Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.

  • 16 Vastauksia
  • 3743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« : 23.10.2013, 13:40:49 »
Nonni.

Olkoon tämä ensimmäinen viestini tälle foorumille. Tarinahan alkaa siitä kun ostin männäviikolla volvon, v70 pakettiauto vuodelta 97 tdi koneella ja automaattilaatikolla, ja ajettu tarpeeksi. Ostaessa oli tiedossa että nopeusmittari lakkaa välillä soimasta ja se vika katoaa kun käyttää virrat pois. Nyt kun on ollut aikaa tutkailla kyseistä vikaa tarkemmin ni huomasin että se nopeustieto katoaa oikealle käännyttäessä hitaista nopeuksista, eli hieman tiukemmin. Mistäs kaukaa nopeustieto tulee ja oisko kellään mitään ideaa tommosen korjaamiseksi? Kaikki tuntuis muuten toimivan autossa hyvin, tuota pientä juttua lukuunottamatta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #1 : 23.10.2013, 13:48:35 »
ABS-antureiltahan toi nopeustieto tulee. Toimiiko absit ja/tai cruise?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #2 : 23.10.2013, 14:00:21 »
Cruise toimii sillon kun nopeusmittari toimii normaalisti, mutta jos mittari ei toimi niin sillon ei toimi sekään. abs:t toimi ainakin normaalisti kun niitä koettelin joitamia päiviä sitten, mutta sillonkin mittari oli toiminnassa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #3 : 23.10.2013, 15:01:28 »
Absin anturit ja niille tulevat johdot liittimineen tarkistaisin ihan ensimmäisenä.

Jos on mahdollisuus vikakoodeja lueskella tuosta, niin sieltä varmaankin löytyisi koodi tallentuneena abs-anturista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #4 : 23.10.2013, 15:45:26 »
Syttyykö abs-valo ennen starttia virrat päällä ja sammuuko itsestään parin sekunnin päästä (ei esim. öp-valon kanssa)? Ettei olis valoa poistettu taulusta tai tehty virityksiä...

Anturi- tai boksivialta kuulostaa, mutta silloin luulisi abs-valon syttyvän vika päällä. Nopeusanturi on kuuleman mukaan vaihteistossa ja signaali kulkee abs-boksin kautta.

Tietysti, jos vika on pelkästääm vaikka nopeusanturissa, niin tuskinpa se abs:n toimintaan vaikuttaakaan, tai valoa sytyttää.
Mutta vikakoodi siitä varmaankin jää muistiin.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013, 15:50:38 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #5 : 23.10.2013, 16:15:07 »
Nopeusanturi on kuuleman mukaan vaihteistossa ja signaali kulkee abs-boksin kautta.

Voipi olla että puhuin aluksi ihan höpöjä ja tämä versio on oikein. :) Joku fiksumpi varmaan vahvistaa tai kiistää?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #6 : 23.10.2013, 21:10:53 »
Nonni. pikaisen tutkinnan tuloksena etupään antureista löytyi itsetehtyjä liitoksia, aika hapettunutta meininkiä oli ja uusin liitokset ja putsasin pistokkeet. Lopputulos on sama kuin aloittaessa paitsi ettei nyt edes yritä toimia. ABS:n valo syttyy virrat laittaessa mutta sammuu yhtäaikaa kun muitakin valoja. Pitäiskö sen sammua selkeesti erikseen?

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #7 : 23.10.2013, 21:43:27 »
Mikäs ois varmin tapa saada abs-valo palamaan? Meinaan et jos selviäis et onko siellä polttimoiden kesken kikkailtu vai onko valot vielä oikeilla paikoillaan... Missäs tää laatikon nopeusanturi sijaitsee noin niinku fyysisesti ja minkälaisesta muppalosta on kyse?

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #8 : 23.10.2013, 21:57:38 »
Kyllähän sen valon pitäisi syttyä, jos on minkä tahansa anturin johto irti. Ja nytkin, kun abs:t ei toimi, pitäisi valpn siitä kertoa.
Omassa autossa abs- ja tracs valot palavat aika tarkkaan kaksi sekuntia, kun virrat laittaa II-asentoon ja sammuvat samanaikaisesti. Tracs-valon siis kuuluukin toimia samanaikaisesti.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #9 : 23.10.2013, 22:05:22 »
Vikakoodien luvulla lähtisin itsekkin vikaa metsästämään. Tuppaa olemaan vaan suht kallista touhua  :-\
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #10 : 23.10.2013, 22:11:16 »
Juu, pitää alkaa tutkimaan kunhan saa jostain soivan lukulaitteen lainaan... ajelemma siis gps:n kanssa siihen saakka ja ilman vakionopeudensäädintä  :-\

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #11 : 21.11.2013, 16:10:33 »
No täähän nyt sit jopa eteni. Vikakoodin luvussa käytiin laatikon kanssa ja olihan siellä aika lista kaikenlaista. Koodit kun poistettiin ja pikku lenkin pyöräytyksen jälkeen uudestaan asiaa tutkittiin niin koodeja jäi senverran että molemmat etupään abs-anturit oikosulku/katkos ja abs-hydraulipumppu mekaaninen tai sähköinen vika. Järjestelmän mukaan myös abs-valo palaa, mutta silmillä voi kuitenkin todeta että tämä ei pidä paikkaansa. Tod. Näk. joku edellinen omistaja kikkaillut lamppujen kanssa.

Seuraavaksi aattelin lähtee vaihtelemaan ensin molempiin antureihin uudet johdot, kun tuntuis aika haperoa ja "Huolella" korjattua olevan jo tuo tehtaalla asennettu kaapeli. Sit kun on kaapelit vaihdettu niin tutkitaan tilannetta uudestaan ja katellaan et pitääko vaihtaa antureitakin.

Onkos kellään kokemusta tuosta abs-pumpusta herjaamisesta ja ylipäätään pumpusta et onko se mimmonen kikkare?

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #12 : 21.11.2013, 19:12:12 »
Juuri lueskelin koodeja omasta vastaavasta kamppeesta ja samantapaisia oli listalla.
Oikeasta taka-anturista oli kaksi koodia ja kolmas oli juurikin toi "abs-hydraulipumppu mekaaninen tai sähköinen vika".

Omassa tapauksessa vika tosin on jo tiedossa ja se piilee juurikin siellä ABS:n boksissa.
Eli uudelleen tinailemista olisi vailla.

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #13 : 21.11.2013, 20:11:01 »
Muistakaa ne hammaskehät mitä anturit lukee. Niillä on tapana ruostua /  mennä poikki. Anturin reiästä näkee mikä on tilanne. Ja tosiaan ohjain yksikön voi irroittaa ja sahata auki / kylmäjuotokset voi korjata ihan itse jos on hyvä kolvi. 
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
« Vastaus #14 : 21.11.2013, 20:22:55 »
Tuota pumpun koodia on tullut muutaman kerran nähtyä ja aina on vika löytynyt boksista pumpun liittimen tinauksista.
Ja samalla vaivalla tinailee siitä vierestä ne ison liittimen juotokset, johon tulee mm. juurikin antureiden piuhat.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2013, 20:27:54 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Elekma  Autoracing