Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230f puutuu

  • 81 Vastauksia
  • 19549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hallipatsui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #60 : 07.01.2014, 22:45:38 »
Ilmeisesti tuntui vain diesel golffin jälkeen erilaiselta ja nyt kun on tullut ajeltua niin mitään vikakoodeja ei enää ilmesty. Ilmeisesti vika oli tankkipumpussa. Onpahan nyt kaikki anturit vaihdettu.  ;D

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #61 : 10.01.2014, 10:08:24 »
Nykiikö tyhjäkäynnillä vielä - vai käykö aivan tasaisesti yskähtelemättä? Entä kun vapaalla ollessa, tyhjäkäynniltä polkaiset kaasua, vastaako nyykähtämättä polkaisuun?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Hallipatsui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #62 : 10.01.2014, 13:46:52 »
Ei se täysin tasaisesti käy, mutta paljon paremmin kuin vähään aikaan. Pientä nykimistä kyllä vielä esiintyy. Autossa on nokkana vx3 mutta se ny tuskin paljoa tyhjäkäyntiin vaikuttaa.

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #63 : 14.01.2014, 12:19:44 »
Käytän valmista topikkia, oma b230f temppuilee. Eli ei lähde käyntiin muuten kuin starttipilotilla ja tyhjäkäynti heittelee. Ajossa ei mitään oireita esiinny, paitsi kytkin pohjassa sekä ihan pintakaasulla ajaessa nykii välillä. Oireilu alkoi syssymmällä siten, että välillä piti startata 2 kertaa. Oon vaihtanu uuden tyhjäkäynti venttiilin, säätänyt kaasuläppää, tulpat+johdot vaihtuivat, sytytyspääteaste vaihdettu mitä nyt äkkiseltään muistuu mieleen. Tyhjäkäynti parani huomattavasti uudella tk-venalla, mutta ei silti jaksa käydä kunnolla. Pudottaa kierrokset hetkittäin tosi alas. Pari kertaa sammunutkin.

Pilotilla se starttaa ja ajossa vanhat (vähäisetkin) vedot on tallella. Eilen huomasin että jos sammuttaa ja 20sek päästä starttaa niin lähtee itsekseen käyntiin. Olisiko toi ruiskupumpun takaiskuventtiili entinen? Mistä uusi, motonetistä ei ainakaan äkkiseltään katsottuna löydy mallikohtaisia. Olisko jotain yleistarviketta, letkujen väliin tulevaa.

Fixukselta sain sopivan venttiilin tohon väliin. Kylmänä oli ok tyhjäkäynti, lämpimänä alko temppuilee. Olisko se sitten ecun lämpöanturi sökönä?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 17:42:50 kirjoittanut Osxu »
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #64 : 06.02.2014, 20:25:40 »
Näkyy olevan muodikas vika.
Lainaan minäkin tätä aihetta, jos vastausta löytyisi paremmin.

B200F, LH2.4 + EZK116K

Oireet: kylmänä (mm. -8°c tai sitten roikasta) lähtee kauniisti käyntiin, mutta noin minuutin päästä lämmettyään alkaa käynti sekoilemaan, putput, puutuu, kierroksia ei jaksa, saattaa paukauttaa lujastikin, putkessa ja varmaan aiemminkin.

Strobolla mitattu sytytysennakko 0° vaikka tässä kuuluisi olla 12°. Ja siltähän se kone kuulostaakin, että myöhäiselle menee. Kun räkiminen ja puutuminen tosissaan alkaa, ennakko häviää aina jonnekin -20 tienoille eli siis jopa runsas 20 astetta JYKK.

