaisin vaan niitten kytkinkopan pulttien alle sopivan mallisen lattaraudan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Elekma