Kokeilin huijaa EZK:ta ja pakotin apuakselin silmämääräisesti 10 astetta aiemmalle, sen EZK korjasi (nosti startin jälkeen kierrokset, vikavalo syttyi ja sammui, käynti normaaliksi) ja ennakoksi muodostui jälleen nolla. Siirsin apupyörää edelleen aiemmalle, ehkä noin 20 astetta, jolloin koneen käydessä näyttikin olevan ennakkoa 5 astetta, eli hieman paremmin. Tuolloin kone oli kuitenkin vielä melko lämmin joten nopeasti siitä alkoi oireilu. Jos kesti antaa kierroksia, ennakko kasvoi, mutta jokaisen puutumisen kohdalla ennakko poistui kokonaan väärälle puolelle.

En ole saanut käyntiä paremmaksi ollenkaan. Niin ja kone saattaa myös lämpinä toimia hieman pidempään kunnolla, mutta ajamaan en ole koko päivänä uskaltanut.

Vikakoodeja ei tule. Diagnoosilla kaikki ok (kaasuläpän asennot, komponenttitesti, asentoanturi ym), IMM navoista mitattu 3 jotain ohmia, ei mitattu jännitettä. Tulpat ok, kipinä hyvännäköinen, puola mitattu 7ohm ja 15jotain ohmia. Virranjakajankansi puhdistettu, hapettumat raaputettu pois. Bensapumput käyvät, painetta ei mitattu, paineensäädin tuntuu olevan ehjä. Kokeiltu kolmella bensareleellä.

Voiko viallinen sytkäpääte aiheuttaa tämän? Puhdistin molemmat puolet liittimestä, mutta ehkä huomenna kokeilen kokonaan toisella. Ehkä katalysaattori tukossa (tosin vaikuttaisi käynnistyvyyteenkin)?? Viallinen lämpöanturi?? Pitäisi sekin anturi tarkastaa, mutta on se pirulainen niin pahassa paikassa. Kokeilu toisella sytkäboksilla?






Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #65 : 07.02.2014, 19:05:11 »
Syttypääte voisi hyvinkin olla viallinen. Itsellä hajonnut syttypääte muuttui oskilaattoriksi.

Lämpöanturin merkitystä ennakolle en tiedä, mutta se on helpo mitata.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #66 : 07.02.2014, 22:31:14 »
Lämpöanturin arvot olikin suurinpiirtein oikein EZK:lta mitattuna. Edelleenkään ei sormet taipunut irrottaa itse anturia ja tuskin tarvitseekaan. Vaihdoin sytkäboksin samanlaiseen. Siirsin apuakselin takaisin oikealle merkille.

Syttypäätteen vaihdoin ja mittasin uuden (harakiriosa, tosin) olevan ok. Nakutusanturi mitattuna ok. IMM jännite suurinpiirtein oikein, olikohan 720RPM 2,54V ja kierroksilla kasvoi jonnekin kolmeen. Sytytysennakko 12°!

Tuijottelin konehuonetta koneen ronklattaessa ja hipelöin bensan paluulinjaa, puolivahingossa taittelin sen kiinni ja kone alkoikin käydä kunnolla. Bensanpaineet ilmeisesti hukassa. Nosti kierroksia hieman liian korkeaksi tyhmäkäynnillä, mutta kävi ja kesti jenkaa. Eli bensapuolelle palattiin sittenkin. Ja sen vähän mitä jaksoi käydä, HC korkea (~200, mutta nousi jopa neljäänsataan kun sekunteja kului), lambda laihalla 1,22, CO laihalla noin 0,2. Eli laihalle on mennyt ja pahasti, tosin tuo mittaustulos ei ole täysin luotettava.

Alhainen paine?>suuttimilta ei sumua?>miksi kylmänä on hetken toiminut? LH antaa paksua soppaa?>miksi putken päästä tulee laihaa? Paineensäädin ei ainakaan vuotanut bensaa ulos, mutta letkuliitoksesta hieman hikoili. Kokeilin vielä bensapumppua hyppylangalla ja sieltähän alkoi ihan ihme ääni... Eli pumppu+suodatin vaihtoon huomenna.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #67 : 08.02.2014, 00:04:37 »
Nämä pumppuviat ovat ilmeisesti tämän talven volvojen kansantauti!   :-[

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg785699#msg785699


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #68 : 08.02.2014, 16:07:17 »
Ei auttanut tämänpäivänen vääntäminen. Vaikka pumppu pitikin melkosta ääntä, ei se ilmeisesti ollut vian aiheuttaja. Vaihdoin seuraavaksi paineensäätimen ja pidin autoa kovilla kierroksilla käynnissä varmaan 5 minuuttia, joten oletin tempun toimineen. Ja hitot... Tyhjäkäynnillä roklotti toiset viisi minuuttia ja sitten alko se puutuminen taas. Saa nähdä viitsiikö tässä enää hommata esimerkiksi uutta katalysaattoria, alkaa ideat olemaan vähissä, kuten motivaatiokin  :-\

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #69 : 08.02.2014, 17:46:45 »
Nyt kun luin tämän uudelleen, niin olisihan minun pitänyt tajuta, että IMMun signaali on tyhjäkäynnillä pikkaisen iso (n. 0,1V), mikä sekoittaa soppia yllättävän paljon. Mutta miksi näin on, onkin se kysymys. IMMussa vikaa vaiko piuhoissa?

Tosin se ei millään selitä tuota sytkän persiillään oloa. Olihan tässäkin kombossa se asentoanturi siellä vauhtipyörällä?
Jos on, niin vielä vähemmän tajuan tuota ennakon heittelyä, sillä silloin täytyy asentotunnistuksessa tapahtua hassuja, eli nollakohdan väärä tunnistus tai sitten se syttypääte sekoilee urakalla.

Jotenkin tulee mieleen, että se syttypäätteen vaihto voisi olla kokeilemisen arvoinen asia, ellei satu omaamaan vähintään kaksikanavaista oskiloskooppia, jolla sen päätteen viiveen voi tarkastaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #70 : 08.02.2014, 18:43:09 »
Niin teinkin eli vaihdoin sekä sytkäpäätteen (tai -kiven, mikä oikea nimitys lieneekään...) että sytkäboksin. Mittaukset uudelle sytkäkivelle boksin liittimestä näytti pelkkää hyvää.
Voidaan unohtaa ennakkovika, nyt on sytkä kohdillaan ainakin. Pitää vielä IMM ottaa pöydälle huomenna, jos siellä oiskin ihan fyysinen vika.

Kertauksena. Kone lähtee siis kylmänä käyntiin aivan normaalisti ja tyhmäkäytyään jonkun 2-5 minuuttia alkaa heittely ja hetken päästä ei kestä kaasua.

B200F, EZK116 + LH2.4, 1990, on asentoanturi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #71 : 08.02.2014, 20:51:20 »
Kumpi oli ennakko-ongelmien syynä, sytkäpääte (sytytyksen pääteaste) vaiko EZK?

Tuo Immun jännite on sinällää korkea, koska 2,3L koneessa -016 IMMun pitäisi tuottaa 2,3V jännite (+/-0,1V) tyhjäkäynnillä (750rpm).

Onko IMMu -016 vai jokin muu?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #72 : 08.02.2014, 23:15:02 »
Olikos kampuran asentoanturijudeemaan koskettu? Entäpä puolaan?

Oisko sulla toista LH2.4 autoa, jossa osia testais?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #73 : 09.02.2014, 00:15:19 »
En ole koskenut sinänsä anturiin... se on tosin edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja liittimestä päätellen harakiri-osaan.
Diagnoositieto asentoanturilta kertoi olevan ok. Puolan mittasin, kuten aiemmin kerroin. Tietenkin kokeilu toisella ei paljoa maksa. Mutta silti, miksi toimisi muutaman minuutin ja sitten alkaa möhlimään?

On olemassa jonkun verran näitä LH2.4 palikoita, tosin ainoat kaksilitraisen IMMu ja boksi ovat läpikäyneet muita tutkimuksia joten nähtäväksi jää mikä on niiden anti tähän projektiin.

En osaa sanoa mistä johtui ennakon heittely, ehkä kuitenkin koneen yskimisestä? Jos ei tullutkaan aivan kunnollista signaalia.... joka tapauksessa, tänään mitatessa ennakko oli jatkuvasti 11,3-12°, toki kierroksilla kasvoi. Mulla taas ei ole tainnut olla mitään kirjallisuutta IMMun jännitteen mittaamiseen mutta täällähän on aina saanut apua ja haulla joskus löysinkin jotkut lukemat tuohon. Palaan vielä huomenna / maanantaina noihin mittauksiin. Kaksilitraisen IMMussa pitäisi ilmeisesti olla anin matalampi jännite kuin isolohkossa?

Jänniä juttuja tavallaan. Toisessa autossa joka on käytössä, 740 B230F, generoituu vikakoodit asentoanturin signaalin ja IMMun viallisuudesta. Myös komponenttitesti kertoo että asentoanturin signaali on pilalla. Auto kuitenkin toimii  ;D Lisäksi siinä on imuvuoto imuletkussa. Kulutus on korkeahko, kympin molemmin puolin, tosin hiljaa en yleensä sillä aja  :-[
Ps. mikan, tuossa autossa välillä häviää myös se nopeusanturitieto...  :)



Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #74 : 09.02.2014, 00:26:22 »
En ole koskenut sinänsä anturiin... se on tosin edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja liittimestä päätellen harakiri-osaan.
Diagnoositieto asentoanturilta kertoi olevan ok. Puolan mittasin, kuten aiemmin kerroin. Tietenkin kokeilu toisella ei paljoa maksa. Mutta silti, miksi toimisi muutaman minuutin ja sitten alkaa möhlimään?

On olemassa jonkun verran näitä LH2.4 palikoita, tosin ainoat kaksilitraisen IMMu ja boksi ovat läpikäyneet muita tutkimuksia joten nähtäväksi jää mikä on niiden anti tähän projektiin.

En osaa sanoa mistä johtui ennakon heittely, ehkä kuitenkin koneen yskimisestä? Jos ei tullutkaan aivan kunnollista signaalia.... joka tapauksessa, tänään mitatessa ennakko oli jatkuvasti 11,3-12°, toki kierroksilla kasvoi. Mulla taas ei ole tainnut olla mitään kirjallisuutta IMMun jännitteen mittaamiseen mutta täällähän on aina saanut apua ja haulla joskus löysinkin jotkut lukemat tuohon. Palaan vielä huomenna / maanantaina noihin mittauksiin. Kaksilitraisen IMMussa pitäisi ilmeisesti olla anin matalampi jännite kuin isolohkossa?

Jänniä juttuja tavallaan. Toisessa autossa joka on käytössä, 740 B230F, generoituu vikakoodit asentoanturin signaalin ja IMMun viallisuudesta. Myös komponenttitesti kertoo että asentoanturin signaali on pilalla. Auto kuitenkin toimii  ;D Lisäksi siinä on imuvuoto imuletkussa. Kulutus on korkeahko, kympin molemmin puolin, tosin hiljaa en yleensä sillä aja  :-[
Ps. mikan, tuossa autossa välillä häviää myös se nopeusanturitieto...  :)
Anturitiedon virheellisyys vois selittää sytkän sekoamista myöhäsemmälle, tosin siitä vois olettaa tulevan vikakoodia. Ja puola voi hyvinkin helposti hajota sillai että lämmetessään lakkaa pelaamasta, pari puolaa semmosen oireen takia uusinut. Ja myös useammassa uudessa harakiriosassa on ollut ongelmia, ja anturikehä voi myös olla hyvinkin likainen tai anturissa metallipölyä. Uskoisin että anturikehälle voisi ajaa pienellä sumulla ihan vettäkin kun startilla pyörittää konetta, ja sitten putsattu anturi paikalleen ja tulille että kuivahtaa eikä ruostu koko murikka.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